تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب : 11864
استاد دانشگاه تهران با بیان این که عرق ریختن کارگر در جهت ساختن جامعه اسلامی یک حرکت مقدس و باارزش است، گفت:رشد تولید در گرو توانمندسازی کارگر است.
رشد تولید در گرو توانمندسازی کارگر است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، ضمن تبریک روز کارگر اظهار داشت: رهبر انقلاب عموماً در سخنرانی‌هایی که با کارگران دارند این روایت را بیان می‌کنند که حضرت محمد ( ص) بر دست کارگر بوسه می‌زنند، این حرکت بسیار مهم بوده و موضوع شخصی نیست و به‌خاطر نفس کار، اهمیت کارکردن و فعالیت‌کردن است که ایشان ترجیح می‌دهند بر دست این کارگر بوسه بزنند.
وی ادامه داد: خود موضوع کار بسیار مهم است به‌طوری‌که پیامبر اسلام می‌فرمایند که کارکردن عبادت است و علاوه بر این خود ایشان از فعال‌ترین انسان‌ها بودند و در واقع کارگری می‌کردند.
صادقی نسب با بیان این که موضوع کارکردن و توجه به کارگر اهمیت بسیار زیادی در اسلام دارد، تأکید کرد: نوع نگاه اسلام به کارگر بسیار متفاوت از نگاه نظام سرمایه‌داری به کارگر است، در نظام سرمایه‌داری کارگر یک هزینه است به‌طوری‌که زمانی که می‌خواهند هزینه‌ها را حساب کنند یکی از این هزینه‌ها کارگر است.
وی با بیان این که زمانی که کارگر را در ذیل هزینه‌ها آوردیم محدود به هزینه می‌شود، بیان داشت: در اسلام کاملاً برعکس است و این عرق ریختن در جهت ساختن جامعه اسلامی یک حرکت بسیار مقدس است، در اسلام‌پرورش کارگر به‌عنوان یک‌طبقه ضعیف نه‌تنها ناپسند است؛ بلکه در بسیاری از کلام بزرگان حرام شرعی است این استضعاف و به تضعیف کشاندن آدم‌ها است و هرگز نباید یک‌طبقه ضعیفی به‌عنوان کارگر وجود داشته باشد.
این استاد دانشگاه افزود: همه انسان‌ها در جامعه اسلامی فارغ از کاری که انجام می‌دهند بایستی بتوانند از یک رفاه نسبی برخوردار باشند و در این میان اسلام برای تأمین دنیا و آخرت مردم آمده است و علاوه بر این در تعالیم اسلامی آمده است که به شکم‌گرسنه نمی‌توان دین و توحید القا کرد.
وی با بیان این که در این زمینه عقب‌ماندگی‌های زیادی داریم، بیان داشت: ما همان برخوردی با کارگر می‌کنیم که نظام سرمایه‌داری می‌کند حتی در بسیاری از موارد خیلی بدتر است.
صادقی نسب ادامه داد: در نظام سرمایه‌داری که به نظر ما با کارگر رفتار بدی صورت می‌گیرد و کارگر را به‌عنوان هزینه می‌بینند، در همان جا قدرت خرید یک کارگر از قدرت خرید یک کارگر در کشور ما خیلی بیشتر است که این یک فاجعه است.
وی افزود: اینکه ما در بهره‌مندی از تعالیم اسلامی باشیم؛ اما عملکردمان در برخورد با کارگر بدتر هم باشد زیبنده نیست و با شعاردادن هم نمی‌توان آن را حل کرد.
کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: باید بپذیریم که کارگر نباید یک‌طبقه ضعیف و فقیر جامعه باشد؛ بلکه باید به‌گونه‌ای باشد که زندگی‌اش تأمین شود.
وی ادامه داد: بایستی بپذیریم که هیچ تولیدی بدون همکاری و مشارکت نیروی کار با یکدیگر ایجاد نمی‌شود و به سرانجام نمی‌رسد.
صادقی نسب ابراز داشت: تولید حاصل همکاری نیروی کار با یکدیگر است درحالی‌که این سهم همکاری و مشارکت هرگز دیده نمی‌شود و پرداختی کارگر همان دستمزد است که حداقل  و بسیار ناچیز است و بیش از آن چیزی به کارگر داده نمی‌شود و از طرف دیگر موضوع طرف تقاضا است.
وی خاطرنشان کرد: به هر اندازه‌ای که کارگر توانمندتر باشد و توانایی و قدرت خرید بالاتری داشته باشد به اصل تولید کمک می‌کند.
این استاد دانشگاه تأکید کرد: اگر کارگر ما توانمند باشد و قدرت خرید داشته باشد تقاضا برای محصولات هم‌افزایش پیدا می‌کند و بازارها را از رکود خارج می‌کند.
وی گفت: ما همواره بر این موضوع تأکید داریم که باید تولید در کشور افزایش پیدا کند؛ اما اگر افزایش تولید در طرف تقاضا توانایی خرید وجود نداشته باشد، بی‌فایده است.
صادقی نسب خاطرنشان کرد: تعادل عرضه و تقاضا برای ثبات اقتصادی نیاز است و جلوی شکست‌های اقتصادی را می‌گیرد و زمانی که طبقه کارگر قدرت خرید نداشته باشد اقتصاد ما هم ضعیف و شکننده است.
وی ادامه داد: اساساً زمانی که صحبت از کشور اسلامی می‌کنیم باید بپذیریم که اسلام سرتاپا توجه به عدالت اجتماعی و به طور کلی اصل زیبای عدالت است.
این استاد دانشگاه بیان داشت: در اغتشاشات اخیر یکی از دلایل اصلی مسائل اقتصادی است و پایه اعتراضات کارگران هستند کسانی که زندگی آن‌ها با مشکل مواجه است هر چند که این طبقه اعتراض دارند؛ اما با شیطنت‌ها و توطئه‌های دشمنان به اغتشاش تبدیل می‌شود.
وی بر ضرورت شایسته‌سالاری تأکید کرد و گفت: مهم‌ترین عاملی که باعث سروسامان گرفتن معیشت مردم می‌شود انتخاب مسئولان شایسته است ما در اصل شایسته‌سالاری علی‌رغم این که بارها صحبت کردیم خیلی ضعف داریم و نتوانستیم در پرورش نیروهایی که قرار است مسئولیت امور اداری کشور را بر عهده بگیرند.
صادقی نسب خاطرنشان کرد: باید بپذیریم در مسئول پروری شکست خوردیم مسلماً اگر بخش‌های امنیتی نظامی را نگاه کنیم در حد کشورهای توسعه‌یافته هستیم و این افتخار بسیار بزرگی است
وی ادامه داد: ایران امروز به لحاظ نظامی یک کشور توسعه‌یافته است؛ اما درست زمانی که وارد اقتصاد و اداره کشور می‌شویم بی‌نهایت عقب هستیم حتی از کشورهای درحال‌توسعه همسایه خودمان عقب تر هستیم.
صادقی نسب تصریح کرد: در بخش دفاعی و امنتی نیروهایی را که بکار می‌گیریم بهترین‌ها هستند؛ اما در اداره عمومی کشور مسئولانی داریم که بی‌کیفیت هستند
وی ادامه داد: اگر طبقه کارگر اعتراضی دارد که به فرموده رهبر انقلاب به جا هم هست به‌این‌علت است کسانی که تهیه‌کنندگان سیاست‌های اصلی اقتصادی کشور هستند این ها افراد ناکارآمدی هستند و این چرخه ناکارآمدی باعث شده است که زندگی مردم در گرفتاری و تنگنا باشد
کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: با به‌کارگیری نیروی متخصص، پرهیز از انتصابات خانوادگی و کنارگذاشتن روش‌های معیوب گزینشی بایستی اصل شایسته‌سالاری را در کشور اجرا کنیم و مطمئن باشیم تا زمانی که آن اصل اجرا نشود این مشکلات و گرفتاری‌ها در کشور وجود دارد و ما نمی‌توانیم امیدی به بهبود اقتصادی داشته باشیم.

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcjxoev.uqevmzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما