تاریخ انتشار :سه شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۲۴
کد مطلب : 15105
مدیرکل نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم خبر داد:

آغاز انجام معاینات دوره‌ای 1550 نفر نیروی پاکبان شهرداری قم

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم از انجام معاینات دوره‌ای نیروهای شرکت‌های خدماتی شهرداری قم خبر داد و افزود: به‌منظور ارتقای سطح سلامت کارگران شاغل در بخش خدمات شهری این معاینات همه‌ساله انجام می‌گردد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری سید محسن میرهادی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرنیوز، با بیان اینکه در حال حاضر یکی از رایج‌ترین انواع معاینات شغلی، معاینات دوره‌ای و سالانه است اظهار داشت: در راستای پیشگیری و شناسایی اولیه و زودهنگام شاغلان مشکوک به بیماری‌های ناشی از کار و با توجه به فعالیت شبانه‌روزی و بسیار خاص نیروهای کارگری در شهرداری، انجام این معاینات به‌صورت ویژه در دستور کار قرار دارد.
وی ادامه داد: فرآیند انجام معاینات ادواری شامل پذیرش، تشکیل پرونده، آزمایش کامل خون، ادرار، نوار قلب، اسپیرومتری، سنجش بینایی و شنوایی بوده و برای همه پاکبانان، پیک بهداشت و کارگران شرکت‌های پیمانکاری خدمات شهری مناطق هشتگانه به‌صورت کاملاً رایگان انجام و وضعیت سلامت آن‌ها سنجش می‌شود.
مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم انجام این آزمایشات را گام مؤثری در راستای غربالگری بیماری‌های ناشی از کار و حفظ و صیانت از سلامت نیروهای کارگری دانست و افزود: پس از بررسی‌های لازم و سنجش نتایج معاینات ادواری، در صورت لزوم افراد جهت معاینات تخصصی به پزشک متخصص ارجاع داده می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه بازدید از وضعیت ایمنی و بهداشتی کارگاه‌ها و محیط کار بخشی دیگر از رسالتی است که انجام می‌دهیم، گفت: شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک فاکتورها و ارائه راهکارهای پیشگیرانه جهت کاهش حوادث و بیماری‌های شغلی از دیگر اقداماتی بوده که صورت می‌گیرد.
میرهادی با اشاره به پیگیری جهت رفع نواقص ایمنی و بهداشتی در کارگاه‌ها و وسایل حفاظت فردی کارگران خاطرنشان کرد: وضعیت لباس کار و وسایل حفاظت فردی برای کارگران به‌صورت روزانه ارزیابی می‌شود و در صورت هرگونه نواقصی به شرکت‌های پیمانکار تذکر داده می‌شود تا نسبت به رفع آن اقدام کنند.
وی تأکید کرد: طبق ماده 90 قانون تأمین اجتماعی، شاغلین جهت تحت پوشش قرار گرفتن بیمه تأمین اجتماعی، ملزم به انجام معاینات بدو استخدام طب کار بوده و شرکت‌های خدمات شهری نیز موظف به اجرای این قانون هستند و بر این اساس افراد شاغل باید قابلیت و استعداد جسمانی متناسب با کارهای مرجوع را داشته باشند و لذا تمامی افرادی که استخدام می‌شوند قبل از شروع به کار جهت انجام معاینات بدو استخدام به مراکز طب کار مراجعه می‌کنند و تمام ابعاد سلامتی آن‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم در پایان خاطرنشان کرد: 1550 نفر نیروی کارگری در شرکت‌های خدماتی مشغول به فعالیت هستند که از ابتدای بهمن‌ماه تا پایان اسفندماه معاینات دوره‌ای،  با هزینه‌ای بیش از 10میلیارد ريال و به ازای هر نفر شش میلیون و 700 هزار ریال انجام می‌شود.

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcbs8b8.rhbsgpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما