تاریخ انتشار :شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۲۰
کد مطلب : 6040
تیمچه بزرگ قم یکی از بازارچه‌های تاریخی و جذاب شهر قم بوده که مربوط به دوره قاجار و در داخل راسته‌بازار واقع‌شده است که سقف این تیمچه یکی از بزرگ‌ترین سقف‌های ضربی ایران به شمار می‌آید.
روز قم” و معرفی جاذبه‌های گردشگری؛ تیمچه بزرگ گنجی در شهر قم
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری ویژگی زائرپذیری فرصت بی‌نظیری برای توسعه اقتصادی و پیشرفت روزافزون یک شهر با سازگاری بهتر با محیط‌زیست بدون ایجاد آلایندگی‌های صنعتی و آلودگی آب، خاک و سلامت شهروندان فراهم می‌کند. قم شهری با تمدن ۷ هزار ساله و آثار میراثی، علمی، تاریخی، فرهنگی و جاذبه‌های گردشگری و توریستی در بعد زائرخیزی از اصلی‌ترین نقاط گردشگری کشور محسوب می‌شود و سالانه افزون بر ۲۵ میلیون زائر داخلی و خارجی ساعاتی را در فضای معنوی آن تجربه می‌کنند.

نقش گردشگری و زائرپذیری در قم به‌اندازه‌ای مهم است که بیش از ۵۰ درصد اقتصاد این استان بر محور گردشگری و خدمات تعریف‌شده و اشتغال قابل‌توجهی را نیز به وجود آورده است؛ هرچند با شیوع کرونا طی ۲ سال گذشته خسارت شدیدی به اصناف، کسبه، مجتمع‌های تجاری و اقامتی آن وارد شده اما پیش‌بینی می‌شود با پوشش واکسیناسیون عمومی و مهار نسبی این بیماری، بار دیگر شاهد تشرف و حضور میلیونی زائران داخلی و خارجی در قم باشیم.

با وجود اقدامات و تلاش‌های انجام‌شده طی سال‌های گذشته اما هنوز بسیاری از ظرفیت‌های جذب توریست و گردشگر در قم مغفول است و شناخت جامعی از آن‌ها نه در بین شهروندان و نه مسافران ورودی به این شهر وجود ندارد که این مساله اثر خود را  در زمان اندک ماندگاری زائران در این شهر نشان می‌دهد.

ظرفیت کم‌نظیر قم در جذب توریست و گردشگر مذهبی، شهرداری قم را بر آن داشت تا معرفی جاذبه‌های گردشگری و تاریخی را به‌عنوان یکی از اهداف و رویکردهای «روز قم» تعریف کند. وجود بازار و بازارچه‌های تاریخی از زیبایی‌های دلربا و روح‌بخش قم در هسته مرکزی این شهر است که با تاریخ و تمدن ایرانی اسلامی ما گره‌خورده است.

تیمچه بزرگ قم

تیمچه بزرگ قم یکی از بازارچه‌های تاریخی و جذاب شهر قم بوده که مربوط به دوره قاجار است و در داخل راسته‌بازار واقع‌شده است. سقف این تیمچه یکی از بزرگ‌ترین سقف‌های ضربی ایران به شمار می‌آید.

معماری این بنا توسط استاد حسن قمی مشهور به معمارباشی در سال ۱۲۶۱ هجری خورشیدی طراحی و اجراشده و متولی بنا سید محمود طباطبایی از تجار قم بوده است.

سقف تیمچه دارای سه چشمه است که قسمت وسطی دارای دهانه و ارتفاع ۱۵ متر است. گنبد از نوع عرق چینی و پوشش زیر آن شمسه کاری با اسلوب رسمی بندی و یزدی بندی است. تیمچه بزرگ قم در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۷۶ با شماره ثبت ۱۹۰۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

به گفته کارشناسان، در طراحی تیمچه نکات قابل‌توجه‌ای ازلحاظ معماری قابل‌مطالعه است، سقف شمسه کاری‌های آجری با اسلوب رسمی بندی، یزدی بندی و همچنین درب و پنجره‌های ارسی گره چینی شده طبقات فوقانی و مقرنس‌های گچی نمای جبهه شمالی از برجسته‌ترین تزیینات این بنا محسوب می‌شود.***/ش

 

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdcb.ab0urhbggiupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما