تاریخ انتشار :چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۵۶
کد مطلب : 10862
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران قم گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۲ هزار پرونده پزشکی ایثارگران و خانواده‌هایشان در کمیسیون‌های پزشکی و پرستاری استان مورد بررسی قرار گرفته است.
۲ هزار پرونده پزشکی ایثارگری در قم بررسی شد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری حجت‌الاسلام حسن هنرمند عصر چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، در پاسخ به این پرسش که چه تدابیری برای رفع مشکل درمانی و تامین داروی جانبازان اتخاذ شده است، افزود: از آغاز بیماری کرونا، بنیاد شهید با تشکیل کمیته مقابله با بیماری، برای خرید و تحویل اقلام بهداشتی از قبیل ماسک و محلول‌های ضدعفونی کننده و تحویل درب منازل افراد آسیب‌ پذیر اقدام کرد.
وی ادامه داد: از ابتدای طرح واکسیناسیون کرونا نیز این امر را با اولویت افراد پرخطر و با هماهنگی نیروهای درمان و اداره بهداشت در منازل و مراکز بهداشتی به سرانجام رسانید تا از دغدغه در روزهای پرمخاطره کاسته شود.
وی اظهار کرد: در این راستا در ایام آغاز فصل پاییز واکسیناسیون آنفلوآنزا نیز در خانه و مراکز معتبر انجام شده و در حال حاضر نیز برای افراد پرخطر این اقدام در منزل و درمانگاه دارالشفاء جمکران در حال انجام است.
مدیرکل بنیاد شهید استان قم گفت: حدود ۲۰۰ مرجع درمانی طرف قرارداد با بیمه‌های پایه و مکمل ایثارگران از قبیل آزمایشگاه، بیمارستان، درمانگاه، داروخانه، فیزیوتراپی، آمبولانس و خدمات بالینی در منزل و پزشک پایش سلامت در حال خدمت‌رسانی به جامعه ایثارگران هستند.
هنرمند خاطرنشان کرد: موارد خارج از قرارداد بیمه تکمیلی نیز در قالب تشکیل کمیته‌های تخصصی مورد بررسی و مساعدت قرار می‌گیرد، برغم مشکل‌های مالی و پرداخت دیرهنگام بدهی‌ها نیز این امر نسبت به سایر استان‌ها در قم به شکل شایسته‌ای در حال انجام است.
وی یادآور شد: طرح‌هایی مانند سالمند یاری، ویزیت پزشک پایش سلامت، تحویل دارو درب منازل، تحویل و تایید داروها با شرط تخصص و با تجویز پزشکان عمومی طرح پایش سلامت و ارائه خدمات به افراد مشمول طرح تکریم سالمندان دارای بیماری‌های خاص و بستری در منزل از دیگر اقدام‌هایی است که در راستای درمان جامعه ایثارگر در حال انجام است و تلاش داریم با این خدمات جامعه ایثارگر به جز دغدغه بیماری، دغدغه دیگری نداشته باشند.
مدیرکل بنیاد شهید قم تاکید کرد: در سال جاری تقریبا پرونده تمام والدین و همسران بالای ۷۵ سال به کمیسیون‌ پزشکی ارسال، و در رابطه با تایید و پرداخت حق پرستاری به آنها اقدام شده است.
وی با بیان اینکه در راستای خدمت‌رسانی به جامعه ایثارگر در قالب طرح‌های مختلف نیز خدمت‌رسانی درمانی و تامین تجهیزات ایثارگران انجام می‌شود گفت: ۴۵ مورد اقلام و تجهیزات پزشکی بالغ بر حدود ۲ میلیارد ریال تحویل جامعه هدف شد، همچنین به‌تازگی تعداد ۳۴۲ نفر از جامعه شاهد و ایثارگر تیپ فاطمیون و زینبیون استان توسط گروه جهادی مدعو از سوی معاون بهداشت و درمان بنیاد استان، در مجتمع امام‌(ره) تحت درمان دندانپزشکی قرار گرفتند.
هنرمند اظهار داشت: در طرح سپاس نیز بیش از ۱۳ هزار دیدار از خانواده شهیدان، جانبازان و آزادگان انجام شده است.
مزار ۴۵۰۰ شهید در قم قرار دارد
مدیرکل بنیاد شهید قم در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه این استان دارای ۷۷ گلزار شهداست گفت: مزار چهار هزار و ۷۵۰ شهید در قم قرار دارد، که از این تعداد سه هزار مزار در گلزار علی بن جعفر (ع) واقع شده و در حقیقت این گلزار یکی از گلزارهای ملی محسوب می‌شود.
هنرمند در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدام‌های صورت گرفته در راستای ساماندهی این گلزار ملی افزود: در ماه‌های اخیر برخی اقدام ها مانند تعویض سقف، خرید سنگ، رنگ آمیزی، اصلاح آب روها، رفع زنگ زدگی و تعویض سازه فلزی پوسیده و اصلاح برق انجام شده و در حال گرفتن رضایتمندی از خانواده شهیدان جهت طراحی و نصب سنگ جدید هستیم.
وی با اشاره به اقدام های انجام شده در گلزار شهیدان امام‌زاده ابراهیم (ع) با ۴۱۵ مزار اضافه کرد: این گلزار، مزار شهیدان انقلاب، دفاع مقدس و امنیت است که رنگ‌آمیزی، رفع زنگ‌زدی، تعویض و نصب شیشه، گچ‌کاری، خرید لامپ‌ها و اصلاح کل سیستم برق و افزایش ایمنی و بهینه‌سازی برق مصرفی از جمله کارهایی است که برای ساماندهی این گلزار انجام شده است.
مدیرکل بنیاد شهید استان قم تصریح کرد: ساماندهی گلزارهای شهدا از مصادیق بارز تعظیم شهیدان، تکریم خانواده‌های معزز آنان و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.
هنرمند گفت: در حال حاضر ۴۱ گلزار ساماندهی شده، ۱۹ گلزار با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست ساماندهی است و ۱۷ گلزار نیز طراحی ساماندهی انجام شده است.
وی ادامه داد: گلزارهای شهدا پس از ساماندهی طبق قانون جهت حفظ و نگهداری به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها سپرده خواهد شد و این اقدام در راستای نگهداری، حفظ و مرمت گلزارها و مزار شهیدان برای انتقال این میراث به نسل‌های آینده انجام می پذیرد.
وی موضوع ساماندهی گلزار شهدای شیخان را نیز مورد تاکید بنیاد شهید دانست و گفت: این موضوع تاکنون چندین بار در جلسه کارگروه گلزارهای شهدا در استانداری مطرح شده، اما شرایط خاص جغرافیایی و موقعیتی این گلزار، تصمیم‌گیری در این خصوص را با مشکل‌هایی همراه کرده است، از این رو نتیجه‌ای قطعی از این جلسه‌ها حاصل نشده است.
وی بیان داشت: با توجه به اینکه گلزار مطهر شیخان در هسته مرکزی شهر و در مجاورت حرم حضرت معصومه‌(س) است و اطراف آن را واحدهای تجاری در برگرفته، همچنین وجود قبور مطهر علما و شخصیت‌های علمی برجسته نیز مسائل قابل تاملی است، ساماندهی این گلزار هزینه سنگینی دارد، به همین علت اجرای آن فعلا در دستور کار استان قرار ندارد.
وی در پاسخ به این سوال که در سفر دی ماه سال گذشته رئیس جمهور و هیات دولت به استان، در حوزه بنیاد شهید و امور ایثارگران چه مصوبه‌هایی داشتیم‌ خاطرنشان کرد: در این سفر سه طرح مربوط به گلزارهای شهدا، نهضت ساخت مسکن ملی و تکمیل پروژه توانبخشی به تصویب رسید.
وی تصریح کرد: در خصوص گلزارها مقرر شد، ۷۰ میلیارد ریال تخصیص داده شود که در سال گذشته ۴۵ میلیارد ریال جذب شد.
هنرمند گفت: برای مجتمع توانبخشی به مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شد و فاز اقامتی آن در هفته دولت راه‌اندازی شد و جهت تکمیل و تجهیز کامل، به ۲۶۰ میلیارد ریال دیگر نیاز است.
وی با ذکر اینکه مصوبه دیگر این سفر، سهمیه ۱۰ درصدی از نهضت ساخت مسکن ملی به جامعه ایثارگری بوده است گفت: البته تاکنون به نتیجه نرسیده، این موضوع همچنین در استانداری با حضور مسئولان نهاد ریاست جمهوری نیز مطرح شد.
مدیرکل بنیاد شهید قم در پاسخ به سوال دیگری در مورد بودجه پیش‌بینی شده برای مناسب‌سازی خودروی جانبازان ۷۰ درصد و قطع نخاعی تصریح کرد: در این خصوص تاکنون هیچ‌گونه ابلاغیه‌ای از سوی بنیاد شهید کل کشور ارایه نشده است.
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین آمار موجود از جامعه ایثارگری استان مربوط به دوران دفاع مقدس، مدافعان حرم و دوره مقابله با ویروس کرونا گفت: آمار کل جامعه ایثارگری استان با احتساب اعضای خانواده بیش از ۱۲۰ هزار تَن است، که بخشی از این جمعیت شامل پنج‌هزار ایثارگر به همراه خانواده جمعیت غیربومی و میهمان هستند که از طریق بنیاد شهید و امور ایثارگران خدمت دریافت می‌کنند.
وی بیان کرد: آمار جامعه شهید و ایثارگر به تفکیک کل شهیدان استان حدود ۶ هزار شهید است که شهیدان مدافع حرم حدود ۴۵۰ نفر می‌باشند، همچنین تعداد جانبازان استان نیز حدود ۱۳ هزار نفر است که ۷۰۰ تن آنها جانباز مدافع حرم هستند.

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcgx79q.ak9z34prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما