تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب : 14870
شهرداری قم به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین بلدیه های دیروزی و شهرداری‌های امروز، وارد یک‌صد و پانزدهمین سال فعالیت خود شده است.
شهرداری قم 114 ساله شد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری با توجه به اسناد به‌دست‌آمده از تاریخچه بلدیه و یا شهرداری قم، 12 دی‌ماه 1288 شمسی سالروز تشکیل این نهاد خدمات رسان و مردمی به شمار می‌رود.
در زیر گزیده‌ای تاریخچه شهرداری قم آمده است:
سازمان شهرداري با مفهوم امروزي پس از تشكيل حكومت مشروطه در دوران قاجار با تصويب قانون بلديه مصوب 12 جوزا پارس ئیل (تقسیمات ماهانه سال پارسی در دوره قاجار) برابر با  12 خرداد 1286 خورشیدی و مطابق با 1325 هـ . ق پا به عرصه وجود نهاد. اين قانون در 5 فصل و 108 ماده تنظيم و تصویب‌شده بود كه در فصل چهارم، چگونگي سازمان بلديه، تقسیم‌کار، وظايف و حدود اختيارات اعضاي انجمن شهرها و واحدهاي سازماني تابعه، نحوه اعمال نظارت و مداخله حاكم را در امور بلديه تعيين نموده بود و در ماده 93 آن بر لزوم وجود شخصي به‌عنوان كلانتر (شهردار)، كه اداره امور بلديه را به عهده بگيرد اشاره شده است. دو سال پس از تصویب قانون شهرداری، نخست تهران و سپس چند شهر بزرگ صاحب بلدیه شدند.
به استناد روزنامه‌های ایران نو و مجلس شورای ملی برای نخستین بار در «12 دی‏ماه سال ۱288» با انتخاب 23 نفر وکیل اعضای "انجمن بلدی" در قم تشکیل شد، این انجمن با اکثریت آرا میرزا محمود خان را به ریاست انجمن انتخاب نمودند و بلدیه قم به صورت رسمی آغاز به کار کرد. از آن زمان تاکنون شهر مقدس قم بیش از 70 شهردار را به خود دیده است.
واژه بلدیه یادگار دوران قاجار در دهم خردادماه سال ۱۳۱۴ با تصویب فرهنگستان زبان پارسی به واژه «شهرداری» تغییر پیدا کرد. در دوران پهلوی اول شهرداری قم دارای دو ساختمان بود یکی ساختمان اولیه‎ای که شهرداری قدیم در آن بنا مستقر بود که حوالی میدان فاطمی (میدان روح‌الله کنونی) بنا شده بود و بعدها به ساختمان آسایشگاه شهرداری مشهور شد، سپس با ساخت ساختمان مرکزی شهرداری و فرمانداری در حوالی بازار و حرم مطهر در محدوده شمالی باغ ملی حدفاصل خیابان ارم و خیابان آستانه به سال 1318 عملیات ساخت و تکمیل آن تا سال 1329 ادامه داشت، برای سهولت در اداره امور، مطابق با قوانین مصوب شهرداری‌ها، شهر به تعدادی «برزن» تقسیم شده بود که این واژه در ادبیات شهری دیگر کاربردی ندارد و به جای آن از واژه «منطقه» استفاده می‌شود. اکنون شهرداری قم بر اساس قوانین تقسیمات کشوری واجد رتبه یازده بوده و دارای ده منطقه مصوب (سال ۱۳۹۱) شهری است که هشت منطقه آن تاکنون تشکیل شده‌اند. شهر قم دارای ۲۶ ناحیه خدمات شهری است.

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcjyoev.uqexazsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما