تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۰
کد مطلب : 14361
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی قم:

تسطیح اراضی با هدف حفاظت از خاک در قم اجرا می‌شود

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: طرح‌های عملیاتی برای تسطیح و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی با هدف حفاظت از خاک به عنوان یکی از مهمترین مولفه‌های تولید محصولات غذایی دراین استان اجرا می‌شود.
تسطیح اراضی با هدف حفاظت از خاک در قم اجرا می‌شود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری محمد حسین احمدپور روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان داشت: انجام اقداماتی نظیر تسطیح و یکپارچه سازی اراضی موجب حفاظت خاک شده و در نتیجه اجرای مستمر طرح‌های آب و خاک در بخش کشاورزی استان موجب تحقق کشاورزی پایدار و افزایش تولید محصولات می‌شود.
وی ادامه داد: در همین ارتباط در سال ۱۴۰۱ عملیات تسطیح اراضی در سطح ۴۴۸ هکتار از زمین‌های کشاورزی قم با اعتبار ۴۹ میلیارد ریال اجرا شد که صرفه جویی حدود ۶۰۰ هزار متر مکعبی در مصرف آب را درپی داشت؛ امسال نیز با تامین اعتبارات لازم این روند در مقیاس بیشتری ادامه می‌یابد.
وی همچنین با اشاره به اقدام‌های سازمان جهاد کشاورزی قم برای مدیریت منابع آبی در راستای افزایش تولید محصولات و تامین امنیت غذایی مردم، افزود: با اجرای طرح‌هایی نظیر سامانه‌های نوین آبیاری، پوشش انهار سنتی و کانال‌های آبیاری عمومی و انتقال آب با لوله، از هدر رفت آب در زمین‌های کشاورزی استان جلوگیری به‌عمل آمده و بهره‌وری آب افزایش می‌یابد.
گفتنی است در سال گذشته، ۲۸ طرح سامانه‌های نوین آبیاری در سطح بیش از یک‌هزار و ۳۷۷ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان قم با اعتباری حدود ۴۰۰ میلیارد ریال که بیش از ۲۸۴ میلیارد ریال آن توسط دولت و بقیه توسط کشاورزان تامین شد، اجرا گردید.
به گزارش ایرنا،‌ براساس نظر مسئولان سازمان جهاد کشاورزی قم با توجه به راهبرد کاهش میزان مصرف آب در بخش کشاورزی استان، اجرای عملیات تسطیح اراضی و نیز استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری در سطح مزرعه‌ها و باغ‌های قم با جدیت دنبال می‌شود و در این زمینه از فناوری‌های پیشرفته برای پیشبرد سریعتر کار استفاده خواهد شد.
۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد، از این میزان به طور میانگین ۶۴ هزار هکتار به زیر کشت می‌رود که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.
همچنین به طور کلی هفت درصد ارزش افزوده استان قم متعلق به بخش کشاورزی است که با گسترش سرمایه‌گذاری و ارتقا ظرفیت تولید، این میزان در حال افزایش است.
آمارها نشان می‌دهد حدود ۱۴ هزار بهره‌بردار و ۴۰ هزار نفر نیروی کارگری در زمینه تولید محصولات کشاورزی در این استان فعال هستند.
بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.
 
 
انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcezx8z.jh8epi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما