تاریخ انتشار :پنجشنبه ۴ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۱۰
کد مطلب : 14013
شهر مقدس قم در شب رحلت بانوی کرامت حضرت فاطمه معصومه(س) دختر امام موسی کاظم(ع) و خواهر گرامی حضرت امام رضا(ع)، یکپارچه سیاه پوش و غرق در عزا و ماتم شده‌است.
قم در شب رحلت حضرت معصومه(س) غرق در عزا و ماتم  است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری مردم مومن و خداجوی شهر مقدس قم در این شب حزن‌انگیز همراه با زائرانی از سراسر کشور در حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) حضور یافته و سوگواری می‌کنند.
شیفتگان خاندان عصمت و طهارت (ع) در قالب دسته های عزاداری از نقاط مختلف قم به حرکت در آمده و در حرم مطهر حضرت معصومه(س) اجتماع کرده و در سوگ رحلت آن بانوی گرامی اسلام بر سرو سینه می‌زنند و اشک ماتم می‌ریزند.
آیین سوگواری رحلت جانسوز حضرت فاطمه معصومه (س) در مسجد مقدس جمکران، دفاتر و بیوت مراجع عظام تقلید و بقاع متبرک امامزادگان برپا شده‌است و سخنرانان و مداحان اهل بیت(ع) گوشه ای از زندگانی گهربار آن بانوی گرامی اسلام را بیان می‌کنند.
مراسم تعویض پرچم، عزاداری نوجوانان فاطمی، محفل مشکات الکریمه ویژه دانشجویان دختر در شبستان حضرت زهرا(س) و مراسم شب شهادت در شبستان امام خمینی(ره) از جمله آیین‌های عزاداری امروز و امشب است.
آیین‌های مختلف عزاداری مردم قم در روز پنجشنبه چهارم آبان ماه شامل محفل دختران بهشتی، ویژه برنامه سوگواری شهادت حضرت برای دختران ۱۳ تا ۱۷ سال در صحن پیامبر اعظم، مراسم جاروکشان در صحن امام رضا(ع)، دسته عزاداری خادمان ساعت هشت صبح از بیت النور، تجمع کودکان فاطمی در شبستان نجمه خاتون، مراسم شام غریبان در شبستان امام خمینی(ره) و مراسم شمعدان گردانی در شبستان نجمه خاتون است.
مراسم ضیافت دوست در شبستان امام خمینی (ره)، دعای ندبه در شبستان امام خمینی (ره)، سخنرانی علیرضا پناهیان و عرض ارادت مداحان قم در شبستان امام خمینی (ره) و نمایشگاه دختران بهشتی نوجوان شامل غرفه های تخصصی دانش آموزان در صحن پیامبر اعظم از دیگر برنامه های حرم مطهر حضرت معصومه(س) در روز رحلت این بانوی بزرگ اسلام است.
همچنین در این شب غم‌بار سید حمید رضا برقعی ، سید رضا نریمانی و مهدی رسولی از شاعران و مداحان اهل بیت در سوگ رحلت حضرت معصومه(س) به شعرخوانی و مداحی پرداختند.
در سال ۲۰۱ هجری قمری حضرت معصومه(س) با همراهی بستگانش برای دیدن برادرش، امام رضا(ع) راهی خراسان شد که در نزدیکی ساوه به علت اتفاق‌هایی که افتاده بود از ادامه مسیر بازماند و از اطرافیان خواست تا او را به شهر قم برسانند.
آن حضرت روز ٢٣ ربیع الاول سال ٢٠١ هجری قمری وارد شهر مقدس قم شدند، «موسی بن خزرج» بزرگ خاندان «اشعری» درکنار سایر بزرگان شهر قم به استقبال این بانو رفتند، آن بزرگوار به مدت ١٧ روز در این شهر زندگی کردند و محل عبادت آن حضرت در مدرسه ستیه به نام «بیت النور» که هم اکنون محل زیارت ارادتمندان آن حضرت است، واقع بود.
حضرت معصومه(س) سرانجام در روز دهم ربیع الثانی سال ٢٠١ هجری قمری دعوت حق را لبیک گفت و امروز مرقد مطهرش پناهگاه عاشقان و دلسوختگان مکتب اهل بیت(ع) است که از اقصی نقاط جهان اسلام برای زیارت مرقد این بانو رهسپار شهر قم می‌شوند.





انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcipuaz.t1a5z2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما