تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۵۴
کد مطلب : 11856
مدیرکل تامین اجتماعی قم گفت: هم‌اکنون ۱۴ هزار و ۱۷۳ کارگر ساختمانی در این استان از خدمات تامین اجتماعی‌ بهره‌مند هستند.
۱۴ هزار کارگر ساختمانی قمی از خدمات تامین اجتماعی‌ بهره‌مند هستند
 محمد عاشوری روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فوری به مناسبت هفته کارگر، با اشاره به قانون اصلاح ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی مصوب پنجم بهمن‌ماه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی، افزود: با پیگیری دولت سیزدهم و تمهیداتی که توسط سازمان تامین اجتماعی اندیشیده شده‌است، تا پایان دولت سیزدهم تمام کارگران ساختمانی که اشتغال واقعی در این حرفه دارند، بیمه خواهند شد.
وی با اشاره به تعریف کارگر ساختمانی در قانون، اضافه کرد: طبق قانون، ‌کارگر ساختمانی فردی است که به نحوی در رابطه با ایجاد یا توسعه ساختمان، تجدید بنا، تعمیرات اساسی و تخریب ساختمان به‌طور مستقیم اشتغال داشته باشد و مشمول مقررات خاص از نظر بیمه بازنشستگی نیز نباشد.
به گفته وی، یکی از شروط بیمه کارگران ساختمانی، اخذ کارت فنی مهارت از مراکز فنی حرفه‌ای است؛ یعنی به عبارتی شناسایی و پذیرش کارگر ساختمانی منوط به ارائه کارت مهارت فنی می‌باشد.
عاشوری گفت: در فواصل زمانی برنامه‌ریزی شده از طریق این اداره کل در خصوص احراز اشتغال ۱۴ هزار کارگر ساختمانی استان بازرسی لازم صورت می‌پذیرد.
وی با اشاره به ماده ۳۹ قانون تامین اجتماعی، تاکید کرد: هر بیمه شده‌ای باید حق بیمه خود را تا ماه بعد به سازمان پرداخت کند.
وی با اشاره به زمان انقضای کارت مهارت کارگران، گفت: ‌پس از انقضاء دوره اعتبار کارت فنی کارگران ساختمانی، پذیرش مجدد آن‌ها برای بهره‌مندی از خدمات تامین اجتماعی منوط به تمدید دوره اعتبار کارت مذکور توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و تایید اشتغال در شغل کارگر ساختمانی است.
مدیرکل تامین اجتماعی قم در ادامه با اشاره به ارایه خدمات گوناگون تامین اجتماعی به کارگران ساختمانی، گفت: همه تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت مندرج در قانون شامل کارگران ساختمانی می‌شود،‌ به شرطی که شرایط لازم مندرج در قانون را داشته باشند؛ به‌عنوان مثال در صورتی که پروانه ساختمانی محل کار کارگران اعتبار داشته باشد مشمول حوادث ناشی از کار می‌شوند.
وی تاکید کرد: بر اساس ماده ۸۰ که در رابطه با از کارافتادگی است، اگر در حین کار حادثه‌ای برای کارگر ساختمانی پیش آمد در صورتی که محل کار، مجوزهای لازم را داشته باشد کارگر می‌تواند از مزایای از کارافتادگی کلی یا ‌جزئی و غرامت نقص مقطوع استفاده کند.
وی افزود: کارگران ساختمانی مانند سایر بیمه‌شده‌های تامین اجتماعی می‌توانند طبق قانون از مزایای مستمری بازنشستگی و بازماندگی بهره‌مند شوند.
کارگران بخش بزرگی از بیمه‌شده‌های اجباری در سازمان تامین اجتماعی هستند که تعدادشان در استان قم به ۱۴۰ هزار و ۵۳۳ نفر می‌رسد.

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcaian6.49n6m15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما