تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب : 12695
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان قم خبرداد:

افزایش دو برابری فرزندخواندگی در قم طی سال گذشته

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان قم بیان کرد: در سال گذشته ۳۷ مورد فرزند خواندگی داشتیم؛ این میزان نسبت به سال ۱۴۰۰ که ۱۸ مورد فرزندخواندگی داشتیم رشد دو برابری را داشته است و امیدواریم این روند در سال جاری نیز ارتقاء کمی و کیفی داشته باشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری علیرضا محمدی به مناسبت هفته بهزیستی در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی در قالب سه دفتر حمایت از کودکان و نوجوانان، دفتر توانمندسازی خانواده و زنان و دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی فعالیت می‌کند.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان قم با بیان اینکه دفتر حمایت از کودکان و نوجوانان ساماندهی کودکان بی سرپرست و یا بد سرپرست را بر عهده دارد، افزود: کودکانی که سرپرست موثری ندارند و والدین آن‌ها معتاد و یا زندانی هستند و همچنین شیرخواران و نوزادان بی‌سرپرست و مجهول‌الهویه با حکم مقام قضایی در مرکز ما پذیرش می‌شوند.
وی با بیان اینکه خانواده‌های بدون فرزند متقاضی فرزندخواندگی نوزادان بی سرپرست هستند، ادامه داد: سازمان بهزیستی همزمان با ساماندهی این نوزادان به عنوان متولی این کار بعد از طی روال اداری و احراز شرایط بر اساس دستورالعمل‌ها، این شیرخواران را به خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی تحویل می‌دهد.
محمدی بیان کرد: در سال گذشته ۳۷ مورد فرزند خواندگی داشتیم؛ این میزان نسبت به سال ۱۴۰۰ که ۱۸ مورد فرزندخواندگی داشتیم رشد دو برابری را داشته است و امیدواریم این روند در سال جاری نیز ارتقاء کمی و کیفی داشته باشد.
وی تصریح کرد: شیرخوارگاه ما مختص کودکان مقطع سنی صفر تا سه سال است لذا بعد از سه سالگی تا شش سالگی کودکان اعم از دختر و پسر به مرکز مربوطه منتقل می‌شوند و از سن هفت سالگی تفکیک می‌شوند و برای مقطع سنی ۱۳ تا ۱۸ نیز به صورت تفکیک جنسیتی مراکز نگهداری داریم.
محمدی ادامه داد: هدف ما باز پیوند کودکان بد سرپرست است لذا اگر فرزندی وارد این چرخه شد در صورت احراز شرایط والدین و یا اقوام درجه یک با حکم قضایی کودکان به خانواده باز گردانده می‌شوند.
وی اجرای طرح میزبان را در طی سال جاری مورد توجه قرار داد و گفت: طرح میزبان به صورت امین موقت نوزادان اجرا می‌شود؛ به این صورت که نوزادان برای مدتی کنار خانواده‌ها باشند تا خانواده متقاضی پیدا شود، آسیب این کار کمتر از نگهداری در مراکز است، لذ افرادی که متقاضی امین موقت هستند می‌توانند به بهزیستی مراجعه کنند.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان قم یادآور شد: یکی از مقوله‌های فعالیت دفتر کودکان و نوجوانان فرزندان امداد بگیر هستند؛ به این معنا که کودکانی که به خانواده باز پیوند شدند اما همچنان مشکلات معیشتی دارند مورد حمایت قرار می‌گیرند؛ در حال حاضر ۱۲۳ نفر کودک امداد بگیر در استان قم داریم.
محمدی اظهار کرد: دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی نیز در حوزه آسیب‌های کودک‌آزاری، همسرآزاری، کودکان خیابانی، کودکان کار، خودکشی، خشونت و مشاجرات خانگی فعال است؛ خط ۱۲۳ اورژانس شبانه‌روزی اجتماعی است که برای ما بسیار اهمیت دارد مردم در صورت مشاهده این خشونت‌ها می‌توانند با این شماره تماس بگیرند تا مداخله و ساماندهی در اسرع وقت انجام شود؛ امسال توانستیم در بُعد نیروی انسانی و بُعد امکانات سخت افزاری و وسیله نقلیه تجهیز و توسعه را برای اورژانس اجتماعی داشته باشیم.
وی گفت: امسال پایگاه‌های خدمات اجتماعی را احیا کردیم که مبنای خدمات این پایگاه‌ها محله محور است، فعالیت‌ها در قالب خانه امن زنان، خانه سلامت دختران در معرض آسیب اجتماعی، مرکز مداخله در بحران فردی و خانوادگی، مرکز ساماندهی کودکان کار انجام می‌شود.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان قم تاکید کرد: در قم کودک کاری که نیازمند درآمد روزانه است ایرانی و هم اتباع وجود دارد، اما می‌توان گفت کودک خیابانی در استان قم نداریم؛ زیرا در صورت مشاهده موارد انگشت شمار سریع مداخله کرده و به مراکز ساماندهی کودکان کار هدایت می‌شوند و خدمات موردنیاز را دریافت می‌کنند؛ در همین راستا طرح توانمندسازی مادران و ایجاد مشاغل خانگی را برای تامین معیشت خانواده‌های این کودکان دنبال می‌کنیم.
وی بیان کرد: یکی از اولین فعالیت‌های سازمان از بدو تاسیس که این خدمات کماکان نیز ادامه دارد دفتر توانمندسازی خانواده و زنان خاص بانوان خودسرپرست و یا زنانی است که سرپرست آن‌ها از کار افتاده است.
محمدی افزود: در حال حاضر بالغ بر یک هزار و ۴۴۰ خانواده تحت پوشش داریم که با توجه به روند پذیرش و ترخیص، تعداد زنان تحت پوشش متغیر است.
وی یادآور شد: یکی از مسائل مهم این دفتر توجه به وضعیت فرزندان این خانواده اعم از دانش آموز و دانشجو است، مسئله تحصیل این‌ها برای ما بسیار اهمیت دارد و امروز به ۲۷۱ نفر از دانش‌آموزان و ۲۳ دانشجو کمک هزینه تحصیلی پرداخت می‌شود؛ همچنین ودیعه مسکن و تعمیر، درمان و تهیه وسایل ضروری زندگی خدماتی است که به این خانواده‌ها ارائه می‌کنیم.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان قم با بیان اینکه رویکرد ما توانمند سازی است، اظهار کرد: بنا داریم با آماده سازی شغلی و حرفه آموزی این خانواده‌ها بتوانند به درآمد پایدار برسند و وابستگی آن‌ها به سازمان قطع شود.
وی ادامه داد: یکی از خدمات، بیمه اجتماعی زنان خانه دار است که از حدود ۱۰ سال قبل آغاز شده؛ البته متاسفانه پذیرش جدید نداریم اما زنانی که به آستانه بازنشستگی برسند می‌توانند مستمری بگیرند که حق بیمه آن را سازمان پرداخت کرده است.
محمدی در پایان توجه به مسئله حفظ جوانی جمعیت را از دیگر مسائل مهم دانست و گفت: خانواده های که صاحب چندقلو می شوند در صورت احراز شرایط می‌توانند از خدمات سازمان بهره‌مند شوند؛ در حال ۴۲۳ خانواده چند قلو تحت پوشش داریم که خدمات مستمری ماهانه و کمک هزینه ودیعه مسکن و تهیه وسایل ضروری را دریافت می‌کنند.

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdccpeqs.2bqio8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما