تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب : 12725
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قم گفت: در راستای کمک به توسعه فعالیت‌های کشاورزی در قم، بیش از ۲۲ هزار تُن کودهای یارانه‌ای برای اجرای طرح الگوی کشت استان تامین و تدارک شده‌است.
۲۲ هزار تُن کودهای یارانه‌ای برای اجرای طرح الگوی کشت قم تامین شد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری حسین زند روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، پیرامون این موضوع بیان کرد: در راستای اجرای طرح برنامه الگوی کشت استان به تمامی محصولات کشاورزی اعم از زراعی، باغی، گلخانه‌ای و گیاهان دارویی، ابلاغی سازمان جهاد کشاورزی قم، کودهای یارانه‌ای تخصیص داده شده‌است.
وی با اشاره به ضرورت اجرای طرح الگوی کشت در قم برای حفظ و توسعه فعالیت‌های کشاورزی استان، بیان داشت: در حال حاضر برنامه الگوی کشت قم شامل ۸۴ نوع محصول کشاورزی در سطح بیش از ۷۵ هزار هکتار است.
زند همچنین با تاکید بر این که وضعیت تامین و تدارک کودهای یارانه‌ای در قم مطلوب است، افزود : از ابتدای اجرای طرح الگوی کشت در استان قم تاکنون در سالجاری بیش از ۲ هزار تن انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه برای تامین نیاز کشاورزان استان تدارک و توزیع شده‌است.
وی گفت: از جمله مهمترین اهداف تعیین شده در سند الگوی کشت استان،‌ کاهش مصرف آب است که تحقق آن را با استفاده از راهکارهای مختلف همچون استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری و همچنین جایگزینی گیاهان کم‌آب‌بر و مقاوم با گیاهانی که برای رشد به دوره‌های آبیاری بیشتری نیاز دارند، دنبال می‌کنیم.
وی افزود: موضوع مهم دیگری که با اجرای سند الگوی کشت محقق می‌شود، افزایش بهره‌وری در فعالیت‌های کشاورزی استان است، یعنی ما می‌خواهیم میزان برداشت محصول در واحد سطح را افزایش دهیم و در این خصوص به طور مشخص از دانش روز و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه کشاورزی استفاده خواهیم کرد.
گفتنی‌است کودهای فسفاته و پتاسه حاوی عناصر مورد نیاز برای رشد گیاهان است که در بخش‌های مختلف کشاورزی به عنوان کود مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ ۹ شرکت تولید کننده انواع کودهای میکرو و ریزمغذی در استان قم وجود دارد که با شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قرارداد دارند و تامین کننده بخش اعظمی از انواع کودهای آلی، زیستی و شیمیایی در سطح کشور هستند.
همچنین در همین راستا شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم با بهره‌برداران سه شرکت بزرگ تولید کننده کودهای اصلی نیز قرارداد دارد که تامین کننده کودهای یارانه‌ای اصلی برای استان قم و سایر استان‌ها هستند.
بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینه محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcgnu9q.ak9xx4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما