تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۴۱
کد مطلب : 7134
پروژه توسعه شبکه فیبر نوری «FTTx» با سخنرانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و دبیر شورای عالی فضای مجازی با مشارکت شهرداری قم انجام شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری پروژه توسعه شبکه فیبر نوری «FTTx» طی مراسمی با سخنرانی عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی به‌صورت آنلاین در دو استان قم و خراسان رضوی انجام شد.

معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در بخشی از این جلسه، اظهار داشت: توسعه شبکه فیبر نوری«FTTx» به‌عنوان نقشه راه توسعه شبکه فیبر نوری کشور یکی از اولویت‌های مهم وزارت ارتباطات برای پوشش ۲۰ میلیون خانوار است.

صادق عباسی شاهکوه خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد از پروژه‌هایی که به بهره‌برداری می‌رسد از نیمه دوم سال جاری وارد مرحله اجرایی شده است.

وی با اشاره به نقش پهنای باند در زندگی شخصی و اجتماعی در زندگی مردم، گفت: تجربه نشان داده که اتکا صرف به شبکه تلفن همراه کافی نبوده و پاسخگوی نیازها نیست و علاوه بر این نیاز به‌سرعت بالا احساس می‌شود.

معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: در اغلب کشورهای دنیا بیشترین درصد استفاده مردم از ارتباطات سیار است، درحالی‌که در کشور ما بیشترین استفاده از داده‌های اینترنتی از طریق تلفن همراه است.

وی با تأکید بر جمع‌آوری شبکه مسی و تبدیل آن به فیبر نوری در اغلب کشورهای دنیا، خاطرنشان کرد: شبکه فیبر نوری ازنظر سرعت، دانلود و آپلود بسیار بهتر و مطلوب‌تر از داده‌های تلفن همراه است.

شکوه با بیان اینکه برای افزایش کیفیت اینترنت خانگی و تلفن همراه نیاز به توسعه شبکه فیبر نوری کاملاً ضروری است، تصریح کرد: رشد تولید ناخالص ملی، کاهش شکاف دیجیتالی، اشتغال‌زایی، توسعه شبکه ۵g  از اهداف و ضروریات مهم توسعه شبکه فیبر نوری است.

وی با اشاره به اینکه این طرح به خاطر پوشش ۲۰ میلیون خانوار تأثیر بسزایی در اشتغال‌زایی و راه‌اندازی نسل اینترنت ۵g خواهد داشت، گفت: ایران در رتبه‌بندی جهانی استفاده از تلفن همراه و سرعت دانلود در رتبه هفتاد و هفتم جهان و در ارتباطات سیار در جایگاه ۱۴۳ جهان قرار دارد.

معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تأکید بر اینکه در حال حاضر و با زیرساخت‌های ایجاد شده فقط برای ۵ درصد خانواده‌های کشور می‌توان اینترنت با سرعت بالای ۲۵ مگابیت ارائه داد که طبق برنامه دولت و تا سه سال آینده باید شبکه فیبر نوری تا فاصله ۵۰۰ متری ۲۰ میلیون خانوار ایرانی توسعه یابد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور نیز در ادامه این جلسه، با بیان اینکه توسعه شبکه پهنای باند، رکن توسعه شبکه ملی اطلاعات است، یادآور شد: شبکه ثابت به دلیل نقش زیرساختی این حوزه برای شبکه وایرلس باید بیش از گذشته توسعه یابد تا بتواند نیازهای آتی و تکنولوژی‌های جدید و نسل‌های ۶ و ۵ را پوشش دهد.

ابوالحسن فیروزآبادی با اشاره به نقش و اهمیت داده در دنیای مدرن یادآور شد: به خاطر تکنولوژی‌های روز، چاره‌ای جز توسعه و ارتقای شبکه‌های فیبر نوری تا حد اعلی آن نداریم، داده‌های اینترنتی می‌تواند پیشران و موتور پیشرفت آینده کشورها در حوزه‌های مختلف باشد.

وی با تأکید بر ضرورت حل موانع شبه انحصار موجود در کشور در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، عنوان کرد: هم‌اکنون سرعت اینترنت در ایران حدود ۲۵ مگابیت در ثانیه بوده که باید به ۸۰ تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه طی سال‌های آینده برسیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور یادآور شد: در کنار تقویت شرکت مخابرات ایران باید از شرکت‌های خصوصی با یک مدل اقتصادی برای پویاسازی این حوزه بهره برد.

انتهای پیام/***ش

 

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdcg.w9urak9qtpr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما