تاریخ انتشار :سه شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۰
کد مطلب : 14092
به رغم پیشرفت علم و فن آوری، تاکنون بشر از ساخت ماده یا محلولی که بتواند کمبود ماده حیاتی خون را در بدن انسان جبران کند، عاجز مانده و کمبود خون، جز از طریق انتقال خون به بدن انسان قابل جبران نیست و این امر در فصل سرد سال به دلایلی مانند افزایش بیماری ها به شدت کاهش می یابد
بیماران چشم انتظار هدیه سرخ/اهدای خون در فصل سرد فراموش نشود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری نوع دوستی یعنی کمک کردن به دیگران و انجام کارهای نیک برای افراد دیگر و در بیانی دیگر، نوع ‌دوستی یعنی انجام وظیفه‌ بدون چشم داشت و در حقیقت ساکنان این کره خاکی در قبال یکدیگر وظایفی دارند که باید آن‌ها را انجام دهند.
به بیان ساده‌تر، درصورتی‌ که بتوانیم لزوم انجام این وظایف را نسبت به کل موجودات درک کنیم، آن‌وقت نوع‌ دوست خواهیم بود.
نوعدوستی اساسا یک ارزش والای اجتماعی و یک تکلیف اخلاقی اجتماعی است که تضعیف آن، می تواند منجربه اختلال رابطه ای در جامعه شود و رفتار نوع دوستانه پیش از هر چیز مستلزم آگاهی از وضعیت های اضطراری است و طبیعی است که ما فقط در صورتی می توانیم به دیگران کمک کنیم که بدانیم آنان واقعا به کمک نیازمندند.
مصداق های بسیاری در زمینه نوع دوستی وجود دارد که از جمله مهمترین آن در عصر امروز، اهدای خون است که با پیشرفت علم پا به عرصه کمک های بشر به یک دیگر گذاشته است.
اهدای خون به منظور تامین خون برای افرادی است که تحت شرایط خاصی مانند بیماران سرطانی، هپاتیت و یا تصادف با کمبود خون مواجه می شوند و این امر جز از طریق انتقال خون به بدن انسان قابل جبران نیست و این ماده حیات بخش، از بدن فرد اهداکننده آن تامین می شود.
تامین خون برای نیازمندان در مواقعی با بحران مواجه می شود که یکی از عوامل ایجاد بحران در هر سال، آغاز فصل سرماست و با فرارسیدن پاییز و زمستان و به طبع آن شروع بارش باران و برف، کاهش تعداد مراجعین برای اهدای خون را به همراه دارد و ذخایر خونی کاهش می‌یابد.
رشد ۲.۷ درصدی اهدای خون در قم
مدیرکل انتقال خون استان قم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیمارانی هستند که در همه ایام سال به خون و فرآوردهای خونی نیاز دارند و نباید این بیماران فراموش شوند.
مهدی پهلوانی ادامه داد: همزمان با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و سرد شدن هوا شاهد کاهش میزان مراجعت مردم به مراکز در استان برای اهدای خون هستیم و این در حالیست که همچنان بیماران خاص در بیمارستان‌های استان نیازمند و چشم انتظار دریافت خون هستند.
با توجه به فصل سرما و کاهش دما، مراجعه برای اهدای خون سالم کمتر می شود و از طرفی شیوع بیماری های ویروسی مثل سرماخوردگی، آنفلوآنزا و امثال آن نیز در میزان اهدای خون تاثیر می گذارد.
وی اضافه کرد: با توجه به فصل سرما و کاهش دما، مراجعه برای اهدای خون سالم کمتر می شود و از طرفی شیوع بیماری های ویروسی مثل سرماخوردگی، آنفلوآنزا و امثال آن نیز در میزان اهدای خون تاثیر می گذارد.
وی با اشاره به اینکه اهداکنندگان خون در استان قم همیشه در تهیه و تامین خون و فرآورده های خونی یاور انتقال خون بوده اند، بیان کرد: اهداکنندگان خون باید توجه داشته باشند که در روزهای سرد پاییزی و زمستانی در اهدای خون خود به نیازمندان تداوم لازم را داشته باشند که در صورت نیاز با مشکل مواجه نشویم.
پهلوانی از مردم نوعدوست این استان خواست با توجه به فصل سرما، با مراجعه به مراکز اهدای خون، یاری گر سازمان انتقال خون برای تامین فرآرده های خونی مورد نیاز بیماران باشند.
وی با اشاره به اینکه در فصول سرد شیوع بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا می تواند از آمار اهدای خون بکاهد ادامه داد: مبتلایان به سرماخوردگی حدود یک هفته پس از علایم می توانند برای اهدای خون داوطلب شوند که البته در مورد مبتلایان به آنفلوانزا این مدت به دو هفته افزایش می یابد و اگر داوطلب اهدای خون به کرونا مبتلا شده باشد نیز پس از ۲۸ روز می تواند خون اهدا کند.
بیماران چشم انتظار هدیه سرخ/اهدای خون در فصل سرد فراموش نشود
پهلوانی گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۲۵ هزار نفر به مراکز انتقال خون استان جهت اهدای خون مراجعه کردند و بیش از ۲۱ هزار نفر موفق به اهدای خون شدند که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲.۷ درصدی داشته است.
وی سن اهداکنندگان خون را حداقل ۱۸ سال و حداکثر ۶۰ سال عنوان کرد و افزود: افرادی که سالی دوبار خون اهدا می‌کنند تا ۶۵ سال هم می‌توانند مراجعه کنند.
پهلوانی خاطرنشان کرد: از آنجا که سلامت اهداکننده و گیرنده خون مهم است، مراجعه کنندگان معاینه و مشاوره می‌شوند و اگر اهدای خون برای سلامتی اهداکننده و گیرنده خطری نداشته باشد، پذیرش می‌شوند.
وی تاکید کرد: اهداکنندگان زمان مراجعه به پایگاه های انتقال خون کارت ملی خود را به همراه داشته باشند.
پهلوانی با اشاره به اینکه ایمنی و سلامت خون بستگی به اطلاعاتی دارد که توسط فرد داوطلب اهدای خون بیان می شود، گفت: وظیفه اخلاقی حکم می کند که اهداکنندگان در ارائه این اطلاعات، نهایت صداقت را داشته باشد.
وی از داوطلبین اهدای خون خواست صداقت در پاسخگویی به تمام پرسش های پزشکان انتقال خون را به عنوان یک اصل مهم در تامین خون سالم مدنظر قرار دهند.
مصرف دارو و بیماری های فصلی از دلایل کاهش اهدای خون
به گفته پهلوانی، داوطلبان اهدای خون تنها در صورتی مجاز به اهدا هستند که از سلامت کافی برخوردار باشند و اهدای خون آنان مشکلی را متوجه فرد اهداکننده و دریافت کننده خون نسازد.
وی یکی از شایع‌ترین علل معافیت اهداکنندگان خون در کشور را مصرف دارو ذکر کرد و گفت: مصرف داروهایی از جمله دیگوکسین، داروهای ضد سرطان و هورمون رشد انسانی، معافیت دائم را به همراه دارد.
زنانی که درمان ناباروری انجام داده اند نیز تا آخر عمر نمی توانند خون خود را اهدا کنند.
به گفته مدیرکل انتقال خون استان قم، زنانی که درمان ناباروری انجام داده اند نیز تا آخر عمر نمی توانند خون خود را اهدا کنند.
وی ادامه داد: مصرف داروهای آنتی بیوتیک از شایع ترین علل معافیت از اهدای خون در فصل سرما است.
پهلوانی در خصوص مدت زمان معافیت موقت داوطلبین اهدای خون پس از مصرف این نوع دارو ها افزود: مصرف کنندگان داروهای آنتی بیوتیک خوراکی سه روز پس از آخرین دوز دارو و آنتی بیوتیک های تزریقی یک ماه پس از آخرین دوز دارو، می توانند خون اهدا کنند.
۱۰ هزار فرآورده خونی از قم به شبکه ملی اهدا شد
مدیرکل انتقال خون استان قم گفت: ۹۰ هزار واحد خون در سال گذشته در این استان تبدیل به فرآورده شد که ۶۰ هزار فرآورده در قم و ۱۰ هزار فرآورده به شبکه ملی اهدای خون کشور اهدا شد.
وی بیان کرد:‌ از ۹۰ هزار واحد خون اهدا شده در سال گذشته در استان قم، ۲۰ هزار واحد خون برای پلاسما استفاده شده است.
وی عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۸ هزار و۵۰۰ نفر برای اهدای خون به این سازمان مراجعه داشتند که از این تعداد هشت هزار و ۵۰۰ نفر از اهدا معاف شدند.
پهلوانی بیان کرد: سال گذشته از هشت هزار و ۵۰۰ نفر اهدا کننده، حدود ۴۰ هزار اهدای خون موفق انجام شد.
وی با اشاره به این که با هر اهدای خون سه نفر از مرگ نجات می یابند و یا زندگی بهتری را خواهند داشت، خون را یک درمان بدون جایگزین و نقش این سازمان را حیاتی دانست و افزود: صد درصد نیاز خون مردم استان قم از داخل تامین می شود.
وی گفت: در سه سال آینده بیمارستان های بزرگی در قم به بهره برداری می رسد که اگر فرآورده های خونی آن‌ها تامین نشود امکان افتتاح آن ها نخواهد بود.

بیشتر بخوانید


زنان بیشترین مصرف کنندگان خون های اهدایی هستند
معاون فنی اداره کل انتقال خون‌ استان قم نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه امروز با گسترش فرهنگ اهدای خون اظطراب بیماران برطرف شده است، بیان کرد: هر ۹ دقیقه یک خون در قم تزریق می شود و این اهمیت اهدای خون را می رساند.
علیرضا کبیری افزود: بیماران تالاسمی ماژور که نیازمند دائم خون هستند و در گذشته فوت می کردند خوشبختانه امروز با دریافت خون منظم عمر زیاد و زندگی نرمالی دارند.
وی با اشاره به اینکه ۳۵ درصد اهداکنندگان افراد جوان زیر ۳۵ سال هستند، گفت: با توجه به اینکه جامعه ما رو به سالمندی است نهادینه شدن فرهنگ اهدای خون جوانان و بانوان ضروری است زیرا در استان قم کمتر از ۴ درصد اهداکننده خانم داریم درحالی که آنان بیشترین مصرف کننده هستند.
کبیری ادامه داد: در کشورهای پیشرفته اهدای خون توسط بانوان تا ۵۰ درصد هم می رسد اما باورهای غلط در کشور ما باعث شده بانوان کمتر مراجعه کنند درحالی که آنان خون های سالم تری دارند.
معاون فنی اداره کل انتقال خون‌ استان قم در مورد میزان اهدای خون گفت: حجم خون در عرض چند ساعت و گلبول های قرمز تا هشت هفته جایگزین می شود اما برای اطمینان آقایان ۳ و خانم ها ۴ ماه یک بار می توانند خون اهدا کنند.
وی اظهارداشت: به منظور سلامتی اهداکننده و دریافت کننده خون، با غربالگری، ۱۵ تا ۲۰ درصد داوطلبان معاف دائم یا معاف موقت می شوند و وضعیت سلامت و ایمنی خون در ایران بسیار بالاست.
کبیری افزود: در دهه اول محرم دو هزار نفر برای اهدای خون مراجعه کردند که بیش از ۱۵۰۰ نفر موفق به اهدای خون شدند و تنها در روز عاشورا و تاسوعا مردم قم ۶۷۰ واحد خون خود را اهدا کردند.
وی تاکید کرد: این درحالی است که به صورت میانگین بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ واحد خون‌ در روزهای عادی دریافت می شود.

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcf0xdy.w6dj1agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما