تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۴۴
کد مطلب : 12261
معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم گفت: هدف از ساماندهی غرفه‌ها و دکه‌ها، توزیع عادلانه خدمات در سطح مناطق 8 گانه قم است.
اجرای طرح ساماندهی کیوسک‌ها و غرف سطح شهر در 3 فاز/هدف از ساماندهی‌ها توزیع عادلانه خدمات در مناطق 8 گانه قم است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری مهدی اصفهانیان‌مقدم در جلسه ساماندهی و انتظام بخشی به غرفه‌ها، کیوسک‌ها و دکه‌های سطح مناطق و بوستان‌های شهری قم اظهار داشت: در جهت این ساماندهی سه برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت، بلندمدت را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.
به گفته وی، در برنامه نخست و کوتاه‌مدت طبق این جلسه با محوریت سازمان‌ها و متولیان امر در قسمت‌های مختلف، پارک‌ها و فضای سبز، پایانه‌ها، ترافیک، میادین، پسمان بحث سامان‌دهی، انتظام‌بخشی، بهبود سیما ومنظر، حذف زوائد بصری، حذف سد معبر، رعایت اصول و موازین ایمنی و ترافیکی در محوطه مورد پیگیری قرار می‌گیرد.
معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم تصریح کرد: آنچه که امروز مطالبه جدی در شورای شهرداران شهرداری به شمار می‌رود، رسیدگی به نابسامانی، ناهمگونی و رها بودن و عدم نظارت کافی و وافی بر عملکرد این دکه‌هاست.
وی با تأکید بر اینکه در این دکه‌ها نابسامانی به‌گونه‌ای است که یکی دخانیات می‌فروشد و دیگری غذای لبنی عرضه می‌کند و نظارتی که بایسته و شایسته است انجام نمی‌شود، عنوان کرد: این در حالی بوده که در فاز نخست باید نظارت و ساماندهی مورد توجه قرار بگیرد.
اصفهانیان‌مقدم با اشاره به فاز دوم از این برنامه‌ریزی‌ها مطرح کرد: باید فهرستی از دکه‌ها و غرفه‌ها تحت هر عنوانی در بوستان‌ها، میادین، شبکه معابر به ما ابلاغ شود تا ببینیم کدام قانونی بوده و مجوز دارد و کدام فاقد مجوز است.
وی با اشاره به اینکه سازمان‌های متولی اخطارهای سامان‌دهی، انتظام‌بخشی، بهبود سیما و منظر، رفع سد معبر را داده‌اند و برای آخرین بار باید آن را ابلاغ کنند، گفت: همچنین به انضمام لیست اخطارها و لیست غرف در سطح معابر، بوستان‌ها و میادین به ما ارائه شود و اگر نیاز به اقدام قضایی دارد، مجوزها را بگیریم و درصورتی‌که نیاز به پاک‌سازی دارد، انجام شود.
معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم اضافه کرد: در یک بازه زمانی یک هفته یا ده‌روزه آینده کلیه غرف از لحاظ سیماومنظر، رنگ‌آمیزی، حذف زوائد باید انجام شود، البته در مورد فاز دوم؛ سازمان سیماو منظر و فضای سبز اقدام خوبی انجام داده و یک طراحی انجام داده‌اند که نوع آن متفاوت است و سازه‌های ثابتی چون عرصه عیان برای خودمان ایجاد کرده‌اند.
وی با بیان اینکه این سازه‌ها در حدود چهل مورد بوده و پانزده مورد را احیا کردند و برای بقیه نیز برنامه دارند که ارائه می‌دهند، افزود: مناطق با ارائه نقطه‌نظرات می‌توانند بخش زیادی از این مشکلات را در ساماندهی غرفه‌ها در پیاده‌روها و بوستان‌ها رفع کنند،
اصفهانیان‌مقدم تصریح کرد: در شبکه معابر، پایانه‌ها و حمل‌ونقل و ترافیک و سازمان میادین و سامان‌دهی شهری باید مشاور بگیرند و سه طرح مقرون‌به‌صرفه از لحاظ اجتماعی ایجاد کنند.
وی در مورد فاز سوم اجرای این طرح اظهار داشت: همچنین در ایجاد آن، مکان‌یابی که کجا غرفه باشد و در کدام بخش حذف شود و یا باقی بماند و در کدام بخش ایجاد شود و اینکه به چه دلیل مناطقی مثل منطقه پنج اصلاً غرفه‌ای نداشته باشد یا در منطقه‌ای 30 مجوز داده شود و فراوانی  توزیع یکنواخت نیست، باید بررسی‌های لازم صورت بگیرد.
معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم خاطرنشان کرد: همه این مسائل در یک کمیته زمانی که طرح‌ها را برای تصویب آماده کرده، مصوب و ابلاغ می‌کنیم تا پس‌ازاین همه این‌ها در یک بازه زمانی بعد از اتمام قراردادشان احیا و ساماندهی شوند.
وی با بیان اینکه باید قرارداد این غرفه‌ها و دکه‌ها مشخص باشد و از سوی معاونین خدمات شهری شناسنامه داشته باشند، خاطرنشان کرد: دراین‌باره اقدامات خوبی آغازشده و یک همت و هم‌افزایی و هم‌فکری نیاز است تا بتوانیم نتیجه مطلوب و مناسب را داشته باشیم و به‌طورجدی در مورد دکه‌ها انتظام‌بخشی و سامان‌دهی را مبنا قرار داده‌ایم و هدف توزیع عادلانه خدمات در سطح مناطق هشت‌گانه است.
اصفهانیان‌مقدم مطرح کرد: قرار نیست همه ریحان‌ها در منطقه چهار و یا همه غرفه‌ها و دکه‌ها در مبادی ورودی منطقه سه مستقر باشند و در منطقه پنج هیچ دکه‌ای نباشد؛؛ رویکرد مجموعه بازنگری در وضعیت استقرار دکه‌ها و توزیع در مناطق است.
وی اظهار داشت: باید در سطح بوستان‌ها، شبکه معابر و میادین و در سازمان‌ها، بررسی‌های لازم را در جهت نظارت بر دکه‌ها و غرفه‌ها انجام می‌دهیم.
معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم گفت: در حال حاضر چهار پارکینگ مناسب در هسته مرکزی قم و بلوار شهید سلیمانی فعال است، در مناطق و در پارکینگ حاشیه‌ای می‌بینیم که هر بهره‌بردار یک غرفه مستقر کرده و هر کدام از سازه‌ای متفاوت بهره گرفته‌اند، دراین‌باره پیمانکاران باید از طرح یک تیپ استفاده کنند تا زیبنده شهر باشد.
وی با تأکید بر اینکه همه منصوبات در میادین و شبکه معابر یک‌ساله هستند و به‌شرط رضایت تا سه سال با افزایش میزان معین در مزایده تمدید می‌شوند، یادآور شد: همچنین این منصوبات باید قابل‌انتقال باشد، چون در شبکه معابر نمی‌توان سازه‌ای را احداث کرد و باعث تغییر در معابر شد و به‌جای غرفه، کیوسک و کانکس نمی‌توان ابنیه ساخت.
اصفهانیان‌مقدم با اشاره به آنکه برای ساخت ابنیه، قوانین و مقررات حاکم بر آن متغیر است و سرقفلی و حق کسب تعلق نمی‌گیرد، چون عرصه و عیانش باید برای شهرداری باشد، افزود: باید تا 50 غرفه برسانیم و این کانکس‌ها نیز طرح تیپ شکیل داشته باشند.
وی عنوان کرد: در فاز نخست سامان‌دهی از قبیل رفع سد معبر، بهبود سیمامنظر، رنگ‌آمیزی، حذف منصوبات غیرمجاز، را در دستور کار طرح کوتاه‌مدت‌ برای انتظام‌بخشی داریم و از ظرفیت اداره کل تخلفات، نظارت مناطق هم استفاده می‌شود.
معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم تصریح کرد:اصل مقوله نظارت مغفول واقع‌شده است و مناطق به امید سازمان هستند، چون می‌گویند من کجای این قرارداد هستم، سازمان هم به  امید مناطق است و اداره کل تخلفات هم قطعاً به خاطر موضوعات قانونی که وجود دارد تا حال ورود نکرده است.

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcb85b8.rhb50piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما