تاریخ انتشار :پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۰۰:۰۴
کد مطلب : 1967
حضرت آیت الله سبحانی، تحول و تکامل در اصول فقه را خواستار شدند و گفتند: تدریجاً در این علم دست‌کاری شود و هر علمی را در آن دست‌کاری نکنیم آن علم می‌میرد چراکه علم موجود زنده‌ای است که باید کم‌کم تکامل پیدا کند.
تحول و تکامل در اصول فقه لازم است/ نباید اجازه انحراف بدهیم
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری، حضرت  آیت الله سبحانی امشب در مراسم گرامیداشت سالگرد ارتحال علامه طباطبایی که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، ضمن تقدیر از برگزارکنندگان سالگرد اظهار داشتند: خداوند در قران مجید کلمه میزان را 3 بار تکرار می‌کند البته میزان به معنای ترازو است و در اینجا مراد ترازوی رسمی نیست بلکه بیان حقایق است.

ایشان ادامه دادند: مراد از این میزان نظامی است که آسمان را نگه‌داشته و امروز در زبان علمی معنایش مشخص است.

حضرت آیت الله سبحانی افزودند: اگر در علم اصول حجیت فقه را ثابت نکنیم نمی‌توانیم در قدمی برداریم و باید به این موضوع نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.

ایشان بابیان این‌که از زمان امام صادق (ع) علمای شیعه به‌صورت تک مسئله‌ای و دو مسئله‌ای به نوشتن اصول اقدام کرده‌اند، تأکید کردند: به‌مرورزمان علم اصول پیشرفت و تکامل پیداکرده است و در تاریخ به‌صورت مشخص این تکامل مشخص است.

معظم له افزودند: شیخ مفید در کتاب تذکره به اصول فقه اشاره‌کرده و بعد از ایشان سید مرتضی شاگردش نیز کتابی درزمینهٔ اصول فقه دارد.

ایشان ابراز داشتند: بعد از سید مرتضی شاگرد او شیخ طوسی نیز کتابی درزمینهٔ علم اصول نوشته است اما بعد از شیخ طوسی در دو قرن بعدی علم اصول به‌صورت سکون مانده بود.

حضرت آیت الله سبحانی بابیان این‌که در دوران بعد بهبهانی بار دیگر تکامل اصول فقه را ادامه دادند، بیان داشتند: اهل سنت دو نوع فقه و اصول دارند یک اصول حنفی و یک اصول شافعی دارند حنفی‌ها علم اصول را از فقه می‌گیرند، اما شافعی‌ها برای اصول استقلالی را قائل هستند این در حالی است که قوانین فقهی در مذهب شیعه اصالت دارند.

ایشان تحول و تکامل در اصول فقه را خواستار شدند و گفتند: عده‌ای معتقدند که تحول در اصول باید ریشه‌ای باشد درحالی‌که این کار به مصلحت نیست و نباید از پایه‌های علمی خود جدا شویم.

استاد حوزه علمیه تصریح کردند: تدریجاً در این علم دست‌کاری شود و هر علمی را در آن دست‌کاری نکنیم آن علم می‌میرد چراکه علم موجود زنده‌ای است که باید کم‌کم تکامل پیدا کند.

ایشان تأکید کردند: تحول دومی که باید در اصول انجام شود مسئله حسن و قبح است که شیخ انصاری نیز در کتاب خودش به این موضوع اشاره‌کرده است.

حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کردند: حسن و قبح از مشهورات است و این را باید از قطعیات حکم عقل بدانیم و علاوه بر این اگر بخواهیم میدانی در خصوص اصول فقه بحث کنیم باید تمامی زوایای آن را با منابع مختلف کنیم.

ایشان افزودند: امروز در مراکش، تونس و مصر یک نوع تحولی در فکرشان ایجادشده و از اشعری گری دست کشیده‌اند و می‌خواهند فقهی را بر اساس مصالح خود ایجاد کنند که ما باید این موضوع را پیگیری کنیم.

حضرت آیت‌الله سبحانی ابراز داشتند: باید این مسئله را باید موردبحث قرار بدهیم و بدانیم در دنیا چه می‌گذرد و اجازه ندهیم خدای‌نکرده انحرافی را ایجاد کنند.

https://qomefori.ir/vdce.p8zbjh8of9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما