تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۴۷
کد مطلب : 14667
مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر با اشاره به اینکه بهسازی محله چهل اختران با چهار پروژه جداگانه فعال است، گفت: این محله به یک معبر ۱۶ متری برای تکمیل دسترسی‌ها نیاز دارد که انجام آن توسط شورای عالی معماری و شهرسازی متوقف شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری علیرضا خاکی در سلسله نشست‌های رسانه‌ای روایت تحول شهرداری قم، با اشاره به شروع طرح بهسازی محله چهل اختران و بقاع متبرکه آن از زمان سفر مقام معظم رهبری به قم، اظهار داشت: پیچیدگی‌های تملک موجب طولانی شدن این پروژه شده است.
 وی با بیان اینکه گاهی برای انواع پروژه‌های شهری تملک سنگینی صورت می‌گیرد، اما تملک برای پروژه‌های هسته مرکزی سخت‌تر است، افزود: چراکه در هسته مرکزی املاک کوچک‌تر بوده و درعین‌حال وراث بیشتر و مشکلات ثبتی بسیاری دارند که روند امور را زمان‌بر می‌کند.
مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر خاطرنشان کرد: پروژه چهل اختران در چهار پروژه جداگانه تعریف می‌شود که یکی پارکینگ بوده که تملکات آن کامل شده و در حال آماده‌سازی است.
 وی اضافه کرد: در حوزه صحن اقدامات لازم انجام شده است و با بودجه ۳۰ میلیارد تومانی توسط اداره کل راه و شهرسازی باقیمانده تملکات انجام و صحن آزاد شد.
 خاکی با اشاره به اینکه ساخت شبستان حرم امام‌زاده موسی مبرقع(ع) نیازمند همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه است، تصریح کرد: برای تملک این پروژه تأمین منابع از محل اراضی ۴۸ هکتاری پردیسان صورت گرفته است و پس از رفع مشکلات موجود، املاک محدوده شبستان آزاد می‌شود.
وی ادامه داد: در طرح‌های تفصیلی گذشته خیابان شهیدان برقعی تا امامزاده شاه سید علی(ع) ادامه داشت، اما در بازنگری تهیه طرح محدوده بافت تاریخی و مطالعات ترافیکی با توجه به احداث خیابان شهید روحانی، اجرای ۳۰ متری توجیهی نداشت و از برنامه تملک حذف شد.
مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر گفت: به منظور ایجاد دسترسی محلی در کمیسیون ماده ۵ مصوب شد که ادامه خیابان نوبهار تا امتداد خیابان چهل اختران ادامه یابد که تهیه طرح توسط سازمان بهسازی انجام و مصوبات ماده پنج گرفته شد، اما فعلاً در شورای عالی معماری و شهرسازی و وزارت میراث فرهنگی موضوع متوقف شده است.  
وی افزود: این ۱۶ متری در مطالعات بازآفرینی نیز پیشنهاد شده بود و مشاور نیز در قبال حذف ۳۰ متری آن را پیشنهاد داده بود تا دسترسی محلی تأمین شود که گزارش توجیهی تهیه و یک مرحله برای شورای عالی شهرسازی ارسال شده و منابع آماده است.

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcd590f.yt0o96a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما