تاریخ انتشار :يکشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۱
کد مطلب : 190
قم فوری:
 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری هیأت دولت چهارشنبه هفته گذشته (3 مرداد 1397) به عبدالناصر همتی به عنوان رئیس کل جدید بانک مرکزی رأی اعتماد داد و این چراغ برای تغییر در کابینه را روشن کرد.

علی صوفی وزیر دولت اصلاحات و عضو سابق شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب

در همین خصوص، گفت: باید یک هماهنگی کامل بین همه دستگاه‌ها و نهادها به وجود آید. به عبارتی نیازمند مدیریت بحران هستیم.

وی افزود: فرمایشات مقام معظم رهبری هم معطوف به این بود که در این شرایط بعضی‌ از ناهماهنگی‌ها و سازهای متفاوتی که از درون برخی ارگان شنیده می‌شود قطع شده چرا که شرایط به گونه‌ای است که فقط باید یک صدا از کشور شنیده شود. چرا که اوضاع عادی نیست.

صوفی تأکید کرد: اگر دشمن کمترین ضعف و سستی را در ارکان مختلف نظام احساس کند و یا اختلافی ببیند به آن امید می‌بندد و حتی ممکن است که روی آن برنامه‌ریزی کند. 

وزیر دولت اصلاحات با بیان اینکه تمام اتکای مسئولان باید به مردم باشد، گفت: انقلاب و نظام با اراده مردم شکل گرفته است بنابراین نباید امید را از مردم گرفت و باید به گونه‌ای عمل کرد که مردم اعتماد کنند.

وی با تأکید براینکه دولت نیازمند چابکی است، گفت: افرادی که در دولت بی‌انگیزه شده یا شرایط را خوب درک نکرده‌اند باید جای خود را به افراد با انگیزه و توانمند در امور اجرایی و همسو و همپا با مجموعه دولت بدهند.

به گزارش فارس، محمدرضا خاتمی دبیرکل حزب منحله مشارکت نیز طی انتقادات تندی گفته بود که دولت آقای روحانی دولت کارآمدی نیست و غیر از شخص روحانی و دو – سه وزیر بقیه خیلی مناسب با این اوضاع کشور نیستند.

برادر رئیس دولت اصلاحات همچنین تاکید کرده بود که شاید مناسبترین تعبیر درباره موقعیت اصلاح طلبان به عنوان یک جریان سیاسی این است که به جریانی بدل شده ایم که روز به روز امید مردم نسبت به ما کمتر شده است.

صوفی هم در این گفت‌وگو حرف‌های مشابه محمدرضا خاتمی می زند.

وی می‌گوید: «طبیعی است که عملکرد ضعیف دولت و نارضایتی‌ها،‌پایگاه اجتماعی و اعتبار دولت و به تبع آن اصلاح‌طلبان را تضعیف و با ریزش‌‌های زیادی روبه‌رو کرده است و اصلاح طلبان از این قضیه به شدت آسیب دیدند و می‌بینند. »

دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات ادامه داد: یکی از آسیب‌هایی که به طور بارز و چشم‌گیر نمود پیدا می‌کند قطعاً عرصه انتخابات خواهد بود چرا که جریانات سیاسی در آن کارزار مورد محک قرار می‌‌گیرد و اصلاح‌طلبان در خصوص انتخابات مجلس یازدهم و ریاست جمهوری سیزدهم به شدت نگران هستند.

صوفی خاطرنشان کرد: نارضایتی‌ها نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان از پایگاه قوی اجتماعی همچون گذشته برخوردار نخواهند بود و این پایگاه اجتماعی تنزل پیدا کرد بنابراین این سؤال جدی همواره مطرح می‌شود که آیا جریان طرفدار اصلاح می‌تواند در انتخابات 1400 نقش ایفا کند.

همین دغدغه‌های اصلاح‌طلبان در خصوص پایگاه اجتماعی رأی هست که سبب شده سعید حجاریان ترجیح دهد که برای تیین اهداف اصلاحات از این پس از سلبریتی‌ها استفاده شود موضوعی که برخی از کارشناسان سیاسی ریشه در مقبولیت و عدم مقبولیت این جریان پس از عملکرد ضعیف دولت در از سوی مردم می‌دانند.

عضو سابق شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در همین خصوص بر این باور است که استفاده از سلبریتی‌ها توسط جریانات سیاسی یک امر رایج بوده و این جریان‌ها در هر انتخاباتی سعی کرده‌اند که آنها را به سمت خود مایل کنند.

سعید حجاریان که از وی به عنوان تئوریسین اصلاح‌طلبان یاد می‌شود طی نسخه‌ای جدید پیشنهاد کرده که اصلاح‌طلبان از این به بعد اهداف خود را از زبان سلبریتی‌ها به جامعه منتقل کنند.

وی گفته ممکن است مردم جملگی اصلاح‌طلبان را پس بزنند و میان هسته‌ سخت پالایش شده و دیگر اصلاح طلبان تمایزی نگذارند. بنابراین اصلاح‌طلبان در صورت قرار گرفتن در چنین وضعیتی سیاست‌های خود را به تعبیر مولانا از دهان غیر مطرح کنند.

صوفی نیز در این گفت‌وگو تاکید دارد که مردم به جریان سلبریتی اعتماد دارند به عنوان مثال در جریان  زلزله کرمانشاه مردم به این جریان اعتماد کردند و دعوت آنها برای کمک به مردم زلزله‌زده کرمانشاه را پاسخ مثبت دادند. بنابراین همین مسئله آقای حجاریان را به این فکر انداخت که می‌توان بهتر و بیشتر از این جریان استفاده کنند. 

البته وی در عین حال معتقد است که در هر انتخاباتی باید اصل داستان در دست جریانات سیاسی باشد. چرا که این جریانات سیاسی هستند که می‌توانند با ارائه برنامه منضبط و مشخص خود دقیقاً به مردم بگویند که قرار است چه کارهایی صورت دهند. اما طبیعتاً هر جریانی که موفق شود از سلبریتی‌ها بیشتر استفاده کند مؤثرتر خواهد بود.

وزیر کار و رفاه اجتماعی دولت اصلاحات در بخش دیگری از سخنان موضوع اصللی را صحبت‌های حجاریان و مقبولیت یا عدم مقبولیت یک جریان سیاسی نمی‌داند بلکه می‌گوید که غفلتی بزرگ در مدیریت کلان کشور و در جریان رقابت‌های سیاسی پیش آمده که در نهایت به کارایی نظام ضربه زده است.

وی تأکید کرد: همه نخبگان سیاسی و مسئولان باید تلاش خود را در جهت کارآمدتر کردن نظام به کار بگیرند که در سایه این کارآمدی خدمت بیشتر به مردم، تحکیم حاکمیت نظام، اصلاح امور، رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت صورت خواهد گرفت و باید سعی شود از منابع انسانی، تولیدی، ارزی و... استفاده بهینه‌تری شود و بهره‌وری را بالا برد.

به اعتقاد صوفی در جریان رقابت‌های سیاسی و حذف رقیب کار به جایی رسیده که به نیروهای حداقلی تن داده‌ایم و در جریان انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 94 شاهد این بودیم که اصلاح‌طلبان به دلیل ردصلاحیت‌ها و ناتوانی در بستن ریسک حداکثری نه تنها خود نیروهای حداکثری را به مجلس نفرستاد بلکه مانع از ورود نیروهای حداکثری رقیب شد.

دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات خاطرنشان کرد:‌ عدم راهیابی نیروهای حداکثری رقیب و همچنین ناتوانی اصلاح‌طلبان در ارسال نیروهای حداکثری خود به مجلس سبب افت مجلس دهم شده است.بنابراین پیشنهاد می‌شود اگر قرار است اصلاحی صورت بگیرد هر دو جریان سیاسی باید رقابت‌هایشان را معطوف به منافع ملی کنند.

عدم راهیابی نیروهای حداکثری رقیب و همچنین ناتوانی اصلاح‌طلبان در ارسال نیروهای حداکثری خود به مجلس سبب افت مجلس دهم شده است.بنابراین پیشنهاد می‌شود اگر قرار است اصلاحی صورت بگیرد هر دو جریان سیاسی باید رقابت‌هایشان را معطوف به منافع ملی کنند.

 

وی ادامه داد: منافع ملی باید برای هر دو جریان سیاسی خط قرمز باشد. چرا که حضور یک نیروی کارآمد بخش مهم کارایی نظام را تشکیل می‌دهد و فرقی نمی‌کند که این نیروهای کارآمد وابسته به کدام جناح باشند.

صوفی در پاسخ به این پرسش که در جریان پنجمین دوره انتخابات شورای شهر آن محدودیت‌ها برای اصلاح‌طلبان وجود نداشت و اصلاح‌طلبان توانست یک ریسک حداکثری به جامعه برای پارلمان محلی پنجم ارائه دهند اما باز هم شاهد کارایی چندانی از درون این پارلمان محلی نیستیم، گفت: لیست اصلاح‌طلبان برای شورای شهر هم لیستی حداکثری نبود. 

عضو سابق شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در همین خصوص توضیح داد که زیاده‌خواهی برخی احزاب اصلاح‌طلب سبب شد که لیست حداکثری در خصوص پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران بسته نشود و نقدی که امروز شورای عالی اصلاح‌طلبان وجود دارد نیز در همین باب است.

وی اضافه کرد: لیست اصلاح‌طلبان برای پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران در حالی بسته شد که بسیاری از نیروهای کارآمد وجود داشتند که حضورشان در درون لیست خالی بود. همین آقایان که لیست را بستند با افتخار می‌گویند که ما ژنرال‌ها را کنار زدیم! صرفاً جوانگرایی کاذب ایجاد کردن و بی‌توجهی به کارآمدی و تجربه اشتباه بود.

صوفی در پایان گفت: متأسفانه برخی از دوستان به جای رسیدگی به دغدغه مردم درگیر تقسیم صندلی‌ها شده‌اند که البته این فقط مربوط به طیف اصلاح‌طلب هم نیست بلکه دامن‌گیر تمام جریانات سیاسی شده است در حالیکه باید خدمت کردن به مردم در اولویت قرار داشته باشد.

 متأسفانه شاهد این هستیم که برخی از دوستان به جای رسیدگی به دغدغه مردم درگیر تقسیم صندلی‌ها شده‌اند که البته این فقط مربوط به طیف اصلاح‌طلب هم نیست بلکه دامن‌گیر تمام جریانات سیاسی شده است در حالیکه باید خدمت کردن به مردم در اولویت قرار داشته باشد.

 

، سید شهاب‌الدین طباطبایی عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان نیز گفته بود: واقعاً متاسفم که بعضی از دوستان در مناصب اجرایی هم به جای رسیدگی به امور جاری و معیشت مردم دعوای داخلی راه می‌اندازند البته هر وقت دولت، بخشی از مجلس و شورای شهر در اختیار ما بوده همین کارها را کرده‌اند.

سخنگوی حزب ندا تصریح کرد: این امر مختص اصلاح‌طلبان هم نیست بلکه بیشتر نسل دوم پس از انقلاب هم در عدم توجه به مشکلات مردم و معرکه‌گیری تخصص دارند و بیشتر درگیر مسائل حاشیه‌ای درون حزبی خودشان هستند.

وی تاکید کرده بود که دوری از مردم و فضای جامعه، فضای سیاسی کشور و اغلب مقامات اجرایی را دچار آفت کرده است و در شرایطی که کشور نیاز به اقدام قاطع برای حل مشکلات اقتصادی و اجرایی و تزریق امید و انگیزه دارد، دوستان مشغول تقسیم صندلی هستند.

https://qomefori.ir/vdcd2z0f6yt0n.a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما