تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۱۰
کد مطلب : 13735
چند سالی است که طرح‌های مطالعاتی آب‌گرفتگی معابر، وجود نقاط بحرانی برون‌شهری را در بروز سیلاب موثر می‌داند، اما هنوز عزم جدی برای رفع این مشکل در استان قم دیده نمی‌شود.
قم در خطر سیلاب‌های برون‌شهری است / تاب‌آوری در فصل بارش نیازمند همکاری دستگاه‌های استانی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری مدل‌های هواشناسی، پاییز پربارشی را برای سال ۱۴۰۲ در ایران پیش‌بینی می‌کنند که برخی کارشناسان هواشناسی آن را به پدیده ال‌نینو نسبت می‌دهند. ال‎‌نینو یا نوسانات جنوبی یکی از چرخه‌های مشهور آب‌وهوایی جهان است که هر ۲ تا ۷ سال یک‌بار باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب‌وهوای سراسر سیاره زمین می‌شود، از جمله این ناهنجاری‌ها می‌توان به سیلاب‌های ناگهانی، خشک‌سالی، قحطی و اپیدمی اشاره کرد.
بر اساس اعلام سازمان هواشناسی کشور؛ فصل پاییز شاهد ناهنجاری مثبت بارشی و وقوع ترسالی گسترده در بسیاری از نقاط نیمه شمالی و غربی کشور خواهیم بود. طبق پیش‌بینی‌های اکثر مدل‌های هواشناسی، پاییز ۱۴۰۲، یک پاییز پربارش خواهد بود و میزان بارش‌ها در بیشتر نقاط کشور بیش از حد معمول خواهد بود.
شهر قم در کنار رودخانه‌ی قم‌رود در محدوده‌ی پارک ملی کویر واقع شده است. یکی از معضلات این کلان‌شهر در هنگام فصل سرد، بارش باران‌های سیل‌آسا و به دنبال آن ایجاد مشکلاتی برای شهروندان است که موقعیت توپوگرافی شهر و مسائلی مانند از بین رفتن انهار طبیعی و باغات نیز آن را تشدید می‌کند.
بدون شک باید تدابیری اندیشیده شود تا در صورت اعلام هشدار بارش‌های سنگین، سیلاب و حتی سیل از سوی اداره کل هواشناسی استان قم، زیرساخت‌های شهری آمادگی لازم برای مقابله با این بحران‌های طبیعی را داشته باشد.
 
اجرای ۴۵ میلیارد تومان پروژه زیرساختی
معاونت فنی عمرانی شهرداری قم متولی انجام سلسله پروژه‌های عمرانی لوله‌گذاری و رفع نقص دفع آب‌های سطحی در شهر است که هرسال چند پروژه در این حوزه را در دستور کار قرار داده است.
عباس حلوایی‌زاده، معاون فنی عمرانی شهرداری قم با اشاره به اینکه این پروژه‌ها بر اساس طرح جامع آب‌های سطحی شهر قم تکمیل می‌شود، گفت: در بودجه امسال ۴۵ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی در نظر گرفته شده و یکی از این پروژه‌ها، عملیات عمرانی خیابان محتشم کاشانی در رینگ شرقی است.
وی اضافه کرد: یک پروژه دیگر در رینگ غربی باید امسال به مرحله قرارداد برسد اما به علت مشکلات فنی و قدیمی بودن مسیر آبراه و اتصال آن به فاضلاب نیاز به بهسازی و طراحی دارد.
رفع ۳۵ نقطه آسیب پذیر در منطقه سه
مدیران مناطق شهری نیز در راستای حل مشکل آب‌گرفتگی سطح شهر برنامه‌هایی را در دستور کار قرار داده‌اند. یکی از این مدیران، مهرداد روحانی وزیری مدیر منطقه سه بود. وی با بیان اینکه ۳۵ نقطه حاد در منطقه وجود داشت و شهروندان را با مشکلات متعددی روبه‌رو کرده بود، اظهار کرد: در این منطقه، ۳۵ نقطه حاد از نظر آب‌گرفتگی داشتیم که این تعداد اکنون به کمتر از انگشتان دست رسیده است و البته موارد باقی‌مانده نیز خطرساز نیست و برنامه‌ریزی برای حل مشکل آب‌گرفتگی در بخش‌های باقی‌مانده نیز انجام‌شده است.
از اقدامات دیگر برای هدایت آب‌های سطحی داخل شهر، پاک‌سازی و لایروبی انهار روباز و روبسته است که علاوه بر روان‌سازی و دفع پساب‌ها باعث جلوگیری از بوی نامطبوع فاضلاب خاکستری روی شبکه انهار می‌شود.
در همین خصوص رضا رحیمی، مدیر منطقه پنج شهرداری قم تصریح کرد: پیش از آغاز فصل بارندگی، تمهیدات و برنامه‌ریزی برای پیشگیری از بروز آب‌گرفتگی در سطح منطقه صورت گرفته است و اصلاح نقاط آسیب‌پذیر مانند کانال عرضی بلوار کبیری و تقاطع شهر قائم که در سال گذشته دچار آب‌گرفتگی شده بود، در دستور کار قرار دارد.
مسئله آب‌گرفتگی به‌جز زیرساخت‌هایی مانند انهار و کانال‌ها به همراهی شهروندان نیز نیاز دارد، چراکه بعضاً مشاهده می‌شود زباله و پسماند توسط برخی افراد در معابر و انهار ریخته شده است و این امر باعث آب‌گرفتگی کانال‌ها در زمان بارندگی و ایجاد محیطی مناسب برای تکثیر انواع حشرات و حیوانات موذی و انتشار عوامل بیماری‌زا می‌شود.
وجود ۵ نقطه بحران‌خیز برون شهری
علاوه بر حل مشکلات آب‌گرفتگی معابر و ساماندهی زیرساخت‌های شهری، رسیدگی و توجه به معضلات برون‌شهری و پیرامون شهر نیز باید در دستور کار قرار گیرد، زیرا خطر سیلاب‌های پیراشهری در شهر قم جدی است و باید تدابیر لازم در این خصوص انجام شود.
در همین پیوند مهدی اصفهانیان‌مقدم، معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری قم با اشاره به خطر تهدید پنج نقطه بحرانی و حادثه‌خیز در خصوص سیلاب‌های پی را شهری در بالادست قم و خارج از حریم قانونی شهر، اضافه کرد محدوده بالادست بوستان جوان و حوضه آبریز کوه یزدان، محدوده بالادست جاده اراک، محدوده بالادست بلوار ظهور و جمکران و کوه دوبرادران، رینگ شهرک دانشگاهی و سایت ۵۶۰ هکتاری پردیسان و محدوده بالادست جاده ساوه و جعفریه پنج نقطه مهم و حادثه‌خیز در شهر قم است.
وی خاطرنشان می‌کند: در‎ راستای افزایش ایمنی و پیشگیری از بروز سیلاب ناشی از بارندگی‌های شدید و سیل‌آسا در محدوده‌های پی را شهری اقداماتی همچون اجرای کامل پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری و احداث کانال‌های انحرافی و هدایت سیلاب در مواقع بارندگی‌های شدید انجام شده و لازم است دستگاه‌های ذی‌ربط با محوریت مدیریت بحران استان، تدابیر لازم را انجام دهند و وارد عمل شوند.
ارتقای تاب‌آوری در برابر تهدیدها، شناخت نحوه تأثیرگذاری ظرفیت‌های مختلف در افزایش آن و شناسایی ابعاد تاب‌آوری در شهرها از مسائل ضروری مدیریت شهری است؛ با توجه به نزدیک شدن به فصل بارش‌ها، تاب‌آوری شهری در زمینه بارندگی‌ها باید مدیریت شود تا در زمان بحران با مشکل مواجه نشویم.

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdciwyaz.t1app2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما