تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب : 11351
رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: با توجه به تدوین و رونمایی از سند الگوی کشت استان در سالجاری، طرح‌های کشاورزی در قم از این به بعد با توجه به سیاست‌های این سند دنبال می‌شود.
طرح‌های کشاورزی قم بر اساس الگوی کشت اجرا می‌شود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری محمد رضا حاجی رضا روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان داشت: از جمله مهمترین اهداف تعیین شده در سند الگوی کشت استان،‌ کاهش مصرف آب است که تحقق آن را با استفاده از راهکارهای مختلف همچون استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری و همچنین جایگزینی گیاهان کم‌آب‌بر و مقاوم با گیاهانی که برای رشد به دوره‌های آبیاری بیشتری نیاز دارند، دنبال می‌کنیم.
وی افزود: موضوع مهم دیگری که با اجرای سند الگوی کشت به دنبال آن هستیم، افزایش بهره‌وری در فعالیت‌های کشاورزی استان است، یعنی ما می‌خواهیم میزان برداشت محصول در واحد سطح را افزایش دهیم و در این خصوص به طور مشخص از دانش روز و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه کشاورزی استفاده خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه تامین امنیت غذایی پایدار مردم قم مهمترین ماموریت سازمان جهاد کشاورزی استان است، ادامه داد: اجرای سیاست‌های تعیین شده در سند الگوی کشت به دلیل نگاه همه‌جانبه و کارشناسی شده به ظرفیت‌های بخش کشاورزی قم، نقش موثری در اجرای موفق این ماموریت دارد.
حاجی رضا با اشاره به ظرفیت‌های بسیار خوب قم در حوزه تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی حوزه کشاورزی، گفت: تلاش خواهیم کرد با اجرای طرح الگوی کشت در تمامی زیربخش‌های کشاورزی قم، به عنوان استان نمونه در اجرای این طرح در سطح کشور شناخته شویم و الگوی موفق خود را در اختیار سایر استان‌ها نیز قرار دهیم.
وی تاکید کرد: ما در قم برای گسترش کمی فعالیت‌های کشاورزی با محدودیت‌های منابع آبی و تنش‌های محیطی روبه‌رو هستیم اما با این وجود با استفاده از رویکردهای علمی و همراهی خوب کشاورزان استان توانسته‌ایم در حوزه کیفی موفقیت‌های چشمگیری در سطح کشور به‌دست آوریم و به همین دلیل است که هر سال در جمع بهره‌برداران نمونه کشاورزی کشور، نمایندگانی از استان قم حضور دارند.
به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdca6en6.49n6m15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما