تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۵۰
کد مطلب : 13896
سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم گفت: «مسجد و محله محوری» دو دغدغه اصلی این سازمان در شهر قم است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم؛ دومین نشست مدیران عامل سازمان‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری‌های کشور امروز _ چهارشنبه بیست و ششم مهرماه _ در سالن همایش‌های شهرداری قم با حضور مدیران عامل و مسئولان سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به منظور تبادل و انتقال تجربیات در حال برگزاری است.
 حجت‌الاسلام سیداحمد طباطبایی‌نژاد، سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم در این نشست ضمن تسلیت به مناسبت فاجعه دردناک انسانی در غزه، اظهار کرد: از بیست‌وسوم ربیع‌الاول به مناسبت ورود حضرت معصومه سلام الله تا ولادت امام حسن عسگری (ع) برنامه‌های مختلفی در شهر قم برگزار و در ایام معصومیه نیز به مناسبت رحلت کریمه اهل بیت (س) برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده شده است.
 وی افزود: ایام پر خیر و برکت و تمدن‌ساز ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به قم که از سال ۹۷ به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر به نام روز قم نامگذاری شده است را گرامی می‌داریم.
 طباطبایی‌نژاد خاطرنشان کرد: مسجد و محله محوری یکی از دغدغه‌های مهم در شهر قم است که سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور هم این مساله را در اولویت کار خود دارند.
 وی تصریح کرد: از سال ۹۴ که سند چشم‌انداز ۲۰ ساله قم تعیین شد یکی از موضوعات مهم مسجد محوری بود لذا یکی از برنامه‌هایی که در سازمان فرهنگی قم دنبال شد «مسجد محوری» و «محله محوری» و «هویت شهری» بود که نیاز شهر قم بود به دلیل مهاجر پذیری بود.
 سرپرست سازمان‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم اضافه کرد: پس از تدوین سند چشم‌انداز قم، موضوع شهر دینی و مذهبی برای شهر قم مطرح شد و نگاه ویژه‌ای به محلات با محوریت مساجد ایجاد شد.
 تجهیز ۷۰ مسجد به وسایل ورزشی
وی ادامه داد: به این منظور بودجه ویژه‌ای از سوی شهرداری قم تعیین شد که هر سال افزایش پیدا کرد و برنامه‌های فرهنگی و ورزشی برپا و ۷۰ مسجد به وسایل ورزشی و پیوست محله با محوریت مسجد ایجاد کردیم.
 سرپرست سازمان‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم گفت: در کنار اقدامات فرهنگی، پروژه‌های عمرانی مهمی در شهرقم انجام شده که احیای خانه موزه‌ها است که در چند سال اخیر در قم به چند برابر رسیده است.
حجت‌الاسلام طباطبایی‌نژاد افزود: برخی مساجد قم در مباحث اجتماعی، هنری، اشتغال و ورزش ورود پیدا کردند که در این راستا می‌توان به برپایی نمایشگاه‌های مشاغل خانگی و کارآفرینی اشاره کرد که محصولات خود را حتی به دیگر شهرها و کشورها صادر می‌کنند.
 مشارکت با مساجد در جشن‌های دهه فجر
وی اضافه کرد: یکی از دغدغه‌های ما در دهه مبارک فجر این بود که بسته‌های فضاسازی محلات را ارائه دادیم که بیش از ۱۵۰ مسجد از این طرح استقبال کردند.
 سرپرست سازمان‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم گفت: به عنوان مثال طبق بررسی‌های انجام گرفته تزئین در دهه فجر قم به داخل مساجد رفته بود که سازمان فرهنگی شهرداری قم با طرحی بسته تزئیناتی را در اختیار مساجد قرار داده شد که فضاسازی بیرونی با ظرفیت مردمی سازی دوباره احیا شد.
اهمیت استفاده از ظرفیت‌های مردمی
این مقام مسئول فرهنگی استان قم با تاکید بر اینکه بدون ظرفیت مردمی نمی‌توان اقدامات مهمی را انجام داد، اظهار داشت: به عنوان مثال هزینه‌ای که مردم در دو روز تاسوعا و عاشورا به میدان می‌آورند معادل کل بودجه سازمان فرهنگی شهرداری قم است.
 وی ادامه داد: زمانی که مردم مشاهده کنند که ما یک قدم برداریم، ۱۰ قدم بر می‌دارند که قم تجربه آن را در دهه فجر و محرم داشته است.
 حجت‌الاسلام طباطبایی‌نژاد اظهار کرد: سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم با تعامل با ۱۷۰ مسجد بسته‌های فرهنگی را در اختیار آنان قرار داد تا محلات را در محرم و صفر سیاه پوش کنند.
 سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم گفت: از سال ۹۴ در قم مسجد و محله محوری از دغدغه‌های اصلی قم شد و تورهای مدیریت شهری و تور انقلاب اسلامی را برای نخستین بار برگزار کردیم.
وی تاکید کرد: قم ظرفیت‌ها و اماکن انقلابی مناسبی برای آشنایی دانش آموزان و نوجوانان با انقلاب دارد و در این راستا برای نخستین بار شهرداری قم موزه شهیدان زین‌الدین را احیا کرد که در این دو سال ۱۵ هزار دانش‌آموز و جوان ما از آنجا دیدار و از برنامه‌های فرهنگی آنجا استفاده کردند که به ظرفیت فرهنگی خوبی در قم تبدیل شده است.
تلاش‌های فرهنگی شهرداری قم در حوزه ایثار و شهادت
وی گفت: در موضوع شهدا هم سال گذشته ۱۷ فیلم مستند توسط شهرداری قم تولید شد و کوچه‌هایی که سال‌ها به نام شهدا نامگذاری می‌شد از سال ۹۶ نگاه ویژه‌ای به آن شد و طی مراسمی مردم محل با آن شهید آشنا شدند.
حجت الاسلام طباطبایی نژاد اضافه کرد: در آئینی با حضور خانواده شهدا، از ۳۱۳ تابلو با نام شهدا توسط شهرداری قم رونمایی شد و در آن مراسم مردم محلات با شهدا آشنا شدند.
وی ادامه داد: در قالب کنگره ملی ۶۰۹۰ شهید استان قم سازمان فرهنگی شهرداری قم طرحی را با محوریت محلات مطرح کرد که تولید محصول با سازمان فرهنگی بود و رویداد غنچه‌های محراب هم در مساجد برگزار شد.
سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم اظهار کرد: سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم در زمینه نشاط، سبک زندگی و اشتغال همکاری دارد و سعی کردیم تأثیر فرهنگی با محوریت مساجد در بوستان‌های محلی داشته باشیم و آماده هر نوع همکاری با مساجد بر اساس نیاز فرهنگی و اجتماعی و معنوی هستیم که هزینه‌ها کمتر و تأثیر اقدامات فرهنگی و اجتماعی افزایش پیدا کند.


انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcg379q.ak9wy4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما