تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۱۲
کد مطلب : 11576
در مشاوره‌ی پیش از ازدواج مجموعه‌ای امکانات و محدودیت‌های فرد به علاوه ویژگی‌های منحصر به فرد در مراجعان درنظر گرفته می‌شود
پیش نیازهای ازدواج مطلوب
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری  ازدواج موفق دارای دو مولفه‌ی کلی است: مورد اول عبارت است از انتخاب موفق که نیازمند کسب شناخت کافی از ویژگی‌های منحصر به فرد و انتظارات خود از زندگی مشترک، آگاهی فرد از معیارها و استانداردهایش و ارزیابی میزان آمادگی ازدواج خود می‌باشد و مورد بعدی نگه داشتن موفقیت‌آمیز این رابطه است که مستلزم کسب و یادگیری مهارت های فردی و بین‌فردی مناسب از قبیل مهارت حل مساله، مهارت تنظیم هیجان، کنترل خشم و... است.
انعطاف پذیری در ملاک های انتخاب همسر
  در معیارهای مربوط به انتخاب همسر دارا بودن میزانی از انعطاف‌پذیری در افرادی در شرف ازدواج به‌سر می‌برند اهمیت بسزایی دارد؛ زیرا گاهی انتخاب فردی که دارای همه ویژگی‌های آرمانی و ایده‌آل مورد نظر باشد در واقعیت ماجرا ممکن است به سادگی امکان‌پذیر نباشد؛ بدین صورت فرد در انتخاب همسر آینده خود به ناچار بهتر است که از برخی ویژگی های مورد دلخواه خود چشم‌پوشی نماید. به بیان واضح‌تر در هنگام انتخاب شریک زندگی دستیابی به همه‌ی ایده‌آل‌ها در موقعیت واقعی که متناسب با همه خواسته‌ها و معیارهای فرد باشد تا حد زیادی به دور از ذهن است؛ از این رو افراد نیازمند اولویت‌دهی به برخی از ملاک ها و معیارهای مهم‌تر بوده و برخی از استانداردها و معیارهایی که برایشان  اولویت و اهمیت چندانی چندانی ندارد را کنار بگذارند. هرچند افراد به صورت معمول هر اندازه که سن‌شان شرف ازدواج افزوده شود معیارهای کم اهمیت را در انتخاب همسر کنار می‌گذارند؛ با این‌حال از آنجایی که امروزه دست زدن به هر انتخابی خواه ناخواه مستلزم قبول هزینه و محدودیت خاصی است؛ توجه به اهمیت انعطاف‌پذیری در ملاک‌های انتخاب همسر می تواند مورد توجه افراد در شرف ازدواج واقع بگیرد.
رویه‌ی مشاوره پیش از ازدواج
  در مشاوره‌ی پیش از ازدواج مجموعه‌ای امکانات و محدودیت‌های فرد به علاوه ویژگی‌های منحصر به فرد در مراجعان درنظر گرفته می‌شود که براین اساس آگاهی و بینش مناسبی به افراد در شرف ازدواج ارائه گردیده که مسیر تصمیم مناسب جهت دستیابی به هدف مورد نظر و پذیرش مسئولیت هموار شود. فرایند مشاوره پیش از ازدواج نوعی مشارکتی است که بار عمده تصمیم گیری بر دوش مراجع است و مشاور دخالتی در تصمیم‌گیری نهایی فرد نمی‌کند. در چنین شرایطی فرد با کمک مشاور مسائل و جنبه‌های مربوط به آن را می‌سنجد و پیامدهای تصمیم خود را ارزیابی می‌کند.


محمدسجاد غفوری کارشناس بخش مشاوره‌های قرآن بنیان سی امین نمایشگاه قرآن کریم


انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcjmiev.uqevazsffu.html
تگ ها
نام شما
آدرس ايميل شما