تاریخ انتشار :سه شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب : 12156
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امام راحل باعث دگرگونی فرهنگ انتظار شد گفت: حضرت امام(ره) فرهنگ انتظار انزواگرایانه، متحجرانه و منفعلانه را به فرهنگ انتظار فعال، روزآمد، حرکت بخش، الهام بخش، امیدآفرین و مسئولیت‌ساز تبدیل کرد.
عضو خبرگان رهبری: امام راحل فرهنگ انتظار را متحول کرد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری آیت‌الله عباس کعبی روز دوشنبه در آیین پایانی جشنواره ملی مهدویت در تالار مفید دانشگاه قم با اشاره به اینکه مناسبات ظالمانه گسترده‌ای بر جهان حاکم است افزود: منشاء این مناسبات ظالمانه، مدیریت نظام استکبار و سلطه بر جهان است که بحران‌هایی را برای بشریت به‌وجود آورده است.
وی تاکید کرد: بزرگترین و چالشی‌ترین بحران انسان معاصر، بحران مدیریت جهانی است.
کعبی با بیان اینکه در سایه این بحران‌، بحران‌های دیگری مانند اخلاق و معنویت، خانواده و مسخ هویت انسانی به‌وجود آمده است گفت: ناامنی، شکاف طبقاتی و جنگ فقیر و غنی، همچنین تغذیه و ده‌ها بحران دیگر نیز از دیگر بحران‌ها به شمار می‌آید.
وی با ذکر این نکته که ریشه همه این بحران‌ها، یک مدیریت ظالمانه و طاغوتی است گفت: این مدیریت طاغوتی تلاش کرد، بعد از جنگ جهانی اول، جامعه ملل را برای صلح و امنیت بین‌الملل ایجاد کند، اما بلافاصله جنگ جهانی دوم رخ داد.
عضو جامعه مدرسین گفت: بعد از جنگ جهانی دوم، کشورهای پیروز این جنگ، شورای امنیت را تشکیل دادند و فکر می‌کردند در سایه حق وتو می‌توانند امنیت جهانی را تولید کرده و پایانی بر جنگ و آغازی برای صلح و همزیستی توام با امنیت را رقم بزنند، اما چنین هدفی محقق نشد.
کعبی با بیان اینکه اکنون بحث وقوع جنگ جهانی سوم و هندسه نوین جهانی مطرح است خاطرنشان کرد: باید برای نجات بشریت به دنبال یک نقشه جهانی باشیم.
وی اضافه کرد: این موضوع به لحاظ طرح و برنامه جهانی، نیروی انسانی شایسته با مقیاس جهانی و تحول در ساختارهای جهانی حائز اهمیت است.
وی با یادآوری اینکه تمدن نوین انسانی از اضلاع مختلفی تشکیل شده است گفت: رهبری انسان شایسته در سطح جهان، نخستین ضلع این تمدن است، یکی از پیام‌های مهدویت و انتظار حاکمیت انسان با مدیریت در مقیاس جهانی است.
کعبی، مهدویت را سنت و قانون الهی خواند و افزود: باید فرهنگ سنت‌های الهی را در قالب فرهنگ مهدویت ترویج کنیم، اینکه ظهور سنت الهی است و بسترسازی ظهور نیز بر پایه سنت‌های الهی صورت می‌گیرد.
وی همچنین زیر ساخت تحول فرهنگی جهانی را تحول سیاسی اجتماعی عنوان کرد و گفت: تحول سیاسی اجتماعی نیز زیرساخت امنیت فراگیر جهانی است.
وی ادامه داد: امنیت فراگیر جهانی هم بستر تحقق اهداف نهایی خلقت یعنی عبادت و بندگی خدا و کرامت انسانی است.
کعبی همچنین زیرساخت تحقق عدالت را تحول در منابع انسانی دانست و گفت: زیرساخت مدیریت جهانی، ساخت انسان است.
وی گفت: راه حل مشکل‌های جهانی ارتباط با امام زمان(عج) است، و اگر جهان بشریت به این واقعیت پی‌ببرد، بر پایه فطرت خود، متحول می‌شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تدوین سند توسعه مهدویت و انتظار افزود: ما برخوردار از یک سند جامع هستیم، مسجد جمکران ظرفیت بین‌المللی دارد، و باید از این ظرفیت برای ترویج فرهنگ مهدویت و انتظار استفاده کنیم.
وی تاکید کرد: امنیت پایدار بر پایه عدالت، تنها در سایه حاکمیت توحید و کرامت انسانی و مدیریت رهبری الهی با مقیاس جهانی محقق خواهد شد.
عضو خبرگان رهبری: امام راحل فرهنگ انتظار را متحول کرد
پارسایی ویژگی‌ یک منتظر واقعی است
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در این مراسم گفت: امام زمان(عج) آنچه که از ما به عنوان ادب انتظار می‌خواهد، انتظار با ضمیمه پارسایی و تقوا، حُسن خلق و فضیلت‌های اخلاقی است.
آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: منتظر واقعی باید تقوا، پاکیزگی، عفاف، سلامت و دوری از زشتی و پلشتی را به عنوان معیار در زندگی خود قرار دهد.
وی با تاکید بر اینکه کسی که امام زمان را باور دارد و او را محور قرار می‌دهد، باید تقوا پیشه کند بیان داشت: انسانی که آلوده شده، نمی‌تواند یک منتظر واقعی باشد.
وی همچنین با تمجید از جهاد دانشگاهی استان قم به عنوان برگزار کننده جشنواره ملی مهدویت افزود: این جشنواره فضای دانشگاه را معطر به نور مهدوی و انتظار، آن هم انتظار مثبت کرده است.
حسینی بوشهری افزود: مبنای این انتظار این است که با تمام وجود مانند یک سرباز آماده اجرای فرمان باشیم.
امام جمعه قم انجام کارهای علمی و ارزشمند در رابطه با مفهوم انتظار و ارائه آن در قالب هنر را مورد توجه قرار داد و افزود: دانشجویان و افرادی که ذوق سرودن شعر دارند و می‌توانند حق سخن را به زیبایی ادا کنند، در قالب نثر، نظم و هنر آن هم هنرهای زیبا چهره و فضای انتظار را به تصویر کشیده‌اند.
عضو خبرگان رهبری: امام راحل فرهنگ انتظار را متحول کرد
رئیس دانشگاه قم نیز در این مراسم گفت: انتظار اصلی از جامعه منتظران این است که خود را با آرمان بسنجند و بر اساس این آرمان و هدف، فرد، خانواده و حیات اجتماعی را مدیریت کنند.
حجت‌الاسلام احمدحسین شریفی با تاکید بر اینکه تحقق جامعه آرمانی مهدوی اجتناب ناپذیر است گفت: مهدویت ادامه بعثت است، دین الهی بناست بر جهان حکم فرما باشد، فلسفه بعثت انبیا نیز این بوده، اما تا حالا محقق نشده است.
وی با بیان اینکه هدف انبیا نهادینه کردن عدالت در جامعه همچنین فردسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی عادلانه و توحیدی بوده است بیان کرد: امام زمان می‌خواهد این هدف را محقق کند، پس ما اگر منتظر هستیم باید در همین مسیر حرکت کنیم.
عضو خبرگان رهبری: امام راحل فرهنگ انتظار را متحول کرد
چهارمین جشنواره ملی و دانشجویی مهدویت با محوریت گفتمان‌سازی مهدویت با تکیه بر مفهوم انتظار در بخش‌های هنر و رسانه، ادبی، ایده‌پردازی و نوآوری و کتابخوانی برگزار شد.
بیش از هشت هزار اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد، که در آیین پایانی صاحبان ۲۳ اثر مورد تجلیل قرار گرفتند.
عضو خبرگان رهبری: امام راحل فرهنگ انتظار را متحول کرد
در این آیین کتاب صبح نزدیک است، حاوی عکس‌هایی با موضوع مهدویت رونمایی شد.
عضو خبرگان رهبری: امام راحل فرهنگ انتظار را متحول کرد
عضو خبرگان رهبری: امام راحل فرهنگ انتظار را متحول کرد
 
 

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcepz8z.jh8wni9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما