تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب : 10556
رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: با مشارکت بخش خصوصی ظرفیت تولید سالانه محصولات مرتبط با شیلات در قم از ۲ هزار تُن فراتر رفت و این آمار همچنان رو به افزایش است.
ظرفیت تولید سالانه شیلات در قم از ۲ هزار تُن فراتر رفت
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری محمد رضا حاجی رضا روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، تاکید کرد: قم هم‌اکنون در زمینه تولید انواع ماهیان سردابی، گرمابی، خاویاری و زینتی فعال است و فعالان عرصه شیلات استان توانسته‌اند با وجود شرایط آب و هوایی قم و برخی محدودیت‌ها، عملکرد قابل قبولی داشته باشند.
وی با اشاره به اقدام‌های انجام شده برای ایجاد شهرک شیلاتی بیان داشت: قم در زمینه پرورش ماهیان زینتی شاهد رشد تولید است و سالانه بیش از ۶ و نیم میلیون قطعه از انواع مختلف این ماهیان در استان تولید و به بازار عرضه می‌شود که اشتغالزایی مطلوبی نیز در پی دارد.
وی ادامه داد: با توجه به محدودیت‌های منابع آبی در قم، اگر کشاورزان استان در صورت فراهم بودن شرایط با ایجاد استخر در زمین‌های کشاورزی خود، ابتدا به پروش ماهیان مناسب رشد در آن منطقه بپردازند و سپس از این آب برای کشاورزی استفاده کنند، شاهد افزایش درآمد و رشد اشتغال در بخش کشاورزی قم خواهیم بود.
حاجی رضا گفت: راهبرد دیگری که سازمان جهاد کشاورزی قم برای توسعه آبزی‌پروری در قم دنبال می‌کند، ایجاد صنایع تبدیلی و غذایی تخصصی شیلات در استان است، همچنین برای تشویق مردم قم به استفاده هرچه بیشتر از آبزیان در وعده‌های غذایی، مراکز عرضه این محصولات در استان افزایش یافته‌است.
وی با اشاره به این که کشاورزی قم در مسیر استفاده هرچه بیشتر از دانش‌ و تجهیزات روز حرکت می‌کند، افزود: گسترش مکانیزاسیون استخرها و بهره‌گیری از سامانه‌های تصفیه فیزیکی و بیولوژیکی آب، از جمله مواردی است که در زمینه توسعه آبزی‌پروری در قم به جد در دستور کار قرار دارد.
بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در استان قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.
 
 

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcg3n9q.ak9zn4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما