تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۶
کد مطلب : 10532
تبلیغات شهری دهه بصیرت امسال در قم با اجرای پویش #تمرین_درست_اندیشیدن سؤالاتی را مطرح می‌کند تا مخاطب فعال با ذهن آگاه و منتقد بایستی در مواجهه با پیام‌های رسانه‌ای از خود بپرسد.
نقش اثرگذار تبلیغات شهری دهه بصیرت قم با آموزه‌های سواد رسانه‌ای

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری هم‌زمان با ۹ دی‌ماه و آغاز دهه بصیرت فضای تبلیغات شهری قم به همت اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم به اکران پویش #تمرین_درست_اندیشیدن با موضوع بیان آموزه‌های اصلی سواد رسانه‌ای اختصاص‌یافته است.
ازآنجاکه ماهیت بصیرت، شناخت و توانایی تشخیص است، دهه بصیرت نیز فرصتی است تا نگاهی دقیق‌تر به آنچه در بمباران پیام‌های ارتباطی برای مخاطبان و به‌ویژه قشر خاکستری جامعه از سوی منابع مختلف تولید و منتشر می‌شود داشت و این موضوع بهانه‌ای شد برای اجرای یک پویش اطلاع‌رسانی در شهر قم که در فضای تبلیغاتی سطح شهر و همچنین فضاهای رسانه‌ای برای مخاطبان فعال ارائه می‌شود.
در این پویش ۵ پرسش و گزاره اصلی مطرح‌شده توسط اساتید جهانی ارتباطات در خصوص  آموزه‌های سواد رسانه‌ای و آنچه شهروندان می‌بایست به‌عنوان یک مخاطب فعال در مواجهه با رسانه‌ها و علی‌الخصوص فضای مجازی از آن آگاه باشند، از مخاطبان سؤال شده است.
ضرورت شناخت منبع پیام، هدف گوینده، روش‌ها و تکنیکهای ارائه، شناخت مخاطب هدف و میزان و چگونگی اثرپذیری وی ازجمله مواردی است که در محتوای این آثار در قالب‌های گرافیکی به‌کاررفته است.
ترکیب رنگ‌های بکار رفته در طرح‌ها شامل دو رنگ آبی و قرمز است که یادآور هویت بصری شبکه و رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی ایران بوده تا به‌صورت غیرمستقیم و لایه‌های ذیل محتوای گرافیکی به یکی از مصادیق رسانه‌های غیرهمسو اشاره شود و مخاطب فعال درک کند تا بایستی با سلاح سواد رسانه‌ای به روش تفکر نقادانه از اثربخشی کاذب آن‌ها مصون گردد.
عناصر گرافیکی دیگر به‌کاررفته در طرح‌ها، یادآور تئوری‌های رسانه‌ای ازجمله نظریه اثربخشی مستقیم رسانه‌ها یا نظریه تزریقی است که رسانه‌ها سعی می‌کنند ارزش‌های پنهان‌شده در متن پیام را به مخاطبان خود به‌صورت مستقیم منتقل نمایند.
طرح‌های گرافیکی این پویش علاوه بر انتشار به‌صورت تصویر، ویدئو و موشن در شبکه‌های اجتماعی و فضای سایبر، بر بستر سازه‌های محیطی شهری و در قالب پرتابل‌های محیطی، عرشه‌های پل و سازه‌های مخصوص ایستگاه‌های اتوبوس نیز به اکران درآمده است.
استفاده از فناوری واقعیت افزوده و ارائه محتوایی علاوه بر طرح‌های گرافیکی اکران شده در سطح شهر و از طریق اسکن رمزینه‌ها از دیگر شاخصه‌هایی است که در این پویش تبلیغات شهری به آن پرداخته‌شده است.
https://qomefori.ir/vdcaumn6.49nwe15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما