تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۸
کد مطلب : 15945
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی قم با اشاره به لزوم تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه، گفت: در همین پیوند از ابتدای اجرای طرح تاکنون ۲ هزار و ۶۸۰ مجوز در استان از کاغذی به شناسه تبدیل شده‌ است.
۲ هزار و ۶۸۰ مجوز در قم از کاغذ به شناسه تبدیل شد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری مهدی فراهانی روز سه‌شنبه، پیرامون این موضوع بیان کرد: از ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ کسب و کارهایی که شناسه یکتا نداشته باشند، به لحاظ قانونی، بدون مجوز محسوب و از خدمات دولتی محروم خواهند شد.
وی در پاسخ به شایعه‌ای که تبدیل مجوز کاغذی به شناسه را به دریافت مالیات مضاعف از کاسبان مرتبط می‌خواند، گفت: تبدیل مجوز کاغذی به شناسه، هیچ بار مالی و مالیاتی مضاعف برای فعالان اقتصادی و کاسبان ندارد و ملاک دریافت مالیات، صرفاً میزان درآمد مودیان است و نوع مجوز کاغذی یا شناسه، هیچ تاثیری در میزان مالیات ستانی از مودیان ندارد.
وی ادامه داد: با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی، مالیات بر اساس میزان درآمد مودیان محاسبه و دریافت می‌شود که دستگاه کارتخوان بانکی (POS) یا درگاه پرداخت الکترونیکی به منزله پایانه فروش فروشگاهی قرار می‌گیرد و نوع مجوز فعالان اقتصادی، هیچ ارتباطی به فرایند اخذ مالیات ندارد.
فراهانی در پاسخ به اینکه چرا باید پروانه کسب‌های قدیمی به مجوزهای الکترونیکی تبدیل شوند، سه دلیل را برشمرد و افزود: دلیل اول اینکه به حکم قانون و بر اساس حکم تبصره ۷ ماده ۱ قانون تسهیل صدور مجوزها، همه مجوزهای قدیمی و کاغذی باید، تبدیل به مجوز الکترونیکی (شناسه‌ یکتا) شوند.
وی دلیل دوم را تکمیل بانک اطلاعات کسب و کار کشور در درگاه ملّی مجوزها عنوان کرد که باعث تسهیل سرمایه‌گذاری و جهش تولید می‌شود و بیان داشت: فردی که تمایل به سرمایه‌گذاری در استان دارد از طریق بانک اطلاعات کسب و کار کشور، به راحتی می تواند با مراجعه به بانک اطلاعات کسب و کار درگاه ملی مجوزها، وضعیت تعداد افرادی که در آن حوزه فعالیت دارند را رصد و امکان سنجی کند.
وی اضافه کرد: دلیل سوم بر اساس دو دلیل قبلی، تبدیل مجوز کاغذی به شناسه را الزام آور می‌کند و آن دلیل این است که کسب و کارهایی که شناسه یکتا نداشته باشند، به لحاظ قانونی، فاقد مجوز محسوب می‌شوند.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی قم گفت: در هر صورت، بعد از ۱۰ اردیبهشت، مجوز کاغذی فاقد اعتبار است حتی اگر فرضا" با اعتبار ۱۰ ساله صادر شده باشد و دولت فقط مجوزهای الکترونیک را رسمی و قانونی می‌داند و پس از این زمان، اگر نام صاحب کسب و کاری در بانک اطلاعات دارندگان شناسه یکتا به نشانی qr.mojavez.ir وجود نداشته باشد و شناسه یکتا دریافت نکرده باشد، مجوز آن صاحب کسب و کار رسمی نیست و فاقد اعتبار است و نمی‌تواند خدمات دولتی دریافت کند.
وی افزود: برای اینکه کسبه به راحتی بتوانند مجوز کاغذی خود را به شناسه یکتا تبدیل کنند می‌توانند با مراجعه به درگاه ملی مجوزها به نشانی mojavez.ir در قسمت «شناسه یکتا برای مجوزهای قدیمی» با بارگذاری کارت ملی و اصل پروانه و ارائه شماره‌های ملی، پستی و همراه، در کمتر از پنج دقیقه درخواست خود را ثبت کنند و پس از مدتی شناسه یکتا را از درگاه ملی مجوزها دریافت خواهند کرد.
فراهانی در پایان تاکید کرد: صاحبان مجوزهای قدیمی به صورت کاملا رایگان و بدون مراجعه حضوری با گوشی هوشمند خود یا رایانه‌های شخصی خود، می‌توانند شناسه یکتا را در اسرع وقت دریافت کنند.
گفتنی‌است امکان تبدیل غیرحضوری و رایگان مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا از طریق درگاه ملی مجوزها برای صاحبان کسب و کار از دی ماه ۱۴۰۲ مهیا و عملیات تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا آغاز شده‌است.
آموزش تمامی دستگاه‌های اجرایی، گسترش تبلیغات محیطی و شهری و اجرای پویش تبلیغاتی - فرهنگی درگاه ملّی در استان، احصاء بیش از ۶۰ مشکل فنی و انتقال آن به مرکز ملی پایش برای حل مسائل و همچنین پاسخگویی مستمر از جمله عوامل موفقیت این طرح در قم است.
فرآیند تبدیل مجوزهای کاغذی به الکترونیک، غیرحضوری و رایگان است و با وجود پروانه کاغذی معتبر و کارت ملی، در کمتر از پنج دقیقه از درگاه ملی مجوزها به نشانی mojavez.ir قابل انجام است.
شرط ارائه خدمات دولتی، داشتن شناسه یکتاست و هم اینک، بانک‌های سراسر کشور و تا پایان سال، همه اداره‌های دولتی و قوه قضاییه، فقط شناسه یکتا را به عنوان پروانه کسب می‌شناسند.
 

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcdkn0f.yt0ko6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما