تاریخ انتشار :دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۳۵
کد مطلب : 10833
معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم گفت: قم نخستین کلانشهر کشور بوده که تمامی پسماندهای عادی خود را پردازش و میزان تناژ دفن مستقیم خود را با احداث و بهره‌برداری از 2 خط پردازش به ظرفیت 700 تن به عدد صفر تقلیل می‌دهد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری مهدی اصفهانیان مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار شهرنیوز، با اشاره به برگزاری آیین افتتاح پروژه‌های مهم زیست‌محیطی شهرداری قم در قالب طرح “قم در مسیر تحول” اظهار داشت: حفاظت از طبیعت و محیط‌زیست و احترام به عناصر حیات و احساس مسئولیت در برابر آیندگان همواره در آموزه‌های دینی و اخلاقی و آیات و روایت بسیار به‌عنوان یک تکلیف الهی و ضمان شرعی مطرح‌شده است و امروز نیز، این اصول اجتناب‌ناپذیر باید در اولویت و سرلوحه تمامی فعالیت‌های علمی، پژوهشی ، اقتصادی و سیاسی و اجتماعی در کشورمان قرار گرفته و به یک گفتمان جدی مبدل شود.
وی با بیان اینکه بدون تردید مسأله محیط‌زیست و چالش‌های جدی در زمینه اتلاف منابع و انرژی، آلودگی‌های آب، خاک، هوا، خشکسالی و گردوغبار و مدیریت پسماند از مهم‌ترین چالش‌ها و مسائلی بوده که در گام دوم انقلاب اسلامی باید مورد توجه قرار گرفته و به‌عنوان یک اولویت اصلی، حساس و حیاتی برای کشورمان در سیاست‌گذاری‌های کلان، تصویب قوانین و اصلاح سبک زندگی به آن توجه داشته باشیم. افزود: طبق اصل ۵۰ قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی، حفاظت از محیط‌زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشد داشته باشند، یک وظیفه عمومی و همگانی تلقی می‌گردد.
معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم ادامه داد: در بیان مقام معظم رهبری هم همواره مسأله محیط‌زیست مورد توجه بوده و فرمودند “برای ما مسأله محیط‌زیست یا حفظ منابع طبیعی مسأله ای تجملاتی و درجه دو نیست بلکه یک مسأله حیاتی است”.
وی تصریح کرد: بر همین اساس در مدیریت شهری قم با توجه به این موارد و تأکیدات دکتر سقائیان نژاد شهردار قم در راستای اجرای اصول و شاخص زیست‌محیطی نقش مؤثری در نظر گرفته‌شده است و تقریباً اغلب پروژه‌های مهم شهری با پیوست زیست‌محیطی(HSE) به اجرا در آمده است.
اصفهانیان مقدم با اشاره به افتتاح هفت پروژه زیست‌محیطی در حوزه مدیریت پسماند بااعتباری بالغ‌بر یکصد میلیارد تومان، این اقدام را گامی مؤثر در زمینه مدیریت پسماندهای تولیدی در سطح شهر عنوان کرد و گفت: با افتتاح و بهره‌برداری از خط تفکیک و پردازش پسماند شهری (شماره ۲)، قم نخستین کلانشهر کشور بوده که تمامی پسماندهای عادی خود را پردازش و میزان تناژ دفن مستقیم خود را با احداث و بهره‌برداری از ۲ خط پردازش به ظرفیت ۷۰۰ تن به عدد صفر تقلیل می‌دهد.
وی اضافه کرد: در دیگر حوزه مهم زیست‌محیطی یعنی فضای سبز نیز علیرغم چالش‌های جدی که وجود داشته و دارد، اتفاقات مهمی در شهر قم رقم خورده است که کسب رتبه سوم سرانه فضای سبز در بین کلان‌شهرهای کشور حاصل تلاش و برنامه‌ریزی و تخصیص اعتبارات لازم در این زمینه بوده است.
معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم از دیگر اهداف مهم در حوزه مدیریت پسماند را استحصال انرژی از ریجکت پسماندهای شهری (پیرولیز) و احداث مزرعه خورشیدی و شهرک بازیافت را از مهم‌ترین اهداف پیشرو در حوزه معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست برشمرد و اظهار داشت: در بودجه سال۱۴۰۲ اعتبارات لازم در این زمینه پیش‌بینی‌شده است.

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcexv8z.jh87xi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما