تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۳۲
کد مطلب : 14365
اجرای طرح نهضت ملی مسکن در قم باعث شده که حدود ۷۰ هزار متقاضی واجد شرایط دراین استان ، امید به خانه‌دارشدن خود را بیش از پیش به واقعیت نزدیک ببینند.
طرح‌های مسکن قم روی ریل اجرا؛ هر روز یک‌قدم تا خانه‌دارشدن
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری طرح نهضت ملی مسکن بزرگ‌ترین پروژه جاری در قم است که روند اجرای آن از حدود ۲ سال گذشته در آستان آغاز شده‌است. بر اساس گزارش سامانه نهضت ملی مسکن در استان قم بیش از ۱۴۷ هزار نفر در سامانه مربوطه ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد حدود ۷۴ هزار نفر حائز شرایط شناخته شدند.
تسریع و آماده‌سازی زیرساخت‌های طرح نهضت ملی مسکن جزو اولویت‌های مجموعه مدیریت استان است و روند اقدامات و پیشرفت فیزیکی آن به‌صورت مستمر پایش و ارزیابی می‌شود. اجرای این طرح در اولویت پروژه های عمرانی استان قرار دارد و روند پیشرفت فیزیکی آن بصورت هفتگی در خلال جلسات شورای مسکن بررسی می‌شود.

منابع بانکی عامل تعیین‌کننده در پیشرفت طرح‌های نهضت ملی

 

طرح‌های مسکن قم روی ریل اجرا؛ هر روز یک‌قدم تا خانه‌دارشدن+ فیلم
استاندار قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان داشت: با پیگیری و هشدارهای مدیریت استان، بانک‌های مستقر قم در مباحث مختلف عمرانی و تامین مالی رویکردهای گذشته خود را اصلاح‌کرده‌اند.
سید محمد آقامیری یادآور شد: بانک‌های استان باید دست‌کم ۵۰ درصد از منابع خود را در داخل استان مصرف کنند که بخش مهمی از آنها در حوزه مسکن است.
استاندار قم با اشاره به نقش مهم منابع بانکی در اجرای طرح های نهضت ملی مسکن بر جلوگیری از مشارکت تعاونی های فاقد صلاحیت در اجرای واحدهای مسکونی در این استان تاکید می کند.
وی ادامه داد: هم اکنون قرارداد حدود ۱۰۰ هزار پرونده جهت ارائه به بانک‌ها جهت پرداخت به تسهیلات نهایی شده‌است.
آقامیری همچنین با اشاره به اجرای قانون جوانی جمعیت، تصریح کرد: قم باید در مبحث اجرا و واگذاری زمین طرح جوانی جمعیت در رتبه نخست کشور قرار بگیرد.
استاندار قم ادامه داد: باید از محل سفر دوم استانی رییس جمهوری به استان قم، نیازهای آتی این استان به طرح‌های آب و فاضلاب در طرح‌های نهضت ملی مسکن به‌صورت جدی موردتوجه قرار بگیرد.
آقامیری خاطرنشان کرد: در اجرای همه طرح‌های نهضت ملی مسکن در قم باید مباحث فرهنگی در کنار اقدام‌های عمرانی موردتوجه باشد.
وی اظهار داشت: مدیریت استان قم همچنین برخی از مدل‌های ویژه برای خانه‌دارشدن خانواده‌های دارای ۲ معلول و بیشتر را دنبال می‌کند تا این افراد از مشکل استیجار نشینی رها شوند.
وی با تاکید بر برنامه استان قم برای تکمیل به‌موقع از طرح‌های نهضت ملی مسکن، اظهار داشت: جلسه شورای مسکن قم به‌صورت هفتگی برگزار می‌شود و دستگاه‌های اجرایی موظف هستند گزارش پیشرفت طرح‌های نهضت ملی را به‌صورت هفتگی ارائه دهند تا موانع موجود برطرف شود.
آقامیری ادامه داد: تعاونی‌هایی که در گذشته عملکرد نامطلوبی در اجرای طرح های مسکن داشتند، حق ندارند در طرح های جدید نهضت ملی مسکن مشارکت کنند.

افزایش متقاضیان واجد شرایط طرح نهضت ملی مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، سهمیه اولیه این استان در طرح نهضت ملی مسکن ۶۳ هزار متقاضی بود که با به‌روزرسانی‌های اخیر این افراد به بیش از ۷۵ هزار نفر رسیده‌است.
حسین زنجیرانی فراهانی، یادآور شد: همچنین برای آماده‌سازی زیرساخت‌های اولیه مانند آب، برق و غیره تدابیر و همکاری‌های ویژه‌ای با شرکت‌های خدمت‌رسان انجام شده‌است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: احتمال دارد با صلاحدید مسوولان استانی در آینده نام سایت پرنیان به شهرک سلام و سایت طایقان به شهرک دلاوران در صورت نهایی‌شدن در کمیته نام‌گذاری، تغییر نام یابد که هنوز محل بحث دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم تعداد بالای متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن را مورد توجه قرار می دهد و بیان می کند سهمیه اولیه استان قم در طرح نهضت ملی مسکن ۶۳ هزار متقاضی بود که با به‌روزرسانی‌های اخیر این افراد به بیش از ۷۵ هزار نفر رسیده است.
زنجیرانی اضافه کرد: در سایت های یک‌طبقه سازی مسکن در قم، تلاش می‌شود تا سفت‌کاری و اتمام نمای ساختمان‌ها در کمتر از یک سال تکمیل و تحویل متقاضیان شود تا متقاضیان دست‌کم طی دو سال واحدهای خود را تکمیل کنند.
مدیرکل راه و شهرسازی قم با اشاره به برنامه‌ریزی جهت استفاده از انجمن خیرین مسکن‌ساز، ابراز داشت: زمینه برای احداث ۸۰۰ واحد مسکونی توسط خیرین در استان آماده است که مددجویان بهزیستی و کمیته امداد در اولویت این طرح خواهند بود.
وی همچنین خاطرنشان کرد: برای اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن برنامه‌ریزی‌های در بخش‌های مختلف مانند سلفچگان برای تامین زمین در حال انجام است.
بخش سلفچگان به مرکزیت شهر سلفچگان یکی از بخش‌های توابع قم است و دارای یک نقطه شهری و ۴۰ روستا است. این بخش بالغ بر ۱۵ هزار نفر جمعیت دارد که سه هزار نفر آن در شهر سلفچگان زندگی می‌کنند.
سلفچگان در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی قم قرار دارد.

پذیرش ۴۱ هزار متقاضی مسکن توسط بانک‌های عامل قم

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های قم نیز در خصوص روند تشکیل پرونده متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن، گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه، متقاضیان ۴۱ هزار و ۴۴۹ واحد برای دریافت تسهیلات ساخت مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن در قم توسط بانک‌های عامل پذیرش شدند.
سید رسول میرخلفی بیان داشت: در همین رابطه از میان ۴۱ هزار و ۴۴۹ واحد پذیرش شده، تاکنون فرایند عقد قرارداد پرداخت تسهیلات به متقاضیان ۱۲ هزار و ۷۵۰ واحد مسکونی به مبلغ ۶۴ هزار و ۹۷۸ میلیارد ریال در قم انجام شده و مابقی با سرعت در دست اقدام است تا اعتبار موردنیاز برای ساخت واحدها در کوتاه‌ترین زمان تامین شود.
به گفته دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های قم، از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه، متقاضیان ۴۱ هزار و ۴۴۹ واحد برای دریافت تسهیلات ساخت مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن در قم توسط بانک‌های عامل پذیرش شدند.
وی افزود: بانک‌های عضو شورای هماهنگی استان بر اساس قانون جهش تولید مسکن با استفاده از تمام ظرفیت‌های خود به میدان آمدند تا اعتبارات موردنیاز ساخت واحدها در طرح نهضت ملی مسکن برای متقاضیان در قم به‌خوبی تامین و این طرح در استان مطابق زمان‌بندی پیش‌بینی شده تکمیل شود.

 

نگاهی به طرح‌های مسکن قم/احداث ۳۰ هزار واحد مسکونی در شهرک پردیسان

طرح‌های مسکن قم روی ریل اجرا؛ هر روز یک‌قدم تا خانه‌دارشدن+ فیلم
سایت ۵۶۰ هکتاری پردیسان قم بزرگترین سایت احداث مسکن در طرح نهضت ملی است که در مجموع حدود ۳۰ هزار واحد مسکونی در آن احداث خواهد شد.
شهرک پردیسان که پیش‌ازاین با طرح مسکن مهر موردتوجه ویژه بود در طرح نهضت ملی مسکن نیز سهم اصلی از طرح‌های مسکن استان قم را ایفا می‌کند؛ طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این سایت‌های مختلف این شهرک در مجموع حدود ۳۰ هزار واحد مسکونی احداث می‌شود که به‌تنهایی نزدیک به ۵۰ درصد از سهمیه ابلاغی این استان را به خود اختصاص داده‌است.
هم اینک بخش مهمی از طرح نهضت ملی مسکن در قالب احداث خانه در اراضی ۵۶۰، ۲۲، ۲۷ و ۱۷ هکتاری در شهرک پردیسان به‌صورت آپارتمانی در حال ساخت است. بر اساس اطلاعات اداره کل راه و شهرسازی قم، سایت‌های طرح نهضت ملی مسکن قم در مجموع از پیشرفت فیزیکی بیش از ۱۲ درصدی برخوردار هستند.
سایت ۵۶۰ هکتاری پردیسان قم بزرگترین سایت احداث مسکن در طرح نهضت ملی است.
پردیسان در منطقه هشتم شهرداری قم و در جنوب غربی این شهر قم واقع شده است، این منطقه در سال ۱۳۷۷ توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال ۱۳۹۰ به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.

عملیات اجرایی سه سایت خانه‌های ویلایی در قم

به‌ غیراز سایت‌های مسکن شهر پردیسان، طرح نهضت ملی مسکن در سایر نقاط و اراضی در نظر گرفته شده در قم به‌صورت ویلایی و خانه‌های یک‌طبقه حیاط‌دار احداث می‌شود که بیشتر این سایت‌ها در نزدیکی روستاهای استان قم واقع شده و روند آماده‌سازی آنها از ابتدای سال‌جاری به‌صورت جدی‌تری آغاز شده‌است.
 

شهرک پرنیان و ظرفیت احداث ۴۰ هزار خانه ویلایی

طرح‌های مسکن قم روی ریل اجرا؛ هر روز یک‌قدم تا خانه‌دارشدن+ فیلم
طرح اولیه واحدهای شهرک پرنیان
شهرک پرنیان به فاصله ۲۱ کیلومتری پردیسان قم در محدوده روستای قلعه چم قرار دارد و به‌عنوان سایت جدید نهضت ملی مسکن قم ساخت خانه‌های ویلایی و واگذاری زمین در آن آغاز شده است. این سایت یکی از مهم‌ترین اراضی در نظر گرفته شده جهت اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان قم است.
در این سایت، ساخت خانه‌های یک‌طبقه حیاط‌دار ۳۰۰ مترمربعی در طرح نهضت ملی و ۲۰۰ مترمربعی برای طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پیش‌بینی‌ شده‌است.
شهرک پرنیان ظرفیت ۴۰ هزار واحد مسکونی را در خود دارد که در گام نخست در سه‌فاز ۱۷۰، ۳۶۰ و ۴۱۵ هکتاری اجرایی خواهد شد که در فاز اول آن به مساحت حدود ۱۷۰ هکتار طراحی و اجرا می‌شود.
احداث واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در سایت طایقان، پرنیان، اسلام‌آباد قنوات و شهرستان جعفرآباد و کهک به‌صورت خانه‌های یک‌طبقه حیاط‌دار در حال احداث است و روند واگذاری و آماده‌سازی اراضی آنها آغاز شده است.

 

 

طرح‌های مسکن قم روی ریل اجرا؛ هر روز یک‌قدم تا خانه‌دارشدن+ فیلم
تصویر هوایی شهرک طایقان قم

احداث ۴ هزار واحد ویلایی در سایت طایقان

سایت طایقان در فاصله هفت‌کیلومتری شهرک پردیسان قم و نزدیکی روستای طایقان قرار گرفته است نیز یکی از سایت‌های مهم در طراحی واحدهای نهضت ملی مسکن استان قم است. روستای طایقان در بخش سلفچگان قرار دارد؛ ۱۸ کیلومتر با قم فاصله دارد و در جنوب غربی استان قرار گرفته است.
طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است در این سایت و در فاز نخست آن ۴ هزار واحد مسکونی احداث شود که هم اینک زیرسازی اراضی آن در حال انجام است. متراژ زمین هر واحد در سایت طایقان ۱۶۰ تا ۱۸۰ متر و زیربنای هر واحد نیز بین ۹۰ تا ۱۱۰ مترمربع در نظر گرفته شده‌است.
همچنین اسلام‌آباد شهر قنوات نیز دیگر سایت مسکن ویلایی در قم است که هنوز واگذاری زمین در آن آغاز نشده و پیش‌بینی می‌شود پس از تکمیل ظرفیت سایت پرنیان، متقاضیان جدید و باقی‌مانده این طرح به شهر قنوات منتقل شوند.
علاوه بر این، طرح‌های نهضت ملی مسکن در سطح دو شهرستان جعفرآباد و کهک نیز باهدف حمایت از مردم بومی و پاسخگویی به دغدغه جوانان نیز برنامه‌ریزی‌شده که اقداماتی نیز در این زمینه در دستور کار مسوولان استانی است.
به گفته کارشناسان و ناظران در صورت اجرای به موقع و با سرعت این طرح در استان، ضمن جبران عقب ماندگی های یک دهه گذشته در بازار مسکن، شاهد بازگشت آرامش و تثبیت قیمت در این بازار در استان قم و بسترسازی بهتر جهت اجرای قانون جوانی جمعیت خواهیم بود.

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdciwpaz.t1a5q2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما