تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۲۴
کد مطلب : 3749
رسیدن به عوارضی قم برای مسافرانی که به شوق دیدار حرم کریمه اهل بیت(س) رنج سفر را برای خود هموار می‌کردند همیشه شبیه به یک نفس عمیق بود. نفسی که ریه‌ها را از اکسیژن معنویت پر می‌کرد. بهار امسال اما با میهمان ناخوانده و نامبارک کرونا از راه رسیده و دیگر قرار نیست این شهر میزبان این نگاه‌های تازه بهاری باشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری،رسیدن به عوارضی قم برای مسافرانی که به شوق دیدار حرم کریمه اهل بیت(س) رنج سفر را برای خود هموار می‌کردند همیشه شبیه به یک نفس عمیق بود. نفسی که ریه‌ها را از اکسیژن معنویت پر می‌کرد. بهار امسال اما با میهمان ناخوانده و نامبارک کرونا از راه رسیده و دیگر قرار نیست این شهر میزبان این نگاه‌های تازه بهاری باشد.

با اینهمه شهر در آستانه فروردین نفسی تازه می‌کند و چه کرونا باشد و چه نباشد، طبیعت رنگ و جلای دیگری به آسمان و زمین می‌دهد. شهرداری قم هم مانند هر سال تلاش می‌کند به تاسی از طبیعت، رنگ‌های شاداب بهاری را به در و دیوار و المان‌های شهری سرازیر کند. باغچه‌ها را به میهمانی گل‌های تازه بفرستد و درختان را با دستان سرسبز بهار لباس نو شکوفه بپوشاند.

این روزها شاید حواست نباشد بهار چقدر نزدیک است. با شتاب روزهای پایانی سال وارد خیابان می‌شوی اما به محض ورود نگاهت به المان و  دیوارهای رنگی می افتد فواره های آبی که از سر و کول لامپ‌های رنگی بالا می‌روند و چشم هر بیننده‌ای را به خود معطوف می‌سازند.

شهر در این ایام کرونایی متاثر از این نقوش و رنگ‌ها حس زندگی را با نشاط و امید درآمیخته و به ساکنان و ‌مهمانانش تقدیم می‌کند و تو مسرور از اینهمه جذابیت و سرزندگی با خود آرزو میکنی کاش این توجه و اهتمام به نشاط شهروندان هم می‌توانست مانند ویروس‌ها اپیدمی شود و قابل سرایت به همه جا و همه کس…

در کند و کاوها برای نشاط این روزهای شهر به سازمان زیباسازی شهرداری قم می‌رسی. اموری چون برپایی سومین جشنواره گنجشک بهاری با حضور چشم‌گیر هنرمندان بومی قم و سیر شهرها که به گفته سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری قم در اجرای چنین طرحی توجه شده تا از رنگ‌های بانشاط و شاد استفاده شود تا به فضای عمومی شهر رنگ و جلوه تازه‌ای ببخشد.

همچنین اجرای ۳هزار مترمربع دیوارنگاره در سطح شهر با موضوع مهدویت در ایام نوروز هم حکایت از تلاش سازنده این سازمان دارد.

طبق گفته سید محمد موسوی منش این دیوارنگاره در مبادی ورودی شهر نصب و به‌موازات آن نورپردازی می‌شوند که علاوه بر اجرای ۶۳ پروژه نورپردازی در سه سال گذشته پروژه‌های نورپردازی شده جدید در سطح شهر هم  به ۷۵ مورد می‌رسد.

تعمیر و نگهداری پروژه‌های نورپردازی و نصب ۱۲ المان مناسبتی و ۳۵ المان ثابت و موقت شهری هم دیگر اقداماتی است که عاشقانه و مسولانه رقم خورده است تا نوروز ۱۴۰۰ را نوروزی خاص ومانا سازد.

زیبایی‌های عیدانه شهرداری قم البته تنها به اقدامات سازمان زیباسازی منحصر نمی‌شود. سازمان پارک‌ها و فضای سبز هم با کاشت یک میلیون و سیصد هزار گلدان گل زینتی در سطح شهر، فرش زیبای بهاری را زیر پای مردم شریف قم پهن کرده است. معاونت خدمات شهرداری شهرداری قم هم با اقدامات متعدد از جمله شست و شو و رنگ آمیزی جداول، نظافت ویژه معابر و در و دیوار شهر، بهاری زیباتر برای شهر قم رقم می‌زند.

با نگاهی بر نقوش ورنگها می‌توان دریافت که خوب است طرح جامع رنگ برای هر شهر تهیه شود. آنهم با در نظر گرفتن شرایط محیطی، شرایط آب و هوایی و اقلیمی، مصالح بومی، هویت، سلایق، فرهنگ مردم و نوع فضاهای شهری تا با ایجاد شادی در فضاها و مناظر شهری به ایجاد محیطی دلپذیر برای زندگی اجتماعی شهروندان منجر شود.

روانشناسان و صاحب نظران معتقدند که انرژی رنگ‌ها بر تمام سلول‌های بدن تاثیرگذار است و با نگاه کردن به هر رنگ هورمونهایی در بدن ترشح می‌شوند که می‌توانند موجبات آرامش، انرژی زایی، تولید خلاقیت و افزایش آن، خواب راحت، کاهش اضطراب و استرس یا افزایش این تغییرات شوند.

دنیای زیبای عیدانه‌های شهرداری قم مملو از نقش و رنگ مقابل دید مردم قم قرار گرفته و علاوه بر زیبایی ظاهری از معنا و محتوا هم خالی نیست. امید است این دنیای زیبا سالی سرشار از سرزندگی و نشاط را برای مردم خوب قم رقم زده و با از بین رفتن ویروس کرونا، شهر بار دیگر میزبان زائران کریمه اهل بیت(س) باشد.

 

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdce.e8xbjh8fo9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما