تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۷:۵۰
کد مطلب : 21360
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر به‌صورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینه‌ها و صرفه‌جویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری در جریان دومین مرحله از سلسله نشست‌های رسانه‌ای «برای قم» که همزمان با روز خبرنگار برگزار شد، اصحاب رسانه از روند اجرای چند طرح مهم عمرانی استان ازجمله پروژه مترو بازدید کردند.
در این بازدید، خسرو سامری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم و عضو شورای سازمان قطار شهری، به همراه انگشت‌باف، مدیرعامل سازمان قطار شهری قم، در محل احداث ایستگاه بقیه‌الله (عج) در خط یک مترو حاضر شدند و آخرین اقدامات انجام‌شده در این پروژه را برای خبرنگاران تشریح کردند.
انگشت‌باف با اشاره به پیشرفت مطلوب خط یک مترو گفت: خط یک مترو قم به طول حدود ۱۵ کیلومتر از غرب تا شرق شهر امتداد دارد و دارای پنج ایستگاه مسافری و هشت ایستگاه عبوری است. فاز نخست این خط به اتمام رسیده و اکنون آماده بهره‌برداری است. قرارداد تأمین واگن نیز با یکی از شرکت‌های داخلی نهایی شده و نخستین رام قطار تا بهمن‌ماه وارد قم خواهد شد.
وی همچنین به دستاوردهای فنی و مالی در فاز دوم مترو اشاره کرد و افزود: «از سال ۱۴۰۲ پروژه فاز دوم به‌صورت تفکیک‌شده در قالب ایستگاه‌ها و قطعات تونل به پیمانکاران واگذار شد که این روش موجب کاهش چشمگیر هزینه‌ها و صرفه‌جویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی شده است.
طبق برنامه‌ریزی سازمان قطار شهری، فاز دوم مترو قم تا مهرماه ۱۴۰۷ به بهره‌برداری می‌رسد. این فاز سه ایستگاه مسافری و پنج ایستگاه عبوری را شامل می‌شود و مسیر حرم مطهر حضرت معصومه (س) را به مسجد مقدس جمکران متصل خواهد کرد.
در ادامه این نشست، جزئیاتی از طرح خط دوم مترو نیز ارائه شد. این خط که در چشم‌اندازی ۱۰ تا ۱۵ ساله طراحی شده، به طول ۲۸ کیلومتر و با ۲۱ ایستگاه، شمال و جنوب شهر را به یکدیگر متصل خواهد کرد و پردیسان، شهرک قدس، دانشگاه قم و پایانه امام خمینی (ره) را پوشش می‌دهد.
انگشت‌باف در بخشی از سخنان خود با اشاره به اقدامات مهندسی ارزش و بازنگری در طراحی ایستگاه‌ها اظهار داشت: پروژه مترو قم در حال حاضر به‌صورت سه شیفت در حال احداث است.
وی ادامه داد: در میدان مطهری، طراحی تبادلی بین خطوط یک، دو و مسیر مونوریل انجام شده تا تبادل مسافر در این نقطه کلیدی صورت گیرد. همچنین ایستگاه جمکران به گونه‌ای جانمایی شده که علاوه بر دسترسی به مسجد، در فاصله‌ای حدود ۱۰۰ متر با ایستگاه قطار سریع‌السیر قرار گیرد.
وی همچنین درباره چالش‌های فنی در حفاری مترو گفت: یکی از مشکلات ما در برخی مناطق، وجود خاک دستی و نخاله‌های قدیمی به جای خاک طبیعی بوده که موجب بروز ریزش‌هایی در عمق تونل شده است. خوشبختانه با اجرای تمهیدات ایمنی و تغییرات فنی در گام‌های حفاری، این چالش نیز تحت کنترل درآمده است.


انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcbgfb5.rhb80piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما