تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۳۶
کد مطلب : 7063
رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم چگونگی دریافت عوارض خروج و ورود متوفی از بهشت معصومه(س) را تشریح کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری  سیدمجتبی سبحانی‌ثابت با اشاره به روند فعالیت آرامستان بهشت معصومه(س) اظهار داشت: هر فردی در قم فوت کند، در وهله نخست به آرامستان بهشت معصومه(س) منتقل می‌شود و سپس اقدامات پذیرش متوفی از قبیل ابطال شناسنامه و غیره در این سازمان انجام می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر خانواده متوفی قصد دفن در قطعه عمومی آرامستان بهشت معصومه(س) داشته باشند، قبر به صورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار گرفته و تنها هزینه‌هایی از قبیل شست و شو، کفن، متعلقات و… از خانواده‌ها گرفته می‌شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم، با اشاره به دریافت عوارض جهت خروج متوفی از آرامستان بهشت معصومه(س) بیان داشت: اگر خانواده متوفی قصد دفن خارج از آرامستان بهشت معصومه(س) را داشته باشند، مبلغ دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان جهت عوارض خروج باید پرداخت کنند.

به گفته وی، اگر خانواده متوفی قصد تدفین در خارج از شهر به عنوان مثال در شهر یا روستای اطراف را داشته باشند، این مبلغ عوارض را با دریافت نامه پذیرش از آرامستان شهر و یا روستای مقصد داخل استان و ارائه به مسئولین سازمان بهشت معصومه(س) بازپس خواهد شد.

سبحانی با اشاره به موضوع دریافت عوارض خروج از آرامستان بهشت معصومه(س) تصریح کرد: بعضی مواقع افراد به بهانه انتقال متوفی به روستا‌های اطراف و یا شهر‌های دیگر جنازه را به داخل شهر منتقل کرده و قصد دفن در داخل شهر را دارند که به همین دلیل مسئولین بهشت معصومه(س) در وهله اول عوارض خروج را دریافت می‌کنند و پس از اینکه متوفی در شهر و یا روستای موردنظر دفن شد و نامه پذیرش از دهیاری، بخشداری و یا شهرداری مقصد به سازمان بهشت معصومه(س) ارسال شد، مبلغ عوارض خروج جنازه به خانواده متوفی بازگردانده می‌شود.

وی عنوان کرد:خانواده‌هایی که قصد دفن متوفیان خود در خارج از استان هستند، متوفی به آرامستان مرکزی آن شهر منتقل می شود و نیازی به نامه نگاری نیست؛ همچنین اگر نامه از مقصد مورد نظر زودتر دریافت شده و به مسئولین سازمان بهشت معصومه(س) ارجاع شود وجهی جهت خروج جنازه از خانواده گرفته نمی‌شود و متوفی ترخیص می‌شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم ورود جنازه‌های غیربومی به استان قم را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: البته از جنازه‌هایی غیر بومی که به قم وارد می‌شوند مبالغی جهت ورود گرفته می‌شود و هر ساله به این مبلغ به دلیل بحث بازدارندگی از ورود متوفیان غیر بومی به استان قم اضافه می‌شود و مبالغ خروجی هم صرفاً در جهت ایجاد بازدارندگی در دفن جنازه در داخل شهر قم دریافت می‌گردد و هدف از این کار کم کردن اقبال در جهت دفن جنازه در داخل شهر و ترغیب به دفن در آرامستان بهشت معصومه است.

وی با اشاره به تشویق مردم به انتقال اموات خود به خارج از قم اظهار داشت: بر طبق ضرایبی که برقرار کرده‌ایم تا حد امکان افراد غیر بومی در قم دفن نشود و اگر خانواده‌ها از ابتدا قصد انتقال جنازه به شهر یا روستای اطراف را داشته باشند وجهی از آن‌ها دریافت نخواهد شد.

منبع: پایگاه خبری قم فردا

انتهای پیام/

 

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdch.-nqt23nvxftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما