تاریخ انتشار :چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۲۴
کد مطلب : 16062
رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان این‌که بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان از سازمان‌های بیمه‌گر طلب داریم، گفت: با توجه به این‌که بخش عمده درآمد دانشگاه از سازمان‌های بیمه‌گر است، تاخیر در پرداخت بدهی از سوی این سازمان‌ها، باعث مشکلاتی در پرداخت حقوق و نارضایتی پرسنل شده‌است.
دانشگاه علوم پزشکی قم ۴۰۰ میلیارد تومان از سازمان‌های بیمه‌گر طلب دارد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری مهدی مصری روز سه‌شنبه به مناسبت هفته سلامت درگفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به وضعیت پرداختی به پرسنل، پزشکان و پرستاران، افزود: دانشگاه علوم پزشکی مجموعه ورشکسته از نظر درآمدزایی نیست، ولی در مقایسه مطالبات با بدهی، ۲۵۰ میلیارد تومان بدهی به پرسنل، پزشکان و پرستاران داریم و بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان طلب از سازمان‌های بیمه‌گر داریم.
وی با بیان این‌که اگر سازمان‌های بیمه‌گر نصف بدهی را پرداخت نمایند، می‌توانیم مطالبات پرسنل را پرداخت نماییم، خاطرنشان کرد: از طریق وزارتخانه و سازمان‌های مختلف پیگیر دریافت بدهی هستیم تا رضایتمندی پرسنل حاصل شود.
وی تصریح کرد: مطالباتی که پرسنل بهداشت و درمان از دانشگاه علوم پزشکی دارند همان مطالبات دانشگاه از بیمه‌هاست و فقط سه تا چهار درصد درآمد این دانشگاه از بخش خصوصی حاصل می‌شود.
کمبود نیروی متخصص در استان قم
مصری با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی برای جذب نیروهای متخصص و ماندگاری پزشکان در قم، گفت: نیروی متخصص در استان کمبود داریم و قم در رشته‌هایی مثل رادیولوژیست و قلب در رتبه‌های آخر قرار دارد.
به گفته وی، از مهرماه سال گذشته رشته فوق تخصص گوارش در استان راه‌اندازی شده و تلاش داریم از مهرماه امسال سه پزشک فوق تخصص غدد اطفال و یک دندانپزشک اطفال در استان جذب نماییم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: بین سه تا ۲۷ رشته ظرف چند سال آینده در استان جذب خواهد شد و این مساله به ماندگاری پزشکان و توسعه علمی دانشگاه کمک می‌کند و باعث ارتقا سلامت استان، رضایتمندی بیماران و پایدارسازی هیات علمی خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: هم اینک ، ۳۰۰ نفر هیات علمی در استان داریم که با فراخوان جدید به ۳۳۰ نفر خواهد رسید و امیدواریم تا چند سال به ۴۰۰ نفر افزایش یابد.
وی افزود: همچنین یک‌هزار نیروی انسانی کمبود داریم که شامل ۴۰۰ پرستار، ۴۹۰ نیروی حوزه سلامت خانواده، ۲۰۹ کارشناس اورژانس و تعدادی نیز در حوزه بهداشت می‌شود.
کمبود تخت بیمارستانی
مصری در ادامه گفت: در سرانه تخت قم بین استان‌های آخر قرار دارد و تلاش داریم با جایگزینی تخت‌های قدیمی و ایجاد تخت‌های جدید کمبود را جبران کنیم؛ ۲۵۰ تخت مادر و کودک در مجموعه بیمارستانی شهید بهشتی احداث خواهد شد.
وی با اشاره به این‌که به زودی ۱۲ خودرو وارد ناوگان اورژانس ۱۱۵ می‌شود، اضافه کرد: ۳۵ هزار مترمربع فضای آموزشی کمبود داریم؛ از سوی دیگر نیاز است دانشکده توانبخشی و داروسازی در استان احداث شود.
دانشگاه علوم پزشکی ۴۰۰ میلیارد تومان از سازمان‌های بیمه‌گر طلب دارد
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که «سلامت خانواده و مردمی‌سازی» سلامت شعار محوری هفته سلامت در سال جاری است، گفت: بر همین اساس برای شاخص‌های بیماری‌های واگیردار و غیرواگیر نیاز است از محور سلامت خانواده وارد شویم.
مصری با بیان این‌که موضوع سلامت خانواده در دولت سیزدهم به‌طور ویژه مورد توجه قرار گرفت، اضافه کرد: سال گذشته مرحله اول طرح پزشک خانواده از شهرک پردیسان آغاز شد و امیدواریم بتوانیم تا اواسط تیرماه جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر را پوشش دهیم.
وی ادامه داد: به محض تجهیز پایگاه‌ها و جذب مراقبان سلامت، این طرح با جدیت پیگیری می‌شود و هدف از آن توجه ویژه به نگاه مشارکتی مردم و مردمی سازی سلامت است.
وی با اشاره به این‌که مسوولیت‌پذیری اجتماعی و مردمی‌سازی سلامت گام مهمی در ارتقاء شاخص‌های سلامت است، خاطرنشان کرد: در حوزه سلامت استان، هوشمندسازی و پرونده الکترونیک کمک می‌کند تا بتوانیم خدمات سلامت را در همه بخش‌ها به‌ویژه درمان، یکپارچه‌سازی نماییم.
به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی قم، در طرح سلامت خانواده با بهبود شاخص‌های سلامت جسمی، روانی و معنوی، باید نشاط اجتماعی، سلامت اجتماعی و امیدآفرینی را در برنامه داشته باشیم تا آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش یابد.
وی افزود: برای ارتقاء بهداشت روانی جامعه، طرح سراج را در برنامه داریم و در همین راستا، پارسال یک پایگاه افتتاح شد و بنا داریم چند پایگاه دیگر نیز امسال به بهره‌برداری برسد.
وی تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌ها و تغییر مدیریت مراکز درمانی با نگاه ارتقاء کیفیت خدمات درمانی و ایمنی بیماران صورت گرفته‌است.
مصری با اشاره به سیاست جوانی جمعیت، گفت: با تلاش مسوولان، شاخص فرزندآوری در سالجاری نسبت به پارسال،‌ نیم‌ واحد در استان قم ارتفا یافت و دلیل آن زیست بوم فرهنگی و مذهبی استان است؛ این رشد شاخص خوبی است و باید ارتقا یابد.
وی تاکید کرد: جوانی جمعیت سلامت ساز است و باعث بالندگی اجتماعی می‌شود.
دانشگاه علوم پزشکی ۴۰۰ میلیارد تومان از سازمان‌های بیمه‌گر طلب دارد
کمبود یک‌هزار تخت بیمارستانی در بخش دولتی قم
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم  نیز در این جلسه گفت: یک‌هزار و ۵۲۰ تخت در بیمارستان‌های دولتی استان موجود است و بر اساس استانداردها، بیش از یک‌هزار تخت نسبت به جمعیت قم کمبود است تا به وضعیت ایده آل برسیم.
مجید محبی با بیان این‌که کمبود متخصص و پرستار همیشه در قم بوده، افزود: سرانه پرستار به تخت حدود ۱.۱ است و باید به ۱.۴ برسد.
وی با بیان این‌که در بخش پزشکان و متخصصان، کمبودهای متناوبی در تمام تخصص‌ها داریم، ادامه داد: بیش از ۲۰۰ متخصص و بیش از ۳۰۰ پزشک عمومی نسبت به سرانه جمعیت قم کمبود داریم.
وی با اشاره به این‌که وزارتخانه به بهانه نزدیکی قم به پایتخت،‌ پزشک متخصص به این استان اختصاص نمی‌دهد، بیان کرد: سال گذشته ۱۹ پزشک متخصص خانم به قم اختصاص دادند که توانستیم فقط ۱۰ پزشک را جذب نماییم.
به گفته محبی، سال گذشته تعدادی از پزشکان زیرمیزی‌بگیر به دستگاه قضا معرفی شدند و ۶ نفر به دلیل خلأهای قانونی و نبود شکایت خصوصی در برخورد با این پدیده، تبرئه شدند.
وی افزود: در همین راستا، سال گذشته ۶ نفر از پزشکان متخصص از مجموعه دولتی اخراج شدند.
وی با اشاره به این‌که به دلیل بدهی‌ها، دانشگاه در خرید تجهیزات مشکل دارد، تصریح کرد: با تمام مشکلات و کمبودهای موجود،‌ خدماتی که ارائه می‌شود، واقعا چشمگیر است.
دانشگاه علوم پزشکی ۴۰۰ میلیارد تومان از سازمان‌های بیمه‌گر طلب دارد
نظارت دقیق بر جمع‌آوری پسماندهای عفونی
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم نیز دراین جلسه با اشاره به نظارت دقیق بر جمع‌آوری پسماندهای عفونی،‌ گفت: بر شرکت‌هایی که اقدام به جمع‌آوری پسماندهای عفونی می‌کنند، نظارت می‌کنیم و کلاس آموزشی نیز برگزار خواهیم کرد.
مجید اصغری افزود: از سوی دیگر افرادی که در این زمینه کار می کنند نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرند تا بیمار نباشند.
وی ادامه داد: همچنین، روش‌های شرکت‌های مسوول در جمع‌آوری پسماندهای عفونی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد تا باعث انتقال عفونت نشود.
وی بیان کرد: آموزش مداوم پزشکان نیز در برنامه قرار داریم تا این قشر با به‌روزترین اطلاعات پسماندهای عفونی عفونی آشنا ‌شوند.
به گفته اصغری، همشهریان می‌توانند برای دریافت نوبت پزشکان در کلینیک‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی قم، با شماره ۳۷۱۴۰ تماس بگیرند؛ تعرفه پزشکان در این کلینک‌ها ۱۳ هزار تومان می‌باشد.
دانشگاه علوم پزشکی ۴۰۰ میلیارد تومان از سازمان‌های بیمه‌گر طلب دارد
انواع شیرخشک در تمام داروخانه‌های استان موجود است
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز گفت: از ۲۰ مهرماه سال گذشته به دلیل تغییر سیاست‌های ارزی کشور در زمینه شیرخشک، طی یک ماه تمام انبارها و داروخانه‌های استان مورد رصد قرار گرفت که با افزایش بازرسی‌ها، انبارهایی که اقدام به احتکار شیرخشک کرده بودند شناسایی و به دادگاه معرفی شدند.
هدی ابوالحسنی با تاکید بر این‌که انواع شیرخشک در تمام داروخانه‌های استان موجود است، افزود: از نظر شیرخشک‌های روزانه و رژیمی، از قاچاق شیرخشک جلوگیری شد و یکسان سازی عادلانه صورت گرفت.
دانشگاه علوم پزشکی ۴۰۰ میلیارد تومان از سازمان‌های بیمه‌گر طلب دارد
تلاش برای رضایت کادر سلامت
همچنین معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی گفت: اولویت اول حوزه توسعه دانشگاه، ارتقاء رضایتمدی کادر سلامت است.
مهدی پوررضا افزود: تلاش داریم امکانات دانشگاه را در راستای رضایتمندی پرسنل ارتقا دهیم که این امر موجبات رضایت بیماران را نیز به دنبال خواهد داشت.
یکم تا هفتم اردیبهشت‌ماه هفته سلامت نامگذاری شده است.
 
 

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcew78z.jh8ppi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما