تاریخ انتشار :سه شنبه ۶ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۲۰
کد مطلب : 12485
چاوشیان عنوان كرد: در اصل تشكیل خانواده متاسفانه؛ ازدواج‌های ناآگاهانه و انتخاب‌های نادرست باعث می‌شود؛زندگی با بحران و چالش مواجه شود و در مقوله تحكیم،نقش‌های اعضای خانواده باید مشخص شود و در بحث تعالی،خانواده با جامعه ارتباط پیدا می‌كند.
خانواده تراز انقلاب اسلامی را باید در سه ساحت تشكیل، تحكیم و تعالی دید
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری دكتر سید محمدحسین چاوشیان(دبیر مجمع ملی خانواده، پژوهشگر مطالعات خانواده در دانشگاه برن سوئیس) با برنامه«ترنج» در مورد موضوع خانواده تراز انقلاب اسلامی گفتگو كرد.
ترنج: سیاستگذاری خانواده در انقلاب اسلامی را چگونه ارزیابی می‌كنید؟
چاوشیان: با بررسی در سیاستهای زنان و خانواده از بدو انقلاب، با نقطه عطفی مواجه می‌شویم و در سال ۹۵ سیاست‌های كلی خانواده توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد و در سیاست‌های كلی خانواده با یك مفهوم جدیدی تحت عنوان خانواده محوری مواجه شدیم در حالی كه در هیچ یك از سیاست‌های قبلی در حوزه زنان و خانواده این تعبیر مشاهده نمی‌شد و این نشان می‌دهد مقام معظم رهبری تاكید ویژه‌ دارند تا خانواده را به عنوان كل، سیستم و نهاد ببینیم و اینكه خانواده را به فرزند، زن و شوهر تقلیل ندهیم. در بند اول این سیاست خانواده محور همه نهادهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و حتی مسكن و شهرسازی قرار می‌گیرد قبل از سال ۹۵ سیاست‌ها خانواده‌محور نبودند. باید در نهادهای اجتماعی جایگاه خانواده با ثبات باشد در همه نهادهای حاكمیتی اداری سازمانی نیاز به این داریم كه یك پیوست خانواده وجود داشته باشد؛ یعنی اساس خانواده محوری را در قلب سازمان‌ها و نهادها ببینیم. اگر این سیاست‌های ۱۴ گانه به برنامه برسد و در سطح اجرایی بتواند در جامعه نمود عملی پیدا كند خیلی از آسیب‌های اجتماعی كاهش پیدا خواهند كرد.
ترنج: چند نمونه از سیاست‌های ۱۶ گانه خانواده را نام ببرید؟
چاوشیان: بند بند این سیاست‌ها، راهبردی برای داشتن خانواده جامعه محور است، دربند ششم ارائه و ترسیم الگوی اسلامی خانواده و تربیت و ترویج سبك زندگی اسلامی الزاماتی دارد. خانواده تراز را باید در سه ساحت تشكیل، تحكیم و تعالی دید در اصل تشكیل خانواده و ازدواج، متاسفانه؛ ازدواج‌های نا آگاهانه و انتخاب‌های نادرست باعث می‌شود؛ زندگی با بحران و چالش مواجه شود. در مقوله تحكیم خانواده نقش‌های اعضای خانواده باید مشخص شود و مسئولیت پذیری به افراد خانواده داده شود، بحث تعالی خانواده با جامعه ارتباط پیدا می‌كند و خانواده باید در راستای جامعه سازی باشد؛ یعنی خانواده‌ای تراز است كه بتواند در بستر جامعه كمك كند و در راستای تمدن سازی كار كند. متاسفانه یكی از آسیب‌هایی كه در بحث خانواده با آن روبرو هستیم تقدس زدایی از ساحت خانواده است عامل موثر بر این قداست زدایی كه در خانواده تاثیر می‌گذارد ظهور و بروز پدیده فردگرایی است كه با استفاده از رسانه‌های مدرن و شبكه‌های اجتماعی باعث شده خانواده به جای اینكه یك سیستم و كل باشد فرد گرا شود و ازدواج‌های سفید متاثر همین فرد گرایی است لذا در بند ششم سیاست‌ها تاكید می‌شود تا الگوهای اصیل ایرانی اسلامی در راستای ترویج خانواده تراز به كار بگیریم.
ترنج: رسانه‌ها، مطبوعات و نهادهای آموزشی در ارزش گذاری به خانواده چه نقشی دارند؟
چاوشیان: در زمانی هستیم كه گفتمان مردم سازی مطرح می‌شود و دولت به مردم بها می‌دهد و اساساً ویژگی انقلاب اسلامی مردمی بودن است در بحث‌های توسعه‌ای، آموزشی و رسانه‌ای باید به سمت تشكلهای مردم نهاد برویم، طبق آمار قریب به ۲۰۰۰ تشكل‌های خانواده محور در كشور وجود دارد اگر این تشكل‌ها خوب هدایت و حمایت شوند به تحكیم و تعالی خانواده كمك خواهند كرد، اگر بخواهیم خانواده تراز در سطح انقلاب اسلامی داشته باشیم باید تشكل‌های خانواده محوری كه از جنس مردم هستند؛ یعنی تشكل‌هایی در عرصه آموزش، رسانه‌ای، دانش افزایی و مهارتی، به خانواده‌ها كمك كنند. برای اینكه خانواده تحكیم و ثبات داشته باشد یكی از ویژگی‌هایش محبت به همسر است و دیگر توجه به معنویات، برقراری آرامش در خانواده و مهارت‌هایی كه باید داشته باشند برخی از این امور نیازمند یادگیری‌هایی است كه تشكل‌ها می‌توانند كمك كنند. سازمان‌ها خیلی خانواده‌محور نبودند و نقش خود را به خانواده خیلی تبیین نكردند. مهمترین ویژگی در خانواده محبت است و برای شكل گیری آن از نقش زوجین نباید غافل باشیم و آنها نیاز به مهارت آموزی و آموزش دارند و چه جایی بهتر از تشكل‌های مردم نهادی كه در حوزه آموزشی كمك می‌كنند.
ترنج: آیا معنویت به تحكیم خانواده كمك می‌كند؟
چاوشیان: معنویت یكی از شاخص‌هایی است كه به تحكیم خانواده كمك می‌كند و حقیقتاً نقش ویژه‌ای در خانواده‌ها دارد و هرچقدر رویكرد معنوی را در زندگی‌ها تقویت كنیم قطعاً چالش‌های كمتری خواهیم داشت و تقدس زدایی با كمرنگ شدن شاخص معنویت به وجود می‌آید. خانواده چند رشته‌ای است و باید از ساحت‌های مختلف روانی، جامعه شناختی، حقوقی، معنوی، حكمرانی آن را ببینیم و خانواده تراز اسلامی در همه این پكیج دیده می‌شود.
ترنج: مطابق با ذائقه جوان امروز چگونه باید خانواده را ترویج و به روز كرد؟
چاوشیان: ابزار انتقال داده و اطلاعات خیلی مهم هستند، امروزه ذائقه مخاطب با ۱۰ سال گذشته به واسطه ظهور شبكه‌های اجتماعی تفاوت پیدا كرده، حضور پررنگ اساتید حوزوی و دانشگاهی در شبكه‌های اجتماعی و ارائه محتواهای به روز كه بتواند مخاطب را جذب كند قطعاً خیلی تاثیر گذار در ارتقاء دانش خانواده است و این فرصت مناسبی است در كنار تهدیدهایی كه فضای مجازی دارد.

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcjixev.uqe8ozsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما