تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۵۵
کد مطلب : 6059
استاد درس خارج حوزه علمیه بیان کرد؛

علامه نسخه منحصر به فرد حوزه و روحانیت

آیت الله عابدی گفت: علامه طباطبایی خطر الحاد و بی دینی را احساس کرد و با فعالیت های علمی خود موفق شد جلوی بی دینی را بگیرد.
 علامه نسخه منحصر به فرد حوزه و روحانیت
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری  آیت الله احمد عابدی استاد درس خارج حوزه علمیه، صبح امروز دوشنبه در مراسم سالگرد ارتحال ملکوتی مفسر کبیر قرآن علامه طباطبایی در مدرسه عالی تفسیرو دارالقرآن علامه طباطبایی گفت: مفسر بزرگ قرآن علامه طباطبایی یکی از معدود افراد در نقطه عطف تفکر است، او از نظر اخلاقی شخصیتی بی نظیر بود و حقیقتاً آنچه در کتابهای اخلاق انسان مطالعه می کند، علامه در خود متبلور کرده بود.

آیت الله عابدی با بیان اینکه کمتر شخصیت اخلاقی مثل علامه طباطبایی در تاریخ علما و عرفا یافت می شود، اظهار کرد: در زمانی که بدترین توهین ها را به علامه می کردند این عالم وارسته با سعه صدر چشم پوشی می کرد، گاهی رودررو و چشم در چشم به علامه اهانت می شد اما علامه صاحب تفسیر المیزان شاگرد مکتب امام صادق (ع) بود و با بزرگواری می گذشتند.

علامه نسخه مفرده و منحصر به فرد و در قاموس روحانیت و حوزه است

استاد درس خارج حوزه باتاکید بر اینکه علامه با اخلاق الهی با مردم برخورد می کردند و خدا هم وی را اینگونه عزیز کرده است، تصریح کرد: علامه طباطبایی با تقدس و معنویت وجهه خوبی برای فلسفه کسب کرد، علامه نسخه مفرده و منحصر به فرد و در قاموس روحانیت و حوزه مثل خورشید می درخشید و بی نظیر بود.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی با بیان خاطره ای روز رحلت علامه گفت: در چنین روزی که علامه رحلت کرد، رسم حرم مطهر در وفات علما و بزرگان اینگونه بود که از مناره های حرم صوت قرآن پخش می کردند، در آن روز به منزل آیت الله بهجت رفتم که آقا پرسیدند این صدای قرآن حرم برای چیست، خبر رحلت علامه که به آقای بهجت رساندم آه بلندی کشید و در رابست و چنان گریه می کرد که صدایش از بیرون خانه شنیده می شد.

علامه نسخه منحصر به فرد حوزه و روحانیت

وی افزود: رفاقت این دو عالم بزرگ به شاگردی در درس آقای قاضی بر می گردد، علامه طباطبایی، آی الله بهجت را با آقای قاضی آشنا کرده بود و به همین خاطر آیت الله بهجت خود را مدیون علامه می دانست.

آیت الله عابدی ابزار کرد: علامه طباطبایی زمینی در تبریز داشتند که با فروش آن توانستند این خانه را در قم خریداری کنند و خانه بابرکتی هم بود، مدتی پس از اینکه کلاس های علامه در مسجد سلماسی برگزار می شد به این خانه منتقل شد و امروز نیز دارالقرآن و ادامه دهنده راه و مسیر علامه است.

وی با اشاره به اینکه یکی از علماء مصر نقدی برالمیزان می نویسد، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه این عالم مصری تفکر وهابی دارد اما می نویسد، تعجب می کنم این مرد چقدر برقرآن تسلط دارد. علامه در شرایطی المیزان را نوشته است که در فقر مطلق منبع و کتاب بودند.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی با بیان اینکه هیچ کتابی به اندازه المیزان در رفع مهجوریت قرآن دخالت ندارد، اذعان کرد: در آن زمان درس تفسیر برگزار نمی شد و حقیقتاً قرآن مهجور بود و در آن شرایط علامه دست به قلم شدند  و المیزان را نوشت. هیچ کتابی به اندازه المیزان در رفع مهجوریت قرآن نقش ایفا نکرده و در این حد در دنیای اسلام تاثیرگذار نبوده است.

آیت الله عابدی با بیان اینکه هر دانشجویی که دروس قرآنی می خواند به برکت المیزان است، یادآور شد: المیزان موجب شد رشته ها، دانشکده و دانشگاه های قرآنی تشکیل و راه اندازی شود. هر دانشجوی که امروز دروس قرآن و تفسیر می خواند به برکت المیزان علامه طباطبایی است.

تمام تفاسیر معاصر مدیون و مرهون المیزان می باشند

وی با اشاره به انگیزه علامه از نگارش تفسیرالمیزان افزود: تمام تفاسیر معاصر مدیون و مرهون المیزان می باشند حتی تفاسیر امروز اهل سنت متاثر از المیزان است. زمانی شیعه را به عنوان مکتبی که عالم ندارد معرفی می کردند و حتی کتابهای مصری را در قالب یک کتاب علمی در قم معرفی و ترجمه می شد و شیعه را به عنوان یک مکتب بدون اندیشه می شناختند، المیزان در چنین شرایطی با انگیزه الهی و با هدف نقد کتاب المنار نوشته شد.

اگر المیزان نبود کل دنیا را المنار با تفکر ضد شیعه فرا گرفته بود

استاد حوزه با بیان اینکه المیزان کل المنار را نقد عالمانه کرده است، اظهار داشت: اگر المیزان نبود کل دنیا را المنار با تفکرتکفیری و ضد شیعه فرا گرفته بود. المیزان، تفسیر المنار را کنار زد. 20جلد تفسیرالمیزان واقعاً پرمطلب و افتخار دنیای اسلام، تشیع و حوزه علمیه است.

وی با اشاره به اینکه علامه طباطبایی فیلسوف بزرگ و عارف وارسته است، ابراز کرد: ایران در آن زمان هم مرز با شوروی و تفکرات کمونیستی و مارکسیست بود و این تفکر در ایران هم رواج داشت، در چنین شرایطی علامه به مبارزه فکری با مارکسیست ها پرداخت و کتاب های اصول فلسفه و روش رئالیسم و بدایه و نهایه با این هدف نوشته شد.

آیت الله عابدی بیان کرد: علامه با این کتاب ها شروع به مبارز کرد و خدا می داند اگر علامه نبود در همین حوزه چقدر مارکسیت داشتیم. علامه از دین و معنویت الهی دفاع کرد.

وی در پایان تصریح کرد: علامه طباطبایی خطر الحاد و بی دینی را احساس کرد و با فعالیت های علمی خود موفق شد جلوی بی دینی را بگیرد.

 

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdcb.sb0urhbg9iupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما