تاریخ انتشار :يکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۰۷
کد مطلب : 14056
سامانه 137 به‌عنوان یک رسانه نوین و پلی ارتباطی بین شهروندان قمی و مدیران و مسئولان شهری در کلان‌شهر قم است که می‌تواند سازوکاری برای افزایش رضایت‌مندی نسبت به عملکرد شهرداری باشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری با افزایش شهرنشینی و توسعه ساختارهای شهری، معضلات شهری هم افزایش می‌یابد و شهروندان برای پیگیری مشکلات شهری خود ناگریز به پیگیری آن از سوی شهرداری و مدیران شهری هستند که این مهم زمان بسیاری از شهروندان را هدر می‌دهد .
اما با رشد ارتباطات و از سویی فناوری‌های نوین ارتباطی، رفته‌رفته شهرها به سمت هوشمند سازی گام برداشته و این عامل سبب شده است که فرد به جای اینکه ساعت‌هایی از زمان طلایی خود را برای پیگیری مشکلی در شهرداری تلف کند از طریق این ارتباطات نوین پیگیر مسائل و مشکلات خود شده و گامی را برای بهبود شرایط شهری که در آن زندگی می‌کند بردارد.
هرچند کلان‌شهر مهمی مانند قم که هنوز قدم‌های زیادی تا تبدیل شدن به یک شهر هوشمند دارد اما از طریق سامانه‌ی ۱۳۷ که پل ارتباطی بین شهروند قمی و مدیران شهری این کلان‌شهر است شهروندان به جای اینکه ساعت‌هایی برای درخواست مشکل و یا پیگیری یک معضل شهری هدر دهند با یک تماس و یا پیام مشکلات خود را به مدیران شهری خود ارسال می‌کنند.
سامانه ۱۳۷ درخواست‌های شهروندان را بدون مراجعه حضوری به شهرداری فقط با یک تماس پیگیری می‌کند، از مزایای تماس با ۱۳۷ ،‌کاهش ترددهای درون‌شهری و آلودگی هوا،صرفه‌جویی در وقت و هزینه،‌ارتباطی آسان ، یکسان و شبانه‌روزی با شهرداری است .
از سویی؛ شهروندان می‌توانند موضوع‌هایی در حوزه فرهنگی و اجتماعی، خدمات شهری، حمل‌ونقل و ترافیک ، فنی و عمرانی، شهرسازی و معماری شهری با تماس با این سامانه سه رقمی مطرح و پیگیر رفع آن‌ها باشند در زمینه فرهنگی و اجتماعی که بیشتر شامل معضلات جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان، معتادین و کیفیت خدمات مشاوره‌ای و کیفیت فعالیت فرهنگی و هنری شهرداری و از سویی جمع‌آوری مکانیزه زباله و نظافت و درخواست برای زیباسازی و رفع سد معبر اصناف با این سامانه پیگیر شوند.
طبق آمار شهرداری قم در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰۲ هزار و ۹۹۰ پیام در این سامانه ثبت شده که در مقایسه با سال گذشته ۲۲ درصد افزایش‌یافته است شهروندان قمی انتظار دارند با توجه به ظرفیت حوزه فناوری در قم خدمات بیشتری در این سامانه اضافه شود.
سرگذشت سامانه ۱۳۷ از گذشته تا امروز
مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم می‌گوید: سامانه ۱۳۷ شهرداری کلان‌شهر قم در سال ۸۳ به‌صورت تماس تلفنی راه‌اندازی شد شهروند با یک تماس تلفنی مشکلات شهری را بازگو بعدها از طریق ارسال فکس به شهرداران مناطق و مدیران شهری و سازمان‌های مرتبط پس از دریافت و پیگیری درخواست موردنظر با تماس تلفنی نتیجه به شهروند موردنظر منتقل می‌شد اما در سال ۸۸ به بعد سامانه ۱۳۷ نسخه وب آن راه‌اندازی شد.
مهدی کلانترزاده می‌افزاید: در سال ۸۸ این نسخه سامانه راه‌اندازی و هر روز به‌روزرسانی می‌شد تا امروز این سامانه با نرم‌افزار به روز شده و کاملاً پاسخگوی درخواست‌های مختلف شهری شهروندان است که با یک تماس می‌توانند پیگیر مشکلات شهری خود باشند.
سامانه‌ای که پلی ارتباطی بین شهروند و مدیران شهری است
مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم در ادامه با اشاره به فلسفه ایجاد این سامانه بیان می‌کند: از مزایای تماس با ۱۳۷ ،‌کاهش ترددهای درون‌شهری و آلودگی هوا،صرفه‌جویی در وقت و هزینه،‌ارتباطی آسان ، یکسان و شبانه‌روزی با شهرداری است مرکز ۱۳۷ شهرداری آینه‌ای است که در آن مطالبات مردم از مدیریت شهری بازتاب پیدا می‌کند در مواقع رسانه‌ای نوین و یا پلی ارتباطی بین شهروندان قمی و مدیران شهرداری است این سامانه ۳ رقمی فلسفه ایجاد آن ایجاد زمینه برای مشارکت شهروندان در مدیریت شهری و هدایت رفع مشکلات و معضلات شهری و مدیریت غیرمستقیم بر شهر است و ارتباط مردم با مدیران ارشد شهرداری را آسان‌تر کرده می‌کند.
به گفته کلانتر زاده؛ زمانی که شهروندی تماس می‌گیرد واحد ثبت خبر پیام شهروند را ثبت و در مراحل بعدی درخواست‌ها تحلیل و طبقه‌بندی می‌شود و با توجه به نوع پیام شهروندان اولویت‌بندی می‌شود بحث پیام‌های فوری و عادی از طریق پیامک و سیستم به مسئول واحد ارسال می‌شود از سویی پیام‌های خطرساز هم از طریق سیستم و پیام برای شهرداران مناطق ارسال و بعد از پیگیری جواب به‌سرعت از طریق بی‌سیم جوابیه ارسال و مطابقت داده می‌شود.
این مسئول می‌افزاید: بعد از ثبت ، درخواست‌ها بررسی و جواب در واحد بازخورد پیگیری می‌شود که نتیجه‌ای داده شده یا خیر؟ اگر پیامی و یا جوابی ارسال شد و شهروند قانع بود که هیچ ؛ اگر شهروند از جواب و پاسخ مسئول قانع نشد دوباره مشکل پیگیری می‌شود در نهایت اگر اصرار به پیگیری داشت به واحد پیگیری ویژه ارسال خواهد شد.
مهم‌ترین مأموریت‌های سامانه ۱۳۷
مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم با اشاره به مهم‌ترین مأموریت‌های این سامانه می‌گوید:آسفالت، جدول‌گذاری، آبیاری درختان، جمع‌آوری زباله، لایروبی، رفع آب‌گرفتگی، برف‌روبی، رفع لغزندگی، نصب پل عابر پیاده، احداث بزرگراه، احداث فضای سبز، نظافت ، سد معبر، جمع‌آوری متکدیان و هم‌چنین فروشندگان دوره‌گرد و غیره را می‌توان نام برد .
کلانترزاده اظهار می‌کند: در۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ شهرداری ۲۰۲ هزار و ۹۹۰ پیام ثبت شده داشته که در مقایسه با سال گذشته ۲۲ درصد افزایش نشان می‌دهد بیشترین تماس‌ها شامل ، بحث گروه موضوعی نظافت با ۱۳ هزار و ۸۱۰ درخواست شامل بیشترین درخواست‌ها است.
به گفته وی؛ قرار است در آینده ثبت فایل صوتی شهروندان و هم‌چنین در نرم‌افزار قم یار هم قسمت دیده بان شهر را اضافه کنیم که شهروند با بارگذاری عکس معضل و مشکل شهری را در قاب عکس مطرح کند و قرار است قسمت بازخورد پیام شهروندان به این سامانه اضافه شود .

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcfvxdy.w6djtagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما