تاریخ انتشار :دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۱۲
کد مطلب : 15349
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: رفتارهای اجتماعی و ارادی جامعه را حاکمیت از طریق قانون هدایت می‌کند و اگر قانون نبود جامعه وجود نداشت و مجموعه انسان‌های پراکنده بود، قانون در یک رفتار هماهنگ این مجموعه افراد را به هم پیوند می‌دهد و اراده آن‌ها را یک جهت می‌دهد و این قانون هویت‌ساز است.
هدایت رفتارهای اجتماعی از طریق قانونگذاری هویت ساز است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری آیت‌الله اراکی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در همایش ملی «گفتمان‌سازی تأثیر حجاب بر سلامت زن، خانواده و جامعه» که امروز، ۳۰ بهمن‌ماه در دانشگاه حضرت معصومه(س) برگزار شد، اظهار کرد: جوامع دارای هویت اجتماعی خاص خودشان هستند و هر جامعه‌ای هویتی دارد و ما قائل به این هستیم که جامعه و به‌وسیله فرمانی که از حاکمیت تلقی می‌کند چه حاکمیت الهی چه غیر الهی، هویت جامعه ساخته می‌شود.
وی ادامه داد: هویت هر انسانی را نحوه گزینش و انتخاب رفتار تعیین می‌کند؛ هم شخصیت فردی هم در ساحت اجتماعی. شخصیت فردی ما براساس نوع گزینش رفتار شکل می‌گیرد و رفتارهای اختیاری شخصیت ما را می‌سازد؛ در قرآن کریم هم اشاره شده که انسان مساوی با عمل و عملکردش است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه عمل که انباشته شود یک ساختار به نام انسان ساخته می‌شود، گفت: هر انسانی عملش به گردنش آویخته می‌شود و مجموعه عمل‌هایش در قیامت کتاب او می‌شود «کَفَی بِنَفْسِکَ الْیَوْمَ عَلَیْکَ حَسِیبًا»؛ روانشناسی اسلامی و جامعه‌شناسی اسلامی به این مهم توجه دارد.
اراکی بیان کرد: انتخاب رفتار آزادانه و آزادی شخصیت می‌سازد و رفتارهای اجتماعی و ارادی جامعه را حاکمیت از طریق قانون هدایت می‌کند و اگر قانون نبود جامعه وجود نداشت و مجموعه انسان‌های پراکنده بود، قانون در یک رفتار هماهنگ این مجموعه افراد را به هم پیوند می‌دهد و اراده آن‌ها را یک جهت می‌دهد و این قانون هویت‌ساز است؛ کسانی که هوای نفس آن‌ها الله است، خویش را براساس خواست او می‌سازند و همان معبود فرد است که خضوع برای او دارد و این همان عبادت است.
وی گفت: گاهی انسان خودش را به همای نفس می‌سپارد و قوانین بر مبنای هوای نفس طرح می‌شود و منطق این قانون براساس لذت بردن است نه حقانیت؛ الان در جامعه غرب به شدت روی همجنسگرایی تأکید کردند، اما چون موفق نبودند، امروز القای جنسیت را مطرح می‌کند تا لذت بردن را رواج دهند و این لذت‌بری قدرتمندان و حاکمان شهوت‌ران است نه عامه جامعه.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه طبق فرمایشات حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه آن‌هایی که فرمانروایان هوس‌ران، شهوت‌ران و خدایگان لذت و شهوت هستند، عقل افراد را به بند می‌کشند و توان تفکر را سلب می‌‎کنند و فضای غبارآلود در جامعه به‌وجود می‌آورند و گوش انسان را از شنیدن باز می‌دارند و جامعه سالم را بیمار می‌کنند، اضافه کرد: بشر می‌تواند بفهمد که هوا و هوس او راه خلاف مصلحت خودش را پیش می‌گیرد یا خیر و می‌داند چه چیزی به نفع و مصلحت اوست؛ بنا به فرمایش استاد شهید مطهری «انسان وقتی با هوای نفس خودش مخالفت می‌کند لذتی احساس می‌کند که از لذت‌های جسمانی فراتر است» و این لذت پنهان را حامیان جوامع بشری از انسان گرفتند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به  اینکه «أوحَی اللّه ُ إلی نَبِیٍّ مِنَ الأنبیاءِ أن قُلْ لِقَومِکَ: لا تَلبَسُوا لِباسَ أعدائی و لا تَطعموا مَطاعِمَ أعدائی، و لا تُشاکِلُوا بما شاکَلَ أعدائی، فَتَکُونوا أعدائی کما هُم أعدائی؛ خداوند به یکی از پیامبران وحی فرمود که به مردم خود بگو: لباس دشمنان مرا نپوشید و خوراک دشمنان مرا نخورید خود را به شکل و شمایل دشمنان من در نیاورید؛ که در این صورت، شما نیز همچون آنها، دشمن من خواهید بود» گفت: برترین نمادهای هویت اجتماعی، رفتارهای اجتماعی است؛ پوشیدنی‌ها و پوشش باید برخاسته از ارزش‌های الهی باشد؛ پوشش باید به تناسب ارزش مقبول اجتماعی ما در بیاید آیا پاکدامنی بهتر است یا تردامنی؟ آیا این پاکدامنی امانتداری و رفتار درست ایجاد نمی‌کند؟ معلوم است که پاکدامنی بهتر است و ارزش‌های درونی اجتماعی و ملی ما بر پاکدامنی تأکید دارد.
وی با اشاره به اینکه گفتمان‌سازی حجاب یعنی زن و ارزش‌های عالی و متعالی‌اش را در جایگاه خودش قرار دهیم، ادامه داد: حجاب مصونیت‌بخش و برخاسته از نگاه درست به جامعه بشری است؛ حجاب مخصوص زنان نیست بلکه تنها حدود حجاب در مردان متفاوت است.
اراکی اضافه کرد: برای حفظ هویت جامعه باید فرهنگ‌سازی کرد و گفتمان‌سازی همان فرهنگ‌سازی است و مرحله اول گفتمان‌سازی ایجاد مقبولیت عمومی است یعنی یک مقوله را از ناهنجار بودن آن بیرون بیاوریم؛ مرحله دوم مطلوبیت ایجاد کردن در حد ترجیح و مرحله بعدی گفتمان‌سازی این است که هنجار خوب را به یک رفتار خوب الزامی تبدیل کنیم تا مردم رفتار را برای خودشان الزام بدانند و مرحله بعد گفتمان‌سازی کنش‌آفرینی و واکنش مناسب است. اگر بخواهیم حجاب را گفتمان‌سازی کنیم باید کاری کنیم دختران ما از حجاب احساس لذت و سرخوشی داشته باشند.

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcb9fb8.rhbsapiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما