تاریخ انتشار :پنجشنبه ۴ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب : 14031
عضو شورای اسلامی شهر قم در گفتگو با قم فوری:

لایحه ننگین کاپیتولاسیون نباید فراموش شود

عضو شورای اسلامی شهر قم گفت: رهبر معظم انقلاب در خصوص جهاد تبیین بارها تأکید داشتند که یادآوری و بازخوانی حوادث تاریخی از جمله کاپیتولاسیون برای نسل جدید شامل این جهاد می‌شود تا عواقب حضور و تسلط بیگانگان به‌خصوص آمریکای جنایت‌کار تبیین شود.
لایحه ننگین کاپیتولاسیون نباید فراموش شود
محمود مسگری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فوری اظهار داشت: ۴ آبان سالروز اعتراض حضرت امام خمینی (ره) به لایحه کاپیتولاسیون و یا همان مصونیت اتباع کشور آمریکا در ایران است که نباید این لایحه ننگین فراموش شود.
عضو شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در خصوص جهاد تبیین بارها تأکید داشتند که یادآوری و بازخوانی حوادث تاریخی از جمله کاپیتولاسیون برای نسل جدید شامل این جهاد می‌شود تا عواقب حضور و تسلط بیگانگان به‌خصوص آمریکای جنایت‌کار تبیین شود.
وی افزود: باتوجه‌به اینکه کشورهای غربی‌ها نگاه خاصی به خاورمیانه مخصوصا‌ً به ایران داشتند، بعد از اینکه کشورهای استعمارگری مثل شوروی سابق، انگلیس و قبل از آنها پرتغال قسمتی از ایران را تصاحب کرده بودند و منابع ایران را به یغما می‌بردند آمریکا هم در دوره محمدرضا پهلوی مسلط به کشور ما شده بود و مستشاران نظامی آن‌ها هر کاری که دوست داشتند در ایران و منطقه انجام می‌دادند و ثروت ملت ایران را به غارت می‌بردند.
مسگری تصریح کرد: در این اوضاع محمدرضا پهلوی برای خوش‌رقصی پیش آمریکا لایحه ننگین مصونیت قضایی مستشاران آمریکایی را به مجلس شورای ملی داد که باعث اعتراض امام خمینی (ره) شد و در این زمینه فرمودند اگر یک ایرانی با یک سگ آمریکایی تصادف کند محاکمه می‌شود؛ اما اگر یک آمریکایی یک ایرانی را مورد تعرض قرار دهد در مجامع ایران محاکمه نخواهد شد.
عضو شورای اسلامی شهر قم عنوان داشت: به همین دلیل حضرت امام خمینی (ره) این موضوع را برنتابیده و دست به اعتراض و افشاگری زدند، از طرفی در این لایحه سوگند به قرآن حذف شده بود که امام خمینی (ره) به مردم ایران مخصوصاً علما هشدار داد و همین حرکت امام باعث اعتراضات گسترده شد.
مسگری تأکید کرد: و بعد از آن در ۱۳ آبان منجر امام خمینی (ره) تبعید شد که این موضوع سرآغاز مبارزات جدی مردم ایران شد و در نهایت در بهمن‌ماه سال ۱۳۵۷ منجر به پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد.
وی گفت: از این واقعه تاریخی باید درس گرفت و اجازه نداد هیچ بیگانه‌ای بر کشور مسلط شود، همان‌طور مشاهده می‌شود حضور آمریکا در کشورهای منطقه تنها باعث آسیب به منطقه و کشتار زنان و کودکان بی‌دفاع شده است، مهم‌ترین موضوعی که در منطقه وجود دارد موضوع همدلی و ارتباط با کشورهای همسایه است تا بیگانگان نتوانند به بهانه ایران‌هراسی وارد منطقه شوند.
باید روحیه استکبارستیزی همواره بین مردم و نسل جدید تقویت شود و با کوش به فرمان بودن به رهبری واحد اجازه ندهیم آسیبی به کشور وارد شود.
انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcizuaz.t1a5p2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما