تاریخ انتشار :سه شنبه ۹ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب : 11117
رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: کشاورزی در این استان با محدودیت‌های ناشی از شرایط اقلیمی و کم آبی مواجه‌است که در همین رابطه با استفاده از ظرفیت‌ علمی و فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان به دنبال مدیریت هرچه بهتر شرایط محیطی و غلبه بر محدودیت‌ها هستیم.
کشاورزی قم با توان شرکت‌های دانش‌بنیان بر محدودیت‌های محیطی غلبه می‌کند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری محمد رضا حاجی رضا روز سه‌شنبه درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: افزایش ضریب نفوذ دانش میان بهره‌برداران و به‌کارگیری جدیدترین روش‌های کشت در بخش‌کشاورزی استان به طور حتم موجب بالارفتن سطح تولید محصولات این بخش می‌شود و شرکت‌های دانش‌بنیان در این خصوص نقش تعیین کننده‌ای دارند.
وی با اشاره به اینکه محدودیت‌های منابع آبی از مهمترین چالش‌های کشاورزی در قم است، افزود: در این استان ما برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی طرح‌های متعددی همچون استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری را در دستور کار داریم که در این حوزه نیز دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار چشمگیر و قابل استفاده‌است.
وی ادامه داد: برای رسیدن به نقطه مطلوب در موضوع تامین امنیت غذایی و افزایش سطح تولید محصولات کشاورزی در قم، به سمت استفاده از جدیدترین شیوه‌های علمی به پیش می‌رویم و در این مسیر با ایجاد دهکده پردیس کشاورزی، زمینه حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی استان را فراهم کرده‌ایم.
گفتنی است با بهره‌برداری از مجموعه پردیس فناوری و نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی استان قم در ماه جاری زمینه فعالیت ۳۰ شرکت دانش‌بنیان در این بخش فراهم شده‌است.
حاجی رضا گفت: تجربه موفق بهره‌برداران نمونه بخش کشاورزی استان که از دانش روز استفاده کردند و توانستند سطح تولید خود را به چندین برابر حد معمول افزایش دهند، نشان می‌دهد بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان تا چه میزان می‌تواند در پیشرفت فعالیت‌های کشاورزی اثر گذار باشد.
وی تاکید کرد: با وجود محدودیت‌های اقلیمی، بخش کشاورزی قم به دلیل برخورداری از بدنه کارشناسی قوی، بهره‌برداران با تجربه و نیز زیرساخت‌های مورد نیاز، هم در زمینه تولید محصولات زراعی و باغی و هم در زمینه تولید دام و طیور و شیلات، جایگاه مناسبی دارد و می‌تواند با به‌کارگیری ظرفیت‌های علمی و فناوری شرکت‌های دانش بنیان، حجم قابل توجهی از نیازهای غذایی مردم استان و کشور را به خصوص در زمینه دام و طیور تامین کند.
به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در این استان فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdca06n6.49n6615kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما