تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب : 12643
استاندار قم گفت: تنوع بخشیدن به محصولات و کشورهای هدف صادراتی به‌منظور افزایش حجم فعالیت‌های تجاری استان، در دستور کار دستگاه‌های اجرایی و فعالان اقتصادی قم است.
تنوع بخشی به محصولات و کشورهای هدف صادراتی قم در دستور کار است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری سید محمد تقی شاهچراغی روز چهارشنبه در کارگروه صادرات استان در سالن امام جواد(ع) استانداری، بیان داشت: امروز بازار کشور روسیه و کشورهای آفریقایی ظرفیت خوبی را برای گسترش فعالیت‌های تجاری استان قم فراهم آورده‌است و فعالان اقتصادی ما باید از این موقعیت ایجاد شده به بهترین شکل استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه در قم میان دستگاه‌های اجرایی با بخش خصوصی برای توسعه صادرات همکاری خوبی برقرار است، افزود: صادرات کلید جهش در حوزه تولید است و ما تا جایی که امکان داشته باشد برای کمک و حمایت از صادرکنندگان استان در کنار آنان هستیم.
وی با بیان این که صادرات برای ما موضوع مهم ملی و دارای اهمیت فراوان است، ادامه داد: ما در قم از الگوهای موفق سایر استان‌ها در افزایش میزان صادرات به بازارهای جهانی استفاده خواهیم کرد و همچنین تجربه‌های خود در این زمینه را در اختیار دیگر استان‌ها قرار می‌دهیم.
شاهچراغی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت اجرای طرح راهیان پیشرفت در قم اشاره کرد و گفت: در این طرح که در جریان آن دانش‌آموزان و دانش‌جویان از نزدیک در واحدهای صنعتی حاضر و با ظرفیت‌های تولیدی استان آشنا می‌شوند، بستر مناسبی برای امیدآفرینی در میان نوجوانان و جوانان، تبیین دستاوردها و نیز هم‌افزایی میان مجموعه‌های علمی و تولیدی شکل می‌گیرد و بر همین اساس اجرای دقیق این طرح باید در دستور کار دستگاه‌های متولی باشد.
گفتنی‌است در این جلسه بر روی مباحثی همچون ضرورت استفاده از ظرفیت وزارت امور خارجه برای شناساندن کالاهای صادراتی استان به فعالان اقتصادی کشورهای مختلف جهان، لزوم رفع تعهدات ارزی واحدهای اقتصادی فعال در حوزه صادرات، اهمیت بازار کشورهای آفریقایی برای توسعه صادرات استان و تشکیل میز آفریقا در همین رابطه، گسترش اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری در راستای تقویت صادرات استان و نیز بهره‌گیری از ظرفیت نمایشگاه‌های بین‌المللی برای حضور موفق در کشورهای هدف صادراتی، تاکید شد.
در سال گذشته، ۳۴۷ میلیون و ۷۴۳ هزار و ۶۵۱ دلار کالا از طریق گمرکات استان به کشورهای مختلف جهان صادر شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن بیش از ۲۲ درصد رشد داشت و در نوع خود یک رکورد به‌شمار می‌آید؛ این میزان صادرات در قالب تعداد هشت‌ هزار و ۲۶۴ اظهارنامه و به وزن ۳۷۹ هزار و ۷۰۷ تُن انجام شده‌است که در این شاخص نیز صادرات استان در سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن بیش از ۲۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.
در بخش صنعت، قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، درودگران، فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هر کدام از آنها موقعیت ممتازی برای توسعه صادرات، سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال دارد.

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcfmvdy.w6d0jagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما