تاریخ انتشار :دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۴۷
کد مطلب : 7253
سامانه ارتباط مردمی 137 شهرداری قم به‌عنوان پل ارتباطی شهروندان با مجموعه مدیریت شهری است که این سامانه در بهمن‌ماه با ثبت افزایش پیام‌ها، نشان داده که در حال بازکردن جای خود در بین شهروندان است.
آنچه در سامانه ۱۳۷ شهرداری قم در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ گذشته است/از کاهش تماس‌های حوزه خدمات شهری تا کسب رضایتمندی بیش از ۹۰ درصدی پیگیری‌ها
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری کاهش ۲۷ درصدی درخواست شهروندان برای ترکیدن لوله آب فضای سبز نسبت به بهمن‌ماه سال گذشته، این تنها یکی از گزارش‌های سامانه ۱۳۷ است که در این چند سال گذشته به‌صورت مستمر رصد شده و به‌صورت دقیق و با مشخص شدن رشد و کاهش تک‌تک مطالبات مردم  به مدیران ارجاع داده می‌شود.

نکته قابل‌توجه در این آمارها افزایش روزافزون تعداد تماس‌های شهروندان است، تعداد تماس‌هایی که نشان دهند مشارکت مردم و اعتمادی است که شهرداری توانسته در بین مردم ایجاد کند و سرمایه اجتماعی که امروز بیش از هر چیز دیگری باعث مباهات شهرداری قم است.

اما در آخرین آمارهای سامانه ۱۳۷ که مربوط به بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ است، چند نکته قابل‌توجه در آن دیده می‌شود. یکی از نکاتی که در این آمارها به آن توجه می‌شود، ضریب رشد موضوعات نسبت به سال گذشته است که علاوه بر مقایسه سال گذشته با بهمن‌ماه نیز مقایسه شده و عملکرد و رسیدگی شهرداری مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

در این آیتم که بیش از ۲۵ مورد از پرتکرارترین مطالبات مردم مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، بیشترین کاهش تماس با موضوع “این جوی نیاز به لایروبی دارد” با منفی ۴۹ درصد کاهش نسبت به ماه گذشته ثبت‌شده است و بیشترین افزایش درصد مربوط به “آب‌گرفتگی معابر” با ۱۶۶ در صد است.

و همچنین مطالبه مردم برای استقرار باکس خاک و زباله نسبت به بهمن‌ماه سال گذشته ۴۰ درصد کاهش داشته که با توجه به اقدامات شهرداری طی یک ماه گذشته شاهد کاهش چشمگیر این مطالبه مردمی هستیم.

میزان رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری

یکی از بخش‌هایی که شهرداری قم به آن بیش از سایر آیتم‌ها توجه می‌کند میزان رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری مناطق و میزان رسیدگی به مطالبات مردم است که در بهمن‌ماه مناطق ۵ و ۸ توانستند با کسب رضایت ۱۰۰ درصدی شهروندان در صدر این جدول قرارگرفته و منطقه سه با کسب ۹۴.۹۵ درصد و منطقه یک با ۸۹.۵ درصد کمترین امتیاز را کسب کرده‌اند.

البته برای کسب این رضایتمندی باید مناطق، پاسخگوی مطالبه شهروندان باشند که در این مقایسه نیز شهرداری مناطق ۵ و ۸ و ۴ توانسته‌اند با کسب امتیاز ۱۰۰ درصدی بیشترین پاسخگویی را به مطالبه مردم داشته‌ باشند و مناطق ۱ و ۷ به ترتیب با کسب ۸۹.۲۹ درصد و ۹۶.۳۹ درصد در پایین‌ترین نقطه رضایتمندی قرار دارند.

بیشترین مطالبات مردم در مناطق

یکی از بخش‌های دیگری که با دقت هرماه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، بیشترین موضوعات در مناطق پس از بازخورد است که در بهمن‌ماه در منطقه یک بیشترین مطالبه مربوط به “این معابر ( پیاده‌رو و سواره‌رو) نیاز به نظافت دارد” با ۵۹ پیام بوده است، در منطقه دو “رفع سد معبر دست‌فروشان و فروشندگان دوره‌گرد (خودرو)” با ۱۹۱ پیام، منطقه سه “این معابر ( پیاده‌رو و سواره‌رو) نیاز به نظافت دارد” با ۷۵ پیام، منطقه چهار “لکه‌گیری آسفالت چاله‌های معابر” با ۸۲ پیام ، منطقه پنج و شش “این معابر ( پیاده‌رو و سواره‌رو) نیاز به نظافت دارد” با ۲۲ و ۱۳۰ پیام و در مناطق هفت و هشت نیز به ترتیب “هرس درختان” ۱۲ پیام و “بازماندن شیرفلکه فضای سبز” با ۱۴ پیام بوده است.

بیشترین موضوعات در سازمان‌ها

کارشناسان سامانه ۱۳۷ موضوعات و مطالبات مردم را بر اساس ارتباط با سازمان‌ها نیز موردبررسی قرار داده و این مطالبات علاوه بر ارسال به مناطق، به‌صورت تفکیک‌شده به سازمان‌ها نیز ارجاع داده می‌شود که در بهمن‌ماه سال جاری بیشترین مطالبات مردمی از سازمان مدیریت پسماند مربوط به “استقرار باکس جمع‌آوری خاک و نخاله” با ۳۵۳ پیام، سازمان پارک‌ها و فضای سبز “هرس درختان” با ۲۸۳ پیام، سازمان زیباسازی “درخواست پلاک شهرداری” با ۱۲۷ پیام، سازمان ترافیک به “اعلام خرابی چراغ راهنمایی” با ۴ پیام، سازمان اتوبوسرانی به “انتظار بیش‌ازاندازه مسافرین در ایستگاه اتوبوس” با ۵۱ پیام و سازمان تاکسیرانی به “تاکسی شماره …. بیش از ضابطه کرایه دریافت می‌نماید” با ۹ پیام اختصاص داشته است.

بیشترین موضوعات پس از بررسی

بخش دیگری که کارشناسان سامانه ۱۳۷ در گزارش‌های ماهانه موردبررسی قرار می‌دهند بیشترین موضوعات پس از بررسی در یک ماه گذشته بوده که به تفکیک مناطق آورده می‌شود و سپس تعداد پیام‌ها در تمام مناطق تجمیع می‌شود.

در بررسی‌های انجام‌شده از دی‌ماه تا بهمن‌ماه سال جاری ۵ موضوع پرتکرار در این لیست مربوط به “این معابر ( پیاده‌رو و سواره‌رو) نیاز به نظافت دارد”  با ۵۲۵ پیام، ” استقرار باکس جمع‌آوری خاک و نخاله” با ۳۵۳ پیام، ” رفع سد معبر دست‌فروشان و فروشندگان دوره‌گرد(خودرو)” با ۳۱۳ پیام، ” هرس درختان” با ۲۸۳ پیام و ” لکه‌گیری آسفالت چاله‌های معابر” با ۲۵۰ پیام بوده است.

کمترین پیام‌ها نیز مربوط به “این محل نیاز به روکش آسفالت دارد(فنی)” با ۵۹ پیام، ” مسدود کردن راه‌آب جدول و یا نهر کوچه توسط شهروندان” با ۵۷ پیام و آخرین مورد مربوط به پیام ” بر هم زدن نظافت محل توسط اهالی یا کسبه” با ۵۶ پیام بوده است.

گزارش تعداد تماس‌های مردمی با مرکز سامانه مدیریت شهری ۱۳۷ بر اساس گروه موضوعی و آخرین موردی که در گزارش سامانه موردبررسی قرارگرفته  تعداد تماس‌های مردمی با مرکز سامانه مدیریت شهری ۱۳۷ بر اساس گروه موضوعی بوده که ۵ مورد پرتکرار آن ” نظافت” با ۱۰۸۸ تماس، “پارک‌ها و فضای سبز” با ۱۰۰۰ تماس، ” جمع‌آوری خاک و نخاله” با ۸۴۲ تماس، ” آسفالت” با ۶۸۸ مورد تماس و مورد پنجم ” سد معبر” با ۶۴۴ تماس است.

در پایان این گزارش باید یادآور شویم همه این آیتم‌ها به‌صورت ماهانه بررسی‌شده تا در صورت بروز مشکل شهرداری بتواند در کمترین زمان مشکل شهروندان را برطرف کرده و همچنین بتواند میزان پاسخگویی مناطق و سازمان‌ها را نیز مورد ارزیابی قرار دهد. به امید آن‌که تمام مناطق با کسب رضایت ۱۰۰ درصدی شهروندان بیشترین پاسخگویی را به مردم داشته باشند.

انتهای پیام/***ن

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdci.wayct1arpbc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما