تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۵۶
کد مطلب : 12410
مدیر منطقه یک شهرداری قم از تخریب ساخت‌وسازهای غیرقانونی انجام‌گرفته در سرای ملاحسین واقع در بازار کهنه با هدف صیانت از ابنیه تاریخی خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری به نقل از واحد خبر منطقه یک شهرداری قم، مجید محمد رضاخانی با اشاره به لزوم حراست از ابنیه تاریخی در شهر اظهار داشت: سرای ملاحسین از بناهای تاریخی دوره قاجار بوده که در تاریخ ۰۱/‏۰۹/‏۱۳۸۸ با شماره ۲۷۸۰۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
وی با اشاره به اینکه محدوده بنای تاریخی سرای ملاحسین مشخص است گفت: با توجه به روند ساخت‌وسازهای غیرمجاز و عدم توجه به قوانین و مقررات در بافت تاریخی با هماهنگی مراجع قضایی و سازمان میراث فرهنگی، بناهای احداث‌شده غیرمجاز و ملحقات خارج از ضوابط میراث فرهنگی و منشورهای مرمت و احیاء بافت های تاریخی در سرای ملاحسین واقع در بازار کهنه قلع شد.
مدیر منطقه یک شهرداری قم افزود: الحاقات اضافه شده در قالب 9 باب مغازه کارگاه به بدنه اصلی سرای ملاحسین بدون هماهنگی و مجوز اداره کل میراث فرهنگی و در حریم بافت تاریخی احداث شده که با وجود اخطار‌های پیاپی همچنان ادامه پیدا کرد.
وی گفت: این تخلفات پس از انجام مکاتبات و هماهنگی‌های لازم و ابلاغ به متصرف، با اخذ معاضدت قضایی و با حضور عوامل اجراییات شهرداری منطقه یک به‌طور کامل تخریب شد.
محمدرضا خانی با تاکید بر اینکه رعایت حریم سرای تاریخی ملاحسین و بازار کهنه الزامی است ادامه داد: حریم ابنیه تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند، دارای ضوابط و مقرراتی است که رعایت آن برای همه دستگاه‌های اجرایی الزامی است و هرگونه ساخت‌وساز با توجه به این محدودیت‌ها از جمله محدودیت‌های ارتفاع بنا باید صورت بگیرد.
وی با اشاره به اینکه انجام اقدامات حفاظتی و مرمتی در رابطه با امکان مرمت، تعمیر یا احیا بقایای سازه‌ها نیازمند اخذ مجوز سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و شهرداری‌ها است اظهار کرد: با توجه به فرسودگی بنا بهسازی سرای ملاحسین و ضرورت مرمت آن در اولویت برنامه‌های اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری قرار دارد و شهرداری در مسیر مرمت و بهسازی سهم خود را ایفا خواهد کرد.


نتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdchvknz.23nizdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما