تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۱۱
کد مطلب : 13772
امام‌جمعه سلفچگان گفت: سابقه دوستی ایران و افغانستان بیش از یک قرن است.
سابقه دوستی ایران و افغانستان بیش از یک قرن است
حجت‌الاسلام غروی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فوری با اشاره به روابط مردم دو کشور ایران و  افغانستان اظهار داشت: سال ۱۳۰۰ با امضای قرارداد دوستی بین ایران و افغانستان بنیان روابط مودت‌آمیز بین دو کشور همسایه ریخته شد، دو کشوری که بر پایه سه‌گانة تاریخ مشترک، میراث مشترک و سرنوشت مشترک، در طول تاریخ پرفرازونشیبشان، توانسته‌اند همچون رودی خروشان پیوندهای مهر و دوستی را محکم نگه دارند.   
وی ادامه داد: در مورد رابطه ایران و افغانستان باید بگوییم این دوستی بسیار طولانی و سابقه‌ای بیش از یک قرن دارد
غروی بیان داشت: در ۱۰۰ سال گذشته افغانستان و ایران با وجود آنکه در داخل خود با دولتهای مختلف و بعضا متضادی روبرو بودند، اما هیچگاه این اختلاف بین دیدگاه های حاکم موجب نشد که رهبران دو کشور فراموش کنند آنها با اتکاء به میراث پر افتخار گذشته می توانند زمینه های بسیاری برای همکاری به وجود آورند که اختلاف در دیدگاه های رهبران دو کشور هیچگاه مانع از تداوم دوستی ها و همکاری ها بین دو کشور نبوده است.  
وی افزود: پس از تحولات ناشی از کودتای افغانستان و برقراری نظام جمهوری در این کشور، پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و در نهایت وقوع جنگ داخلی در افغانستان و در پی آن، اشغال افغانستان توسط ارتش سرخ، مهاجران افغانستان به‌سوی ایران مهاجرت کردند. ایرانیان از آنها نه در اردوگاه‌ها، بلکه در شهرهای مختلف میان خودشان پذیرایی کردند. همچنان وقتی ارتش بعثی صدام به ایران حمله کرد، جوانان افغانستان با افتخار در کنار ایرانی‌ها در جبهه‌ها حضور پیدا کردند و ایرانیان را تنها نگذاشتند.  
امام‌جمعه سلفچگان تأکید کرد: در دوره سازندگی ایران پس از جنگ هشت‌ساله، باز هم این نیروی کار افغانستانی بودند که با مشارکت در پروژه‌های ساختمانی، راه و پل‌سازی، در کنار برادران ایرانی خود به بازسازی ایران کمک کردند. در همه این سال‌ها، جوانان افغانستان در مدارس و دانشگاه‌های ایران درس خواندند و کارآزموده شدند تا بعد از برقراری امنیت، به کشورشان بازگردند و در عرصه‌های گوناگون پزشکی، مهندسی و مدیریت خدمت کنند.  
از طرفی نیز حضور اتباع افغانستانی در ایران علاوه بر اینکه کمک شایانی به معیشت آنها نموده گره بسیاری از خلأهای نیروی کار را در کشورمان برطرف کرده است.
وی بیان داشت: مردم ایران همیشه به مهمان‌نوازی معروف بوده و هستند و به‌طورقطع اتباع نیز این محبت را درک کرده‌اند.
غروی ادامه داد: اینکه در این دوره‌های پرفرازونشیب عده‌ای می‌خواهند بین ایرانیان و افغانستانی‌های حاضر در کشور یا بهتر بگویم بین ایران و افغانستان تنش ایجاد کنند از نقشه‌های شوم استکبار است مردم باید بهوش باشند که فریب رسانه شیطانی غرب و خودفروختگان داخلی را نخورند برادران و خواهران افغانستانی همیشه زندگی مسالمت‌آمیزی با ایرانی‌ها داشته‌اند سعی کنیم این مهمانی را تلخ نکنیم و اجر خود را بابت این احسان و محبت و مهمان‌نوازی با تحریک دشمن ضایع نکنیم قطعاً روزی نه‌چندان دور خواهد رسید که همه افغانستانی‌های حاضر در کشور به‌سلامت به کشور خودشان مراجعت می‌کنند و این خاطره خوش از زندگی در کنار ایرانیان فهیم، مؤمن و مهمان‌نواز نسل‌اندرنسل در قلب‌هایشان باقی خواهد ماند.
وی تأکید کرد: دولت ایران هم برای کمک به کشور دوست و مسلمان افغانستان تمام تلاشش را می‌کند تا امنیت کامل در آن ایجاد شود.
غروی ابراز داشت: افغانستان آباد و آزاد و پیشرفته برای همه کشورهای همسایه، به‌ویژه ایران، بسیار مطلوب و کمک‌کننده به استقرار صلح و امنیت در منطقه خواهد بود. همان گونه که ایران نمی‌تواند نسبت به ناامنی در افغانستان بی‌تفاوت باشد، زیرا امنیت مرزهای شرقی ایران در گرو برقراری امنیت در غرب افغانستان است؛ همان گونه کمک به پیشرفت و توسعه افغانستان به نفع ایران و توسعه همکاری‌های اقتصادی و منافع متقابلاً سودمند برای مردم دو کشور است.  



انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcj8aev.uqetazsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما