تاریخ انتشار :شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب : 10509
معاون سازمان جهاد کشاورزی قم:

حرکت کشاورزی قم به سمت کشت‌های قراردادی است

- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: مسیر حرکت کشاورزی این استان به سمت استفاده از راهبردهای جدید همچون طرح کشت قراردادی و مزایای آن است و در این خصوص شاهد همکاری کشاورزان هستیم.
حرکت کشاورزی قم به سمت کشت‌های قراردادی است
محمد علی سلامی روز شنبه درگفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فوری، بیان داشت: در همین رابطه با همکاری کشاورزان، طرح کشت قراردادی در تمامی پنج‌هزار هکتار زیر کشت گندم آبی استان اجرا می‌شود و این آغاز راهی است برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های کشت قراردادی در کشت سایر محصولات به خصوص محصولات راهبردی همچون انواع غلات و دانه‌های روغنی که در بحث پایداری امنیت غذایی نقش برجسته‌ای دارند.
وی افزود: البته در این مسیر هر چه پیش‌می‌رویم به مسائل و مشکلاتی نیز برخورد می‌کنیم که لازم است هرچه سریع‌تر برای رفع آن اقدام لازم صورت گیرد،‌ به عنوان نمونه برای ثبت‌ درخواست شرکت در طرح کشت قراردادی گندم باید از طریق سامانه‌های الکترونیکی و گوشی‌های هوشمند اقدام کرد و این برای کشاورزانی که سال‌ها با استفاده از روش‌های سنتی به فعالیت پرداخته‌اند،‌ کاری دشوار است.
وی ادامه داد: ما در استان قم در حال عبور از کشاورزی سنتی و حرکت به سمت کشاورزی مدرن هستیم که از پیش‌نیازهای آن استفاده از تجهیزات و فناوری‌های جدید است،‌ اما در عین حال باید درنظر داشت،‌ شماری از کشاورزان با این روش‌ها آشنا نیستند و برای استفاده از سامانه‌های الکترونیکی با سختی مواجه می‌شوند، بنابراین باید راهکارهای ساده‌تری برای ثبت‌نام ایشان در طرح‌های کشت قراردادی درنظر گرفت.
سلامی گفت: با اجرای موفق طرح کشت قراردادی گندم در قم، زمینه استقبال کشاورزان از این روش برای سایر محصولات بیش‌ازپیش فراهم می‌شود و ما می‌توانیم در سال‌های آینده از ظرفیت طرح‌ کشت قراردادی در راستای مدیریت هرچه بهتر روند عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی در استان به شکل مطلوب استفاده کنیم.
به گزارش ایرنا، طرح کشت قراردادی گندم با هدف حمایت از کشاورزان در استان قم اجرا می‌شود و در آن مزایای خوبی دیده شده‌است که گندم‌کاران با استفاده از آن می‌توانند محصول خود را با سهولت بیشتری تولید کنند و در قالب خرید تضمینی به دولت تحویل دهند.
به طور میانگین ۲۰‌ هزار تُن گندم از سطح پنج هزار هکتار زمین زراعی زیر کشت این محصول راهبردی در قم برداشت می‌شود؛ کیفیت گندم تولیدشده در این استان مطلوب است،‌ همچنین کشت گندم بیشتر در جعفریه این استان صورت می‌گیرد و گندم‌کاران قمی در تولید این محصول راهبردی عملکرد خوبی دارند.
گفتنی‌است بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در استان قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.
  https://qomefori.ir/vdceon8z.jh877i9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما