تاریخ انتشار :جمعه ۲۵ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۳۵
کد مطلب : 4640
سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری قم در خصوص پیامدهای سوء طراحی نماهای غربی و مغایر با معماری ایرانی اسلامی، گفت: اخیراً در طراحی نمای ساختمان‌ها دچار وادادگی فرهنگی شده‌ایم که باید به‌سرعت اصلاح شود چراکه هر شهر باید خاصیت منحصربه‌فرد خود را حفظ کند.
شیوه طراحی نما در قم باید اصلاح شود/انتقاد از وادادگی فرهنگی در طراحی نمای ساختمان
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری سید محمد موسوی منش در گفت‌وگو با خبرنگار شهرنیوز، در تبیین شاخص‌های نمای مطلوب در شهر اظهار داشت: همواره باید توجه داشت که نمای یک شهر باید ریشه در فرهنگ و عقاید آن منطقه داشته باشد و به بیانی دیگر نمایی ماندگار خواهد شد که در آن از مصالح بوم‌آور و مطابق با اقلیم استفاده‌شده باشد.

وی با اشاره به چالش‌های موجود در زمینه طراحی نمای ساختمان‌های شهر تصریح کرد: ساختمان‌های شهری نباید دچار جریان‌سازی‌های اشتباه و خلاف شرایط شهری شوند، همچنین مدگرایی‌های بی‌اساس سبب ناهماهنگی نمای برخی ساختمان‌ها با فضای شهری می‌شود که چالش‌های زیادی را در طراحی نما به همراه دارد.

سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری قم با بیان اینکه رسیدن به نمای مطلوب در شهرها، همکاری مردم را می‌طلبد، گفت: شهروندان باید بپذیرند که نمای ساختمان‌های آن‌ها جزئی از شهر است و در کنار سلایق خود در ساخت نمای ساختمان‌ها، شرایط اقلیمی را نیز درنظر بگیرند و طراحی نمای خود را به متخصصان این حوزه واگذار کنند.

وی با اشاره به رسالت طراحان در خلق نمای مطلوب، اذعان کرد: طراحان برای طراحی یک نما حتماً باید مطالعات تطبیقی و تاریخی داشته باشند و در طراحی نما، صرفاً سلیقه کارفرما را مدنظر قرار ندهند و از دستورالعمل‌های ابلاغ‌شده توسط مدیریت شهری پیروی کنند.

موسوی منش با تأکید بر اینکه شهرداری در قالب طرح‌های پیراش شهری همواره تأکید بر بازگشت به اصالت و تاریخ ساختمان دارد افزود: طی جریان‌سازی‌های اخیر، شهروندان به بهبود نمای ساختمان‌های مسکونی خود بسیار اهمیت می‌دهند که در این راستا می‌توانند برای بهسازی نمای خود به سازمان زیباسازی شهری مراجعه کنند.

وی در انتها در خصوص پیامدهای سوء طراحی نماهای غربی و مغایر با معماری ایرانی اسلامی، تصریح کرد: اخیراً در استان قم در طراحی نمای ساختمان‌ها دچار وادادگی فرهنگی شده‌ایم که باید به‌سرعت اصلاح شود چراکه هر شهر باید خاصیت منحصربه‌فرد خود را حفظ کند.

 

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdcf.jdjiw6dvxgiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما