تاریخ انتشار :سه شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۲۰
کد مطلب : 7192
مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اهمیت مدیریت یکپارچه شهری، گفت: مدیریت شهری در ایران مدیریت پراکنده‌ای بوده که نیازمند قانونمندی و اصلاحات اساسی است و باید تمام امورات شهری به‌صورت متمرکز توسط یک نهاد و دستگاه انجام بگیرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری آیت‌الله علیرضا اعرافی امروز در آیین افتتاح رسمی بلوار شهیدان برقعی و ۱۹ پروژه خدماتی، فرهنگی و تفریحی در سالن رضوان شهرداری قم، با اشاره به افتتاح رسمی بلوار شهیدان برقعی گفت: خاندان برقعی یک خاندان محترم و اثرگذار در شهر قم هستند و این بلوار به‌درستی به این نام نام‌گذاری شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: در حوزه مدیریت شهری هیچ طرح و پروژه‌ای به‌درستی پیش نمی‌رود مگر اینکه شهروندان و مردم با شهرداری همراه باشند.

وی با اشاره به‌ضرورت شناخت بیشتر شهر قم اظهار داشت: هنوز برخی از جنبه‌های تاریخی و میراثی قم به‌درستی معرفی نشده است و لازم بوده تا ظرفیت‌های این شهر به‌درستی شناخته و به نسل جدید و مردم شهرها و کشورهای دیگر معرفی نمود.

عضو فقهای شورای نگهبان رهبری اضافه کرد: برخی از شهرها و کشورها برای هویت بخشی به منطقه و محل سکونت خود به تاریخ چند صد ساله خود تمسک می‌کنند، این در حالی است که قم از زمان بعد از بعثت پیامبر گرامی(ص) دارای تاریخی درخشان در حوزه‌های فکری، معرفتی و فرهنگی بوده است.

به گفته وی، از زمان سکونت خاندان اشعری و سایر محدثان بزرگ از حجاز، عراق و غیره به این شهر در اوایل قرن اول قمری، هیچ‌گاه جایگاه ویژه قم در حوزه‌های محتوایی، فکری و معرفتی به ورطه تعطیلی کشیده نشده است.

اعرافی ادامه داد: قم دارای ظرفیت بسیار غنی و بالایی در پذیرا شدن از بزرگان علمی و ایجاد تحولات شگرف بوده است؛ تاریخ قم هیچ‌گاه از نورافشانی در حوزه علم و معرفت خالی نشده است.

وی با اشاره به نقش ویژه قم در تاریخ اندیشه و معرفت دینی در طول سیزده قرن اخیر، ابراز کرد: تاریخ مساله ای است که به شهروندان ساکن در آن هویت، شخصیت و اعتمادبه‌نفس می‌دهد و هم‌اکنون لازم است این تاریخ پرافتخار را بر مبنای نیازهای روز مورد بازطراحی و بازآفرینی قرار دهیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: مجموعه مدیریت شهری در عرصه هویت بخشی به شهروندان و معرفی هویت تاریخی و دیرینه شهر قم نقش برجسته و خاصی دارد و همه دستگاه‌ها باید برای بازآفرینی هویت تاریخی تلاش کنند.

وی ضرورت پایبندی معماری و شهرسازی به معماری اسلامی را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت:  شهرسازی مدرن با ریشه در تاریخ و الهام‌بخش بودن آن باید مورد توجه مجموعه مدیریت شهری باشد، چراکه معماری اسلامی نقش مستقیمی در روح فرهنگی و معرفتی شهر دارد.

امام‌جمعه قم با اشاره به قرارگیری حوزه علمیه قم در یکصدمین باز تأسیس آن، گفت: در این خصوص طراحی‌های علمی انجام و امید می‌رود با پیام قریب‌الوقوع مقام معظم رهبری در این زمینه شاهد شکوفایی و پویایی بیشتر حوزه علمیه باشیم.

انتهای پیام/*****ش

 

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdca.on0k49n6u5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما