تاریخ انتشار :شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۲۴
کد مطلب : 14570
پروژه جمع‌آوری ریل‌های متروکه در دوران مدیریت استاندار سابق قم به مرحله اجرا رسید اما مدتی بعد در گیرودار برخی تصمیمات به وقفه افتاد و حالا یک پروژه بر زمین‌مانده دیگر در قم به معضلی برای مردم تبدیل‌شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری 18آبان سال ۱۴۰۰ بود که سید محمدتقی شاهچراغی، استاندار سابق قم پا روی ریل‌های متروکه مرکز شهر گذاشت و در روزهای ابتدایی انتصابش دست‌به‌کار جمع‌آوری آن‌ها شد.
رئیس دولت سیزدهم به قم آمد و اعتبارات خوبی برای پروژه‌های روی زمین‌مانده و نیمه‌تمام اختصاص داد تا زشتی‌ها از شهر کریمه اهل‌بیت(س) کنار برود و شهر چهره دیگری به خود بگیرد.
 در سفر ریاست جمهوری ۸۰ هکتار زمین منوط به آزادسازی اراضی ۱۰۰۰ هکتاری آموزشی پردیسان بوده قرار بود راهگشای این پروژه باشد که هنوز از آن خبری نیست!
شاهچراغی به‌عنوان نماینده دولت به میدان آمد و با جذب اعتبارات سفر رئیس‌جمهور به قم ریل‌های متروکه را در دو مرحله به طول ۸ و ۷ کیلومتر از موازی بلوار امام رضا(ع) و ایستگاه راه‌آهن تا مسجد مقدس جمکران بود را با مشارکت شهرداری قم جمع‌آوری کرد.
ماجرای جمع‌آوری این ریل‌ها که قصه پر غصه‌ای بود پایش به شهرداری قم هم باز شد و یک هزینه ۳۵ میلیارد تومانی برای جمع‌آوری ریل‌هایی که در ابتدا قرار بود فرمانداری آن‌ها را جمع کند، از خزانه شهرداری قم پرداخت شد.
کمی بعد سید صولت مرتضوی معاون وقت اجرایی رئیس‌جمهور در سفر خود به قم در تیرماه سال گذشته و در دیدار با آیت‌الله سعیدی گفت: پروژه جمع‌آوری ریل‌های متروکه قم که سال‌ها مغفول مانده و به آینه دق مردم تبدیل‌شده بود، به‌زودی توسط شهرداری قم به بلوار سبز مفرح شهری تبدیل خواهد شد.
حال ماه‌ها از جمع‌آوری ریل‌های متروکه می‌گذرد و جز گرد و خاک چیزی سهم مردم شهر که نشده هیچ، حتی مجاورین این ریل‌ها حاضرند تا شرایط به قبل باز گردد تا اگر صدای سوتی نمی‌آمد لااقل گرد و خاکی هم در کار نباشد!
فروردین سال جاری بود که معاون عمرانی شهرداری قم، عباس حلوایی‌زاده، با اشاره به آخرین وضعیت جمع‌آوری ریل‌های متروکه و اجرای طرح‌های جایگزین برای آن‌ها اظهار کرد: یکی از مصوبات سفر رئیس‌جمهور به قم، جمع‌آوری ریل‌های متروکه از سطح شهر بود که سال گذشته با انجام دو قرارداد در یک مرحله جمع‌آوری ریل‌ها و پابندها در مرحله بعد خاک‌برداری‌ها صورت گرفت.
وی با بیان اینکه برای این پروژه طراحی فاز یک و دو انجام‌شده است، اظهار کرد: در بودجه سال جاری حدود ۵۰ میلیارد تومان برای روسازی و بهسازی این مسیر در نظر گرفته شده است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم ادامه داد: مطالعات اولیه ترافیکی این محور در سال گذشته انجام و مقرر شد که محور به‌صورت فضای سبز شهری با مسیرهای ویژه پیاده و دوچرخه طراحی و اجرا شود تا فضای شهر مناسبی برای شهروندان صورت گیرد.
وی با بیان اینکه بعد از اخذ مصوبات و ارائه اسناد مناقصه، به‌زودی پیمانکار این پروژه مشخص می‌شود، تصریح کرد: از اواسط اردیبهشت‌ماه شروع کار عمرانی و بهسازی این محور از انتهای مصلی قدس تا عمار یاسر و بعدازآن به‌صورت فاز به فاز آغاز می‌شود تا بتوانیم فضای سبز مناسبی برای شهروندان داشته باشیم.
کمی بعد از سخنان معاون شهردار اما زمزمه دیگری خبر از مانع جدیدی داد؛ معارضین قصه جدید جمع‌آوری ریل‌های متروکه شد که تنها چاره آن آزاد سازی ۸۰ هکتار از زمین‌های محبوس شده توسط برخی ادارات استان است تا بتوان پاسخ مالکان را داد و مانع خاک خوردن مردم شد!
ماجرای معارضین از آنجایی سرچشمه می‌گیرد که در گذشته قانونی در کشور وضع شد که هیچ‌کس نمی‌تواند مقابل حرکت مسیر راه‌آهن از زمینش مقاومتی کند مگر آنکه روزی ریل جمع شود و فرد می‌تواند مجدد ادعای مالکیت کند.
به استناد این مطلب در میانه مسئله جمع‌آوری ریل‌های متروکه، آستانه مقدسه و برخی افراد حقیقی بحث مالکیت را مطرح کرده و اکنون طرفین برای اجرای عملیات و مطالعات که می‌توانست برای افزایش امید، نشاط و رضایت مردم آن‌هم در شرایط کنونی که رسانه‌های معاند از سویی و مشکلات اقتصادی و اجتماعی نشاط مردم را نشانه رفته‌اند نسخه شفابخشی باشد، در گیر چالش‌اند.
اکنون باید منتظر مذاکره طرفین حقیقی، آستانه و شهرداری برای بحث مالکیت باشیم و با آنکه این پروژه که جزئی از مصوبات سفر استانی است، مانند کلافی سردرگم بین شهرداری، آستانه و استانداری( به‌ویژه معاونت عمرانی) که نقشی اساسی در این قصه دارد و باید سکوت را کنار گذاشته و به‌عنوان ضلع سوم مثلث رهایی مردم از شر زمین‌های خاکی به جا مانده از ریل‌های کهن، نقشی کلیدی ایفا کند.
مسئولان استان باید توجه داشته باشند که رهبری تأکید مضاعفی بر امیدآفرینی از سوی مسئولان برای مردم دارند تا روحیه یاس و ناامیدی که محصول تبلیغات دشمنان است کم‌رنگ شود و قطعاً ساماندهی یک پروژه کهن که دولت در انجام آن‌هم اهتمام داشت می‌تواند تأثیر خوبی در نگاه مردم به دولت و عملکردش به‌ویژه در سال انتخابات را ایفا کند.

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcgzn9q.ak9tu4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما