تاریخ انتشار :پنجشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب : 11076
استاندارقم گفت: اجرای سند الگوی کشت که با نگاه کارشناسی و دغدغه‌مندانه تدوین شده موجب رونق کشاورزی این استان و ارتقا سطح تولید محصولات غذایی خواهد بود.
اجرای سند الگوی کشت موجب رونق کشاورزی استان قم است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری سید محمد تقی شاهچراغی روز پنجشنبه در آیین رونمایی از سند الگوی کشت و امضا توافق‌نامه دهکده پردیس کشاورزی قم در سالن کرامت استانداری بیان کرد: امروز شاهد هستیم که همزمان با ایام مبارک ماه شعبان،‌ اتفاق‌های مهمی در حوزه کشاورزی روی داده‌است؛ امیدوارم با عملیاتی شدن سند الگوی کشت، بخش کشاورزی استان مسیر تحول و پیشرفت خود را با سرعت بیشتری طی کند.
وی افزود: ما در استان قم با وجود کم بودن سطح زمین‌های کشاورزی، از نیروی انسانی توانمند و ماهری برای توسعه فعالیت‌های این بخش برخوردار هستیم، همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان استان طی یک‌سال اخیر استقبال خوبی برای ورود به حوزه کشاورزی از خود نشان داده‌اند که با بهره‌برداری از دهکده پردیس کشاورزی استان این موضوع به شکل مطلوب‌تری نمایان خواهد شد.
وی ادامه داد: با وجود محدودیت‌های محیطی برای فعالیت‌های کشاورزی در قم، شاهد همراهی خوبی از سوی مسئولان و بهره‌برداران بخش کشاورزی برای حفظ و ارتقا سطح تولید محصولات کشاورزی در این استان با استفاده از روش‌ها و فناوری‌های جدید هستیم و امیدواریم با اجرای سند الگوی کشت و برگزاری منظم جلسه‌های هماهنگی مرتبط با آن، این موضوع به جد مورد توجه مجریان قرار گیرد.
شاهچراغی گفت: در قم کشاورزان نمونه‌ای وجود دارند که با تولید خوب خود نشان داده‌اند با وجود همه محدودیت‌ها، تا چه اندازه می‌توان در کار کشاورزی موفق بود، باید با بهره‌گیری از تجربه‌های آنان و همچنین استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، جدیدترین روش‌ و فناوری‌ها را در پیشرفت‌های کشاورزی استان به کار گرفت.
وی بیان کرد: بخش کشاورزی ما با نگاه تخصصی و دغدغه‌مندانه برای تامین امنیت غذایی مردم درمیدان حضور دارند و امروز شاهد همکاری خوبی میان همه بخش‌های استان از مسئولان دستگاه‌های اجرایی گرفته تا نمایندگان‌های مجلس شورای اسلامی برای تحقق برنامه‌های بخش کشاورزی به ‌ویژه اجرای سند الگوی کشت هستیم.
رییس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز دراین جلسه گفت: این سازمان در چارچوب سیاست امنیت غذایی موضوع سند الگوی کشت را به جد دنبال خواهد کرد و با نگاه عالمانه و بهره‌گیری از نظر کارشناسان، حجم تولید محصولات کشاورزی استان را با وجود حفظ سطح زیر کشت،‌ افزایش خواهد داد.
محمدرضا حاجی رضا بیان داشت:یکی از برنامه‌های ما در این راستا،‌ اجرای طرح کشاورزی قراردادی است که اکنون در خصوص محصول گندم به خوبی اجرا شد و مورد استقبال کشاورزان استان قم قرار گرفت.
وی ادامه داد: استان قم تجربه خوبی در بحث الگوی کشت بر اساس نگاه منطقی و عالمانه دارد و مجموعه سازمان جهاد کشاورزی و بهره برداران با مفاهیم تغییر الگوی کشت و ضرورت‌ آن آشنایی لازم را دارند.
وی تاکید کرد: به دنبال آن هستیم که با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در سطح ملی و استانی بر محدودیت‌های موجود بر سر راه فعالیت‌های کشاورزی در قم غلبه کنیم و در این راستا زیر ساخت‌های لازم برای تولید، انتقال و کاربرد دانش‌ در این بخش را با بهره‌برداری از دهکده پردیس کشاورزی فراهم کردیم.
گفتنی‌است در راستای سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغ شده توسط رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از تاسیس و توسعه شهرک‌ها و پارک‌های علم و فناوری، مجموعه پردیس فناوری و نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی قم با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات کشاورزی برای تسهیل فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کشاورزی استان راه‌ اندازی شد.
به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در استان قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcep78z.jh8zfi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما