تاریخ انتشار :دوشنبه ۵ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۵۳
کد مطلب : 10460
مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم حضرت معصومه (س) وجود حرم حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران و تردد حدود 20 میلیون زائر در شهر قم را عامل و محرک توسعه و بهسازی بافت تاریخی و فرسوده شهر قم دانست.

پایگاه خبری تحلیلی قم فوری همزمان با ۵ دی و سالگرد وقوع زلزله بم که با عنوان روز ملّی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی نامگذاری شده است، نشست تخصصی باعنوان بهره‌گیری از آموزه‌های زلزله شهر بم به میزبانی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قم با حضور مدیران شهری و استانی در سالن رضوان شهرداری قم برگزار شد.
علیرضا خاکی مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم حضرت معصومه (س)، در این نشست با مرور مختصات بافت فرسوده شهر قم گفت: بازآفرینی بافت فرسوده هر شهر و محله به مختصات و ویژگی‌های همان شهر و منطقه بستگی دارد و الزاما یک الگوی موفق از یک شهر نمی‌تواند پاسخگوی نیاز و مختصات شهر یا محله دیگر باشد.
خاکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شهر قم را وجود حرم حضرت معصومه (س)، امامزاده‌ها، مسجد مقدس جمکران، بیوت مراجع و قدمت تاریخی شهر قم ۷ هزار ساله دانست و افزود: در رأس همه این عوامل و مهمترین محرک توسعه برای برنامه‌ریزی و پرداختن به مسئله بافت فرسوده و بافت تاریخی حضور سالانه ۲۰ میلیون زائر در شهر است.
وی در ادامه به سه الگوی بهسازی، نوسازی و بازسازی برای احیا بافت فرسوده اشاره کرد و گفت: تمامی ویژگی ها و ظرفیت‌های شهر را شناسایی کردیم که در مرحله نخست در شهر قم با در نظر گرفتن بحث سرعت و تأثیرگذاری، الگوی بهسازی در دستور کار قرار گرفت.
مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم از تلاش برای ارائه بست‌های تشویقی از جمله تخفیفات و عوارض رایگان برای متقاضیان احیا و بهسازی بافت فرسوده گفت و افزود: شهر قم در جذب تسهیلات مسکن ضعف جدی داشت که با همکاری و هماهنگی مسئولان بانک مسکن و اداره کل راه و شهرسازی در حال حاضر از ظرفیت خوبی در این حوزه استفاده می شود.
خاکی با اشاره به محور تاریخی هسته مرکزی شهر گفت: در این محور ۳۴ هزار متر گستره سطح و بیش از ۱۱ هزار متر جداره سازی بهسازی شده است که این کار نتیجه کار مشترک و همدلی همه دستگاه‌ها است.
وی در این خصوص پروژه میدان میر و محدوده بیت‌النور را مثال زد و گفت: کار جداره‌سازی این محور را شهرداری انجام داد و کف‌سازی‌ها به همت اداره کل راه و شهرسازی انجام شد و تمامی زیرساخت های آب و برق و گاز محدوده نیز نوسازی شد.
خاکی ایجاد حس تعلق و هویت محلی و اجتماعی در بین ساکنین این مناطق را یکی از راهکارهای ایجاد انگیزه برای مردم منطقه دانست و گفت: مرمت و بهسازی برخی محورهای تاریخی مانند گذر قلعه از سوی ستاد بهسازی، نوسازی و زیباسازی در هسته مرکزی شهر باعث شد تا ۵ تن از صاحبان واحدهای مسکونی منطقه اقدام به مرمت و ۵ تن دیگر نیز اقدام به نوسازی منازل خود کنند.
وی در خصوص اقدام دیگر گفت: همین تجربه در بهسازی خیابان ارم انجام شد و وقتی با مردم منطقه وارد گفت‌وگو شدیم و توانستیم حدود ۵ میلیارد تومان از منابع مردمی برای بازآفرینی استفاده کنیم.
خاکی به رضایتمندی اهالی، مردم و مجاوران در این مناطق اشاره کرد و افزود: در تمام شهرها بافت فرسوده به معضلی برای مردم و مسئولان و فضای بزه‌کاری تبدیل شده است که مدیران شهری برای حل آن، ضربتی و امنیتی وارد می شوند، اما در قم به واسطه وجود حرم مطهر در دل بافت تاریخی، این بافت زنده است.
وی خاطرنشان کرد: با اینهمه یک فرصت طلایی برای احیای بافت تاریخی در قم وجود دارد و زنده بودن بافت به واسطه وجود حرم مطهر نباید موجب غفلت از بهسازی آن شود.
  https://qomefori.ir/vdcawyn6.49nwi15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما