تاریخ انتشار :دوشنبه ۵ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب : 12464
شهر مقدس قم در سالروز شهادت پنجمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام محمد باقر(ع)‌ غرق در عزا و ماتم است.
قم در سالروز شهادت امام محمد باقر (ع)‌ غرق در عزا و ماتم است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) نیز یکپارچه سیاه پوش شده و از شب گذشته برنامه‌های سوگواری در این مکان مقدس برپا و دسته‌های عزاداری در حالی که پرچم‌های سیاه بر دست دارند و بر سر و سینه می‌زنند و سوگواری می‌کنند.
قم در سالروز شهادت امام محمد باقر (ع)‌ غرق در عزا و ماتم است
قم در سالروز شهادت امام محمد باقر (ع)‌ غرق در عزا و ماتم است
هیات‌های عزاداری نیز در قالب دسته‌های سینه زن و زنجیرزن در حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) اجتماع کرده و در سوگ شهادت امام پنجم شیعیان بر سر و سینه می‌زنند.
زائران و مجاوران حضرت معصومه(س) همچنین با قرائت زیارت‌نامه امام محمد باقر (ع)‌در سوگ شهادت آن امام همام اشک ماتم می‌ریزند.
سر در مساجد، تکایا، اماکن و مغازه‌های قم هم سیاه‌پوش شده است و ارادتمندان اهل‌بیت عصمت و طهارت با نصب پارچه نوشته‌هایی در خیابان‌ها و معابر سالروز شهادت حضرت امام محمد باقر(ع)‌ را تسلیت گفتند.
دربیوت آیات عظام تقلید و دفتر مقام معظم رهبری نیز آیین‌هایی به همین مناسبت طی دیشب و امروز برپا شده و سخنرانان گوشه‌هایی از زندگانی گهربار امام محمد باقر(ع) را بیان می‌کنند.
مسجد مقدس جمکران و مقابر امامزادگان نیز دراین روز غم بار شاهد برگزاری آیین‌های عزاداری و سخنرانی با حضور زایران و مجاوران است.
مسلمانان خارجی مقیم قم نیز با برگزاری آیین های سوگواری به شیوه سنتی عشق و علاقه خود را به آن امام محمد باقر(ع)‌ نشان دادند.
قم در سالروز شهادت امام محمد باقر (ع)‌ غرق در عزا و ماتم است
مراسم عزاداری شب شهادت امام باقر (ع)‌ با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین بندانی نیشابوری و مداحی سید علی حسینی‌نژاد شب گذشته در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س)‌ برگزار شد.
قم در سالروز شهادت امام محمد باقر (ع)‌ غرق در عزا و ماتم است
قم در سالروز شهادت امام محمد باقر (ع)‌ غرق در عزا و ماتم است
یک کارشناس مذهبی با اشاره به کتاب "انسان ۲۵۰ ساله" که توسط رهبر انقلاب اسلامی درخصوص سیاسی و مبارزاتی ائمه اطهار(ع) گردآوری شده،‌ اظهار داشت: فصل دهم این کتاب مربوط به زندگانی امام محمد باقر(ع) است که در آن اشاره شده ،‌ در ۱۹ سال امامت ایشان ، حضرت تشکل‌های علمی ایجاد کردند و به تربیت شاگردان به صورت تخصصی پرداختند.
حجت الاسلام محمد رضا قاسمی نیا افزود:‌ دومین کار آن حضرت نیز مبارزه با تحریف در معارف و احکام اسلامی بود.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت کار توسط ائمه اطهار (ع) بویژه امام محمد باقر(ع) ، اظهار داشت: یکی از شیعیان از اینکه امام باقر(ع) در روزهای گرم مشغول فعالیت و کار بودند به طوریکه عرق از سر و رویشان جاری بود،گله مند بود و به ایشان گفت که چرا در پی دنیا هستید؟ امام فرمودند، اگر الان مرگ من برسد در حالت اطاعت خداوند هستم ، کار کردن باعث می‌شود از تو و دیگران بی‌نیاز شوم.
وی گفت:‌ امام راحل هم در وصیت نامه سیاسی و الهی خودشان می‌فرمایند ما مفتخریم که باقرالعلوم بالاترین شخصیت تاریخ است که کسی جز خدا و رسول خدا(ص) و ائمه معصومین(ع) مقام او را درک نکردند.
قاسمی نیا همچنین به روایتی از امام محمد باقر(ع)‌ اشاره کرد و اظهار داشت: خداوند به وسیله سه چیز به انسان عزت می‌دهد، اول گذشت از کسی که به تو ستم کرده ، بخشیدن به کسی که تو را محروم کرده و اتصال به کسی که از تو بریده.
امام محمد باقر(ع) پنجمین امام شیعیان، در سوم صفر سال ۵۷ هجری قمری و بنابر روایتی در اول رجب در مدینه دیده به جهان گشود. پدربزرگوار ایشان امام سجاد(ع)، فرزند امام حسین(ع) و مادر ارجمندشان، فاطمه(س) فرزند امام حسن مجتبی(ع) بود.
کنیه آن امام همام ابوجعفر و دارای القابی چون شاکر، هادی و از همه مهمتر باقر به معنای شکافنده علوم است. دوران کودکی امام باقر(ع) با حکومت یزیدبن معاویه و حادثه خونین کربلا همراه شد، دوران سخت و طاقت فرسایی که با صبر و تحمل آن امام بزرگوار سپری شد. دوره امامت امام محمد باقر(ع) از سال ۹۵هجری قمری با شهادت پدر ارجمندشان، امام زین العابدین(ع) آغاز شد و بیش از ۱۹سال ادامه داشت.
در دوران پربار امامت، ایشان وقایع مهمی را چون انقراض حکومت امویان، برروی کار آمدن عباسیان و شروع مشاجره های سیاسی، شاهد بودند. امام محمدباقر(ع) در سراسر عمر پربارش در راه نشر علم، معارف دینی، تعلیم حقایق قرآنی و احادیث نبوی گام بر می داشت، ایشان گنجینه با ارزش انوار حکمت و احکام الهی بود، صدها حدیث، روایت و کلمات قصار از امام باقر(ع) به یادگار مانده است.
آن امام همام با افکار و عقاید انحرافی و احادیث جعلی آن دوره به مبارزه علمی پرداخت و مردم را با فرهنگ اصیل و غنی اسلامی آشنا کرد، به گونه ای که می توان گفت در مکتب تربیتی امام باقر(ع) علم و فضیلت به شیوه ای مطلوب به مردم آموخته شد.
امام باقر(ع) علاوه بر علم و دانش، اخلاق و سیره بی نظیری داشت، بسیار مهربان، بردبار و بخشنده بود و هماره به یاری نیازمندان و مستمندان می شتافت، در کنار امامت؛ در فعالیت های اقتصادی و امور کشاورزی حضور گسترده ای داشت و همیشه اطرافیان را به کار و کوشش پند می‌داد.
آن حضرت که با علم و دانش فراوان خود به مبارزه با کفر و ظلم زمانه پرداخته بود، در هفتم ذی الحجه سال ۱۱۴هجری قمری در۵۷سالگی در مدینه توسط هشام بن عبدالملک مسموم شد و به شهادت رسید و پیکر مطهر ایشان در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد.

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcgtt9q.ak9x34prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما