تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۵۲
کد مطلب : 11236
معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم از آمادگی بیش از 3 هزار پرسنل شهرداری در ایام نیمه شعبان خبر داد و گفت: در همه زمینه‌های ترافیکی، فرهنگی، خدماتی، ارزاق، ایمنی، اطلاع‌رسانی و... شهر آماده خدمات‌رسانی به زائران نیمه شعبان است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری مهدی اصفهانیان مقدم در هفتاد و هفتمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم، ضمن تبریک ایام نیمه شعبان، به ارائه گزارشی از اقدامات شهرداری در ایام نیمه شعبان پرداخت و اظهار داشت: امسال نیز برنامه‌ها و اقدامات شهرداری برای نیمه شعبان و ایام تعطیلات نوروز و همچنین ماه مبارک رمضان همزمان شده است.
وی از ورود خیل عظیمی از مسافران و زائران به شهر قم خبر داد و افزود: با پیش‌بینی حضور تعداد زیادی از زائران و مسافران در ایام نیمه شعبان کمیته خدمات شهری و رفاه عمومی ستاد تسهیلات زائرین و خدمات سفر شهرداری قم اقدام به اجرای طرح مهدوی علمداران خدمت در جهت میزبانی شایسته از زائران کرده است.
معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم نیمه شعبان را یکی از اجتماعات بزرگ شیعیان و رویدادهای مهم دینی خواند و ابراز کرد: شهرداری قم برای برگزاری این روز بزرگ برنامه‌های خود را از اول بهمن‌ماه آغاز کرده و اقدام به تشکیل کمیته‌های یازده‌گانه ذیل ستادهای هشتگانه کرده است.
وی کمیته‌های یازده‌گانه را مورد توجه قرار داد و گفت: کمیته ایمنی، فرهنگی، اسکان و زیباسازی، حمل‌ونقل و ترافیک، کمیته پشتیبانی مردمی، اطلاع‌رسانی، تأمین مایحتاج و ارزاق، کمیته انتظامی و ارزیابی با محوریت حوزه معاونت خدمات شهری و سازمان‌های تابعه و شهرداران مناطق هشتگانه و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک با هدف ارائه خدمات با بسیج تمام امکانات شهرداری تشکیل‌شده است.
آماده‌سازی 160 هکتار پارکینگ پیرامون مسجد مقدس جمکران
اصفهانیان مقدم از بسیج بیش از 3 هزار پرسنل شهرداری در اجرای برنامه‌های شهرداری برای ایام نیمه شعبان خبر داد و تصریح کرد: بیش از 3 هزار پرسنل شهرداری قم از پاکبان، نیروهای آتش‌نشانی و ترافیکی به انضمام بیش از 300 دستگاه ماشین آلات مکانیزه سبک و سنگین خدمات شهرداری، برای اجرای اقدامات شهرداری در خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران بسیج شده‌اند.
وی ادامه داد: ازجمله اقدامات شهرداری برای خدمت‌رسانی، آماده‌سازی پارکینگ‌ها و پارک‌سواران پیرامون مسجد مقدس جمکران و بلوار پیامبر اعظم(ص) به مساحت 160 هکتار در قالب 16 پارکینگ به ظرفیت 50 هزار خودرو اعم از خودروی سواری، مینی‌بوس و اتوبوس و به انضمام 4 هزار ظرفیت پارکینگ برای موتورسیکلت است.
معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم یادآور شد: علاوه بر تأمین جای پارک در پیرامون مسجد مقدس جمکران، تسهیلات رفاهی مانند سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه و مباحث مربوط به تأمین روشنایی و ایمنی ارائه‌شده و همچنین اکیپ‌های خودرویی و موتوری نیروهای آتش‌نشانی نیز در این پارکینگ‌ها مستقرشده است.
انتقال رایگان زائران از مبادی پنج‌گانه به بلوار پیامبر اعظم(ص) با 180 اتوبوس شهری
وی یکی از مسائل مهم را ارائه خدمات حمل‌ونقل عمومی و تسهیل در رفت‌وآمد زائران دانست و خاطرنشان کرد: در ایام نیمه شعبان با محوریت معاونت حمل‌ونقل و ترافیک و سازمان اتوبوس‌رانی و تاکسیرانی، 180 اتوبوس، 2 هزار دستگاه تاکسی و 50 دستگاه ون انتقال و حمل‌ونقل زائران را در دستور کار دارند.
اصفهانیان مقدم تأکید کرد: اتوبوس‌رانی از ساعت 14 روز سه‌شنبه تا پایان روز چهارشنبه مسافران را از ایستگاه‌های پنج‌گانه معرفی‌شده سطح شهر به‌صورت رایگان به بلوار پیامبر اعظم(ص) انتقال داده و از مسافران و مجاورین درخواست داریم با توجه به حجم محدود پارکینگ‌ها از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.
وی یکی از برنامه‌های شهرداری را استفاده از فرصت فرهنگی ایام نیمه شعبان اعلام کرد و گفت: شهرداری قم برای ترویج فرهنگ مهدویت، شور و نشاط اجتماعی و امید و همگرایی به محوریت سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری قم برنامه‌های جامعی را در دستور کار قرار داده است.
برپایی 44 غرفه فرهنگی توسط شهرداری
معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم، اقدامات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری در ایام نیمه شعبان را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: شهرداری قم 44 غرفه فرهنگی در محور معنوی بلوار پیامبر اعظم(ص) و پیرامون مسجد مقدس جمکران برپا کرده و در 44 نقطه مراسم نورافشانی را اجرا خواهد کرد.
وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های مورد تأکید شهرداری اجرای برنامه‌های شعبانیه با رویکرد مردمی بوده که از تمام پتانسیل مردم، هیات مذهبی و مساجد در برگزاری با شکوه جشن‌های شعبانیه استفاده کرده و پیش‌بینی‌ها حاکی از برپایی بیش از 500 موکب و ایستگاه صلواتی در قالب 1500 غرفه در محور بلوار پیامبر اعظم(ص) و پیرامون مسجد مقدس جمکران است.
اصفهانیان مقدم اذعان کرد: پیش‌بینی‌شده در روز نیمه شعبان 2 میلیون پرس غذا توسط هیات،‌ موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی در سطح بلوار پیامبر اعظم(ص) توزیع شود و برای تسریع در صدور مجوز موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی ثبت و صدور مجوز در شهرداری انجام می‌شود.
آماده‌باش 500 نیروی آتش‌نشانی در ایام نیمه شعبان
وی یادآور شد: یکی از مباحث مهم افزایش ضریب ایمنی شهر و موکب‌های بلوار پیامبر اعظم(ص) است که با محوریت سازمان آتش‌نشانی شهرداری قم تمهیدات لازم اندیشیده شده و بیش از 500 نیروی آتش‌نشانی در ایام نیمه شعبان آماده‌باش هستند و استقرار اکیپ‌های موتوری و خودرویی در دستور کار قرار گرفته است.
معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم ادامه داد: برای ایمنی بیشتر 16 دستگاه خودروی آتش‌نشانی نیز از شهرهای گلستان، زنجان و بعضی از شهرهای پیرامون تهران، کاشان و شهرهای دیگر برای استقرار در مبادی ورودی شهر و هسته مرکزی شهر و پیرامون حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران فراخوان شده و درخواست اتوبوس و خودروی ون نیز داشته‌ایم.
وی مدیریت پسماند و جمع‌آوری زباله را با توجه به تعداد زیاد موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی مهم دانست و بیان کرد: استقرار مخازن، کارتن پلاست، پخش کیسه‌زباله و استقرار ماشین آلات مکانیزه خدمات شهری با 300 دستگاه خودروی پرس در دستور کار قرار گرفته است.
اصفهانیان مقدم اقدامات انجام‌شده در حوزه زیباسازی و آذین‌بندی شهر را نیز  تشریح کرد و گفت: برای نخستین بار در بلوار پیامبر اعظم(ص) به طول 7 کیلومتر ریسه‌های عرضی نصب‌شده و در ریفوژ وسط این بلوار نیز گل‌آرایی و گل‌کاری آن در دستور کار قرار گرفته و در تمام شهر نورافشانی، رنگ‌آمیزی جداول و نصب پرچم و ریسه انجام‌شده است.
وی با تأکید بر اینکه بیش از 850 مترمربع دیوارنگاره با موضوع مهدویت نیز توسط سازمان زیباسازی انجام‌شده است، ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات مهم شهرداری با توجه به پیش‌بینی بارندگی در ایام نیمه شعبان اسکان زائران و مسافران است، که در این راستا ضمن آماده‌سازی تمام بوستان‌های سطح شهر، حدود 6 بوستان به‌صورت ویژه برای اسکان آماده‌شده است.
 آمادگی شهرداری قم در اسکان زائران؛ 6 بوستان پذیرای اسکان زائران در شهر است
معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم مطرح کرد: مجتمع یاوران مهدی و سوله‌های ورزشی و فرهنگی نیز جهت اسکان اضطراری آماده‌شده و برخی از سوله‌های مدیریت بحران نیز از طرف شهرداری آماده‌شده است و در کنار اقدامات شهرداری از چادرهای گروهی با محوریت هلال‌احمر  و ظرفیت کمیته‌های مردمی برای اسکان در مساجد و هیات و منازل اشخاص استفاده می‌شود.
وی تأکید کرد: برای نخستین بار با تأکید شهردار قم، لاین پشتبان بلوار پیامبر اعظم(ص) نیز به طول 7 کیلومتر پاکسازی شده و بیش از 5 کیلومتر آسفالت شده تا دسترسی به سرویسهای بهداشتی و پارک‌سوارها و پارکینگ‌ها گل‌ولای نباشد و داخل پارکینگ‌ها و پارک‌سوارها نیز آماده‌سازی شده است.
اصفهانیان مقدم یادآور شد: کمیته اطلاع‌رسانی نیز برای خدمت‌رسانی 24 ساعته به زائران از طریق سامانه 137 در دستور کار قرار گرفته و ایستگاه‌های راهنمای زائر در مناطق هشتگانه و پارکینگ‌ها و پارک‌سوارها برپاشده است و وظیفه اطلاع‌رسانی را انجام می‌دهند،‌ سامانه لینک قم زائر در مبادی ورودی شهر برای زائر پیامک می‌شود تا اطلاعاتی از قبیل جایگاه‌های اسکان، سوخت و امکان مذهبی و تفریحی در اختیار زائران قرار گیرد.
وی ادامه داد: کلیه پارک‌سواران با کارتهای رنگی ویژه در اختیار زائران قرار می‌گیرد تا موضوع مسیریابی به‌درستی انجام شود و برای اطلاع‌رسانی بیشتر استیج روابط عمومی در عمود 89 و 90 در بلوار پیامبر اعظم(ص) استقرار داشته و امسال برای نخستین بار تیم صداوسیما تمام برنامه‌های نیمه شعبان را در 6 شبکه داخلی و 3 شبکه خارجی پوشش می‌دهد.
معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم از برپایی 18 غرفه برای تأمین مایحتاج و ارزاق زائران خبر داد و گفت: غرفه‌های ارزاق و تأمین مایحتاج زائران نیز زیر نظر سازمان میادین میوه و تره‌بار در پیرامون مسجد مقدس جمکران و میادین و پارک‌سوارها نیازهای زائران را برطرف می‌کنند.
تشکیل کمیته ملی نیمه شعبان در وزارت کشور
وی از تشکیل ستاد ملی نیمه شعبان در وزارت کشور خبر داد و تصریح کرد: امسال برای نخستین بار ستاد ملی نیمه شعبان در وزرات کشور تشکیل‌شده و دو جلسه در وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها برگزار شد و 3 جلسه نیز در مسجد مقدس جمکران با حضور شهردار قم و تولیت مسجد مقدس جمکران،‌فرماندار و دو معاون  وزارت کشور تشکیل شد.
اصفهانیان مقدم خاطرنشان کرد: در جلسات کمیته ملی نیمه شعبان مشکلات و زیرساخت‌های لازم برای برپایی این مراسم به‌صورت ملی مورد بررسی قرار گرفت و مصوباتی ازجمله تأمین 300 چشمه سرویس بهداشتی بوده که 500 چشمه سرویس بهداشتی که شهرداری مستقر کرده تا امروز 700 چشمه سرویس بهداشتی مستقرشده است.
وی ادامه داد: یکی دیگر از مصوبات این جلسات تأمین قیر برای آسفالت شبکه معابر پیرامون مسجد مقدس جمکران و ورودی پارکینگ و پارک‌سوارها بود و مکاتبات ارسال 5 هزار تن قیر با وزارت کشور انجام‌شده است.
معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم در پایان تأکید کرد: یکی از موضوعاتی که در این جلسات مورد بررسی و تأکید قرار گرفت، ‌تأمین زمین برای احداث پارکینگ دائم با مالکیت شهرداری در افق 5 تا 10 ساله بود، مکاتبات تأمین 60 هکتار زمین  تا امروز انجام‌شده تا بتوانیم اقدام به احداث پارکینگ و پارک‌سوار کنیم.

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcceiqs.2bqs18laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما