تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۴۰
کد مطلب : 13343
شهر مقدس قم در روز اربعین حسینی غرق در عزا و ماتم شده و زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت معصومه(س) با برگزاری آیین های عزاداری در اربعین شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) و یاران با وفایش اشک ماتم می ریزند.
قم در روز اربعین حسینی به سوگ نشست
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری روزهای منتهی به اربعین حسینی در قم کم شباهت به مسیر نجف به کربلا نیست؛ شهر مقدس قم به‌واسطه وجود مضجع نورانی کریمه اهل‌بیت (س) و مسجد مقدس جمکران در این روزها میزبان و پذیرای هزاران زائر ایرانی و خارجی اربعین حسینی در مسیر رفت‌وبرگشت به کربلای معلی است و طبق آخرین آمار رسمی از ۲۷ مرداد تا پایان روز دوشنبه ۱۳ شهریورماه جاری بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار زائر وارد شهر قم شده و حدود ۲۰۰ هزار نفر از آنها که به طور عمده از زائران غیرایرانی هستند در مواکب قرارگاه مردمی اربعین این استان اسکان یافته‌اند.
اربعین حسینی در شهر مقدس قم همه ساله میعادگاه عاشقانی است که عهد و پیمان خود را با حضور در مسجد مقدس جمکران با حضرت بقیه الله الاعظم(عج) تازه می‌کنند، عاشقانی که از نقاط دور و نزدیک خود را به شهر آشیانه اهل‌بیت (ع) می‌رسانند و در حریم امن و نورانی آن، نفسی تازه می‌نمایند.
فضای حاکم بر شهر قم کربلایی و عاشورایی است؛ معابر و خیابان‌های منتهی به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) آکنده از خیل عاشقانی است که با شور و شعور وصف‌ناپذیری مشغول عزاداری و تعظیم شعائر دینی هستند.
آیین‌های عزاداری و سوگواری اربعین حسینی از شامگاه گذشته در مساجد، هیئت‌های مذهبی، تکایا، بقاع متبرک و در رأس آنها حرم مطهر حضرت معصومه و مسجد مقدس جمکران آغاز شده و هر لحظه بر شکوه و عظمت آنها افزوده می‌شود.
اربعین در قم رنگ و بوی مسیر نجف به کربلا دارد؛ مردم مؤمن و دلداده این شهر از چند روز قبل در حال آماده‌سازی و برگزاری آیین باشکوه پیاده‌روی جاماندگان اربعین از حرم کریمه اهل بیت تا مسجد مقدس جمکران شده‌اند و از روز گذشته بلوار معنوی پیامبر اعظم (ص) لحظه‌ای از حضور عاشقان مکتب نجات‌بخش اهل‌بیت (س) خالی نشده است.
در طول مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین قم موکب های زیادی از روزهای گذشته مستقر شده و از شامگاه سه‌شنبه خدمت‌رسانی به زائران را آغاز کرده‌اند.
به‌خاطر حجم بالای زائران، پلیس راهور استان قم طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که باتوجه‌به برگزاری مراسم پیاده‌روی و برپایی موکب‌ها در بلوار پیامبر اعظم (ص) مسیر حرم مطهر به سمت مسجد مقدس جمکران، تمامی معابر منتهی به این مسیر مسدود و مسیر برگشت بلوار پیامبر اعظم از جمکران به سمت حرم مطهر در اختیار ناوگان حمل‌ونقل عمومی قرار می‌گیرد.
گفتنی است برنامه پیاده‌روی دلدادگان حسینی امروز و هم‌زمان با روز اربعین از ساعت ٦ صبح تا ٨ شب ادامه دارد و زیارت اربعین نیز بعد از نماز ظهر و عصر در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) قرائت خواهد شد.
همچنین ویژه‌برنامه‌های روز اربعین در مسجد مقدس جمکران از ساعت ١٧ امروز آغاز می شود و تا ساعات ابتدایی بامداد فردا ادامه خواهد داشت.
 

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcdss0f.yt0so6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما