تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۰ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۲۲
کد مطلب : 12641
چاوشیان دررادیو گفت وگو گفت: هرقدر فاصله سنی والدین بافرزندان كمتر باشد آن ارتباط گیری موثر بهتر شكل می‌گیرد،یكی از ویژگی‌های خانواده تراز فرزندآوری در سنین پایین است كه امتیازات ویژه‌ای دارد واین فرصت را می‌دهد كه فرزندان بیشتری متولدشوند.
فرزندآوری در سنین پایین یكی از شاخص‌های خانواده تراز است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری برنامه«ترنج» با موضوع خانواده تراز و رسالت فرزندآوری و حضور دكتر سید محمدحسین چاوشیان(دبیر مجمع ملی خانواده، پژوهشگر مطالعات خانواده در دانشگاه برن سوئیس و مدیر مسئول خبرگزاری پیام خانواده)، دكتر زهرا میرزایی(دكترای مطالعات زنان و استاد دانشگاه) و ارتباط تلفنی با دكتر رضا دهقان نژاد(عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در گروه فقه و حقوق اسلامی كارشناس و مشاور حوزه خانواده) روانه آنتن شد.
ترنج: چه ارتباطی بین جمع خانواده و وجود فرزند وجود دارد؟
میرزایی: خانواده فضایی است كه مشروع به نیازهای فطری بشریت پاسخ می‌دهد، فرزندآوری تبلور ارتباط و عشق بین زن و مرد است و در دیدگاه‌های روانشناسی و حتی جامعه شناسی غایت امیال فطری بشر است كه از خود چیزی بر جای بگذارد كه آن را می‌پسندد و برایش تلاش كرده؛ یعنی میراث به جای مانده، فرد با وجود فرزند تمدن را می‌آفریند و خارج از پیچیدگی‌های دنیای مدرن و سختی‌ها وجود فرزند زیباترین حسی است كه بشر تجربه می‌كند.
ترنج: خانواده تراز را چگونه تعریف می‌كنند؟
چاوشیان: منظور از خانواده تراز، خانواده تراز انقلاب اسلامی است كه كمك و بسترسازی، برای رسیدن به تمدن سازی اسلامی مد نظر انقلاب می‌كند و فقط یك شاخص را شامل نمی‌شود بلكه از بدو شكل گیری خانواده، شاخص‌های آن مد نظر گرفته می‌شود، مشكلاتی كه در خانواده‌ها وجود دارد ناشی از انتخاب‌های ناصحیحی است كه بین زوجین صورت می‌گیرد كه به علت عدم آگاهی، عدم مهارت‌های لازم و شناخت خود و محیط پیرامون است. متاسفانه در عصر مدرنیته بعضاً دچار خود فراموشی می‌شویم و هویت خود را فراموش می‌كنیم. از نگاه دینی جایی كه تربیت معنوی كمرنگ شود معنا بخشی به زندگی و یاد خدا كمرنگ می‌شود قاعدتاً خود فراموشی سراغ انسان می‌آید. در بحث ازدواج باید مشاوره‌ها را جدی گرفت در كشور آمار مراجعین به مشاوران پایین است و وضعیت فرزندآوری در عصر كنونی مناسب نیست و میزان باروری در كل كشور پایین است و در فرزندآوری و ازدواج به موقع موفق نبودیم.
ترنج: حضور فرزند چه نقشی در تحكیم خانواده دارد؟
دهقان نژاد: یكی از مباحث مطرح در فرزندآوری در خصوص خانواده است و شش اثر مهم فرزند آوری برای خانواده‌ها كمتر گفته شده و فقط مسئله اقتصادی نیست و بسیاری از مسائل روحی روانی وابسته به فرزندآوری است و یكی از دلایل عمده طلاق در كشور ناباروری است، فرزند به امنیت و استحكام خانواده بسیار كمك می‌كند. هر چقدر تعداد فرزندان بیشتر باشد در تربیت به والدین كمك می‌كند و به نوعی صرفه‌جویی در وقت است؛ یعنی اگر والدین بتوانند فرزند اول را درست تربیت كنند كار خیلی راحت می‌شود البته به شرطی كه فاصله سنی آنها زیاد نباشد، كودكان نیاز به هم بازی دارند و اسباب بازی‌های گران قیمت نمی‌تواند نیاز آنها به هم بازی را تامین كند. خانواده‌هایی كه تك فرزند هستند فرزندان خود را مشغول به برنامه تلویزیونی و بازی‌های رایانه‌ای می‌كنند كه عواقب روحی روانی و حتی جسمانی بسیاری برای كودك داردو پدر و مادر باید توجه داشته باشند این خدمت به فرزند نیست بلكه ظلم به او است، گاهی كودكانی كه هم بازی ندارند را به مهد كودك می‌فرستند مهد كودك‌ها باید آموزش محور باشند و نه پرورش محور چون از لحاظ روحی و روانی مضر هستند، و تعداد كمی از والدینی كه كودكانشان هم بازی ندارند با آنها بازی می‌كنند؛ اما صبر و حوصله كافی ندارند و بعد از مدتی عصبانی می‌شوند و به آنها تبلت یا گوشی می‌دهند.
ترنج: آیا تغییر سبك زندگی و حضور بانوان در اجتماع در كاهش باروری تاثیر دارد؟
میرزایی: نمی‌توان مانع از فعالیت اجتماعی خانم‌ها شد و باید به تمام سلایق و علایق آنها احترام گذاشت و مانعی برای حضور اجتماعی‌ آنها وجود ندارد و وظیفه حضور اجتماعی دارند؛ پس این میل و نیاز زنان بسیار پسندیده و به جا است و باید امكانات و همكاری‌های لازم برای فرزندآوری بانوان را فراهم كرد.
ترنج: چه راهكاری وجود دارد كه خانواده‌ها تحت تاثیر فضای مجازی و زندگی غربی قرار نگیرند؟
چاوشیان: فضایی كه در آن زندگی می‌كنیم؛ فردگرایی تحت شرایط شبكه‌های اجتماعی رشد پیدا كرده است و شكاف نسلی به وجود آمده با ورود به فضای مجازی بیشتر نمایان می‌شود، نباید اجازه بدهیم این شكاف بیشتر شود و یكی از عوامل بازدارنده و شاخص‌هایی كه برای خانواده تراز در حوزه فرزندآوری باید به آن اشاره كرد بحث فرزندآوری در سنین پایین است و طبق پژوهش‌ها و رصد بافت‌های اجتماعی هر چقدر فاصله سنی والدین با فرزندان كمتر باشد آن ارتباط گیری موثر بهتر شكل می‌گیرد و هرچه فاصله بیشتر شود به سمت شكاف نسلی می‌رویم. شبكه‌های اجتماعی و فضای مجازی سرعت تحولات اجتماعی را چند برابر كرده یكی از ویژگی‌های خانواده تراز فرزندآوری در سنین پایین است كه امتیازات ویژه‌ای دارد و این فرصت را می‌دهد كه فرزندان بیشتری متولد شوند.
ترنج: چه میزان كمرنگ شدن مسائل عاطفی در خانواده‌ها در فرزندآوری تاثیر دارد؟
دهقان نژاد: با رشد فضای مجازی و با توجه به عدم آشنایی برخی از زوج‌ها با مهارت‌های زندگی مشكلات در خانواده‌ها بیشتر می‌شود، به دو گروه فرزندآوری را توصیه نمی‌كنیم ۱_آن دسته كه در ضرورت زندگی واقعاً مشكل دارند۲_خانواده‌هایی كه تنش و اختلافات جدی در روابط زناشویی دارند.
چاوشیان: در زمینه فرزندآوری نرخ باروری پایین است؛ اما خوشبختانه میزان اشتیاق به فرزندآوری بالا رفته، در حوزه بحث‌های رفاهی خانواده و مشوق‌های فرزندآوری معتقدیم سیاست‌های غیر مستقیم و مستتر در حوزه خانواده و فرزندآوری تاثیر بیشتری از سیاست‌های بارز دارد و بهتر است به مشوق‌های فرزندآوری مقطعی نگاه نكرد.
ترنج: در ترویج الگوهای خانواده كامل ایرانی چه راهكارهایی وجود دارد؟
میرزایی: مهمترین عامل در فرزندآوری نگرش و همراهی اطرافیان با پدر و مادر مخصوصاً با مادر است اینكه مادر در تجربه اول فرزندآوری چه واكنشی از اطرافیان دریافت می‌كند بسیار تاثیرگذار است؛ پس مهم است كسی كه فرزندآوری می‌كند از او حمایت شود.

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcdf90f.yt0xo6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما